Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Lås och larmproblem på min 9-5'a.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Lås och larmproblem på min 9-5'a.

    Hej

    Bytte batteri i båda nycklarna på service för ett par veckor sen eftersom tjejen klagade på att ena nyckeln gick trögt. Allt var frid och fröjd till i förrgår, när jag för ovanlighetens skull hade "finbilen"...

    Kom ut från jobbet för att ge mig iväg till dagis och plocka upp lillkillen . Vad händer då??? Jo precis ingenting - nyckeln är död . Ingen fara tänkte jag och pillade bort plastploppen på förrardörren för att låsa upp och larma av "manuellt" sas. Döm av min förvåning när bara förardörren låstes upp, självklart gick larmet igång när jag öppnade dörren. Tänkte då att det inte skulle gå att starta bilen pga Vss'en. Men visst gick det att starta bilen . Var på alla dörrar öppnades och låstes ett antal gånger. Hade inte tid att labba med det mer just då, men väl hemma provade jag att låsa bilen med nyckel eftersom den betedde sig "normalt" med fjärrkontrollen. Men det gick inte att aktivera varesig larmet eller deadlock'en med nyckeln - endast "enkel" låsning av alla dörrar.

    Vad i hela friden kan vara fel?? Detta ovan på mitt återkommande problem med att ESP-lampan som tänds då och då http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... esper+1873. Kan det vara något fel på min styrbox?? Hade nämligen problem med att få min styrbox uppdaterad med nytt program till växellådan/motorn också när det gjordes för ett år sen. Fick göras två gånger innan den köpte det nya programmet. Håkan Johansson på Svenskabil i Akalla hade precis hämtat en ny box när det lyckades. Detta gör ju att man börjar undra..

    Tänk vad kul det vore om man kunde få vara rikitgt glad någongång..

    Bilen det gäller är den nyare av dom två i signaturen.

    //Jesper #1873
    det är inte alltid roligt att vara Saab-ägare..
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  2. #2

    Re: Lås och larmproblem på min 9-5'a.

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Döm av min förvåning när bara förardörren låstes upp, självklart gick larmet igång när jag öppnade dörren.
    Helt normalt. Med nyckel öppnas endast förardörren, inte övriga dörrar. En säker lösning då det inte finns någon kabel som man enkelt kan koppla med för att lura centrallåset. Bilar för USA-marknaden har annan koppling i dörrarna så med en sådan bil kan man larma av och öppna alla dörrar med nyckel.

    Citat Ursprungligen postat av Jesper 1873
    Tänkte då att det inte skulle gå att starta bilen pga Vss'en. Men visst gick det att starta bilen .
    TWICE blev nöjd när den hittade signalen från transpondern i din nyckel. Fjärrkontrollen är bara en bekvämlighet för att låsa upp dörrarna och stänga av larmet (om det är installerat), startspärren avaktiveras först när nyckeln kommer nära tändningslåset.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Angåande att du inte kan låsa upp med transpondern.
    Är det varje gång som det krånglar? Eller har det bara hänt en gång.

    Ibland kan man stå dumt till dvs med en signal som stör ut dina knapptryckningar, tex 3G sändar eller dylikt.

    Om det är hela tiden kan det kanske vara transpondermottageren som sitter i bakkant på mittkonsollen mellan stolarna.

    Räcker med att lossa luckan och den bakomvarande plasten för att komma åt den.

    Lycka till!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Angåande att du inte kan låsa upp med transpondern.
    Transpondern används inte för att låsa upp. Den sitter inne i nyckeln, kan inte påverkas via knapptryckningar och aktiveras av antennen som sitter runt tändningslåset.

    Det är fjärrkontrollen (separat klump eller inbyggd i nyckeln) som används för att låsa upp bilen. Den aktiveras genom knapptryckningar och kommunicerar med en mottagare vars antenn siter i bakkant av mittkonsolen.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283

    Re: Lås och larmproblem på min 9-5'a.

    Citat Ursprungligen postat av Göran Larsson
    Helt normalt. Med nyckel öppnas endast förardörren, inte övriga dörrar. En säker lösning då det inte finns någon kabel som man enkelt kan koppla med för att lura centrallåset. Bilar för USA-marknaden har annan koppling i dörrarna så med en sådan bil kan man larma av och öppna alla dörrar med nyckel.


    TWICE blev nöjd när den hittade signalen från transpondern i din nyckel. Fjärrkontrollen är bara en bekvämlighet för att låsa upp dörrarna och stänga av larmet (om det är installerat), startspärren avaktiveras först när nyckeln kommer nära tändningslåset.
    Okej så det skall inte gå att aktivera deadlocken och larmet "manuellt" med hjälp av nyckeln alltså?? Hade ju den möjligheten i min 9-3'a och trodde att det funkade så även i 9-5'an. Och egentligen hade det alltså räckt med att sätta sig i bilen och haft nyckeln i närheten av tändningslåset för att avaktivera larmet??

    Ja isf.. man lär sig något nytt varje dag. Tack för svaret.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    2 283
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Angåande att du inte kan låsa upp med transpondern.
    Är det varje gång som det krånglar? Eller har det bara hänt en gång.

    Ibland kan man stå dumt till dvs med en signal som stör ut dina knapptryckningar, tex 3G sändar eller dylikt.

    Lycka till!
    Jo det har väl bara hänt mig en gång. Men eftersom batterierna var nybytta så målade man ju f-n på väggen som vanligt. Bilen stod parkerad i närheten av Sveriges största Telecombolag, där jag jobbar med klientsupport. Kan ju mycket väl vara något som stör, första gången jag parkerade på den sidan av området.

    Tack för dom lugnande orden.

    //Jesper #1873
    Saab 9-5 SC 2,3t Biopower Vector Griffin -09
    Volvo V50 D5 2008 - vinteredition
    TLX801 du är saknad...

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Inga fel på din bil.
    I instruktionsboken står beskrivet hur låsen funkar.

Liknande ämnen

  1. larmproblem
    Av -Konrad- i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-09-29, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •