Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ryckig gång// Turbo laddar ej// efter start.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14

    Ryckig gång// Turbo laddar ej// efter start.

    Hej jag har en Saab 9000 T 2,3 92 precis köpt den.
    När jag startar den och kör i väg så börjar den gå i ryckig gång "typ miständer" och sen när jag trampar på gasen så laddar ej Turbon. Jag märker att digital mätare för bensin ökar upp till. 3.0 liter/ 5.5 liter.

    Fenomenet uppstår när bilen är kall och är så tills han blivit riktigt varm.
    Sen har det även hänt mitt på motorvägen också i ca. 110 km att den rycker till och tappar turbo trycket när jag gasar.

    Sen kan bilen gå bra i 3- 4 dagar utan något av detta uppstår. Så på tre veckors tid har detta inträffat 4-6 ggr.
    Jag har byt stift och gått över samtliga slangar och ändå så kvarstår problemet.

    Vet ej vad som är felet !! Hjälp mej.
    Ny ägare av Saab Turbo.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Kontrolera eller byt tändstiften.
    Testa en anna DI kassett och även testa att tanka 98 oktan.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Kontrolera eller byt tändstiften.
    Testa en anna DI kassett och även testa att tanka 98 oktan.
    Stiften är nya, men jag skall testa med en annan DI.

    Skall förklarar detta som att bilen kväller sig när jag gasar / turbon går in.

    Det är väl konstigt detta uppstår bara ibland eller ?
    Ny ägare av Saab Turbo.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    773
    Kan vara DI-kassetten.

    Kan också vara lamdasonden. En väns bil uppträde på likande vis som du beskriver, då hade han en spricka i toppen som när den läkte, gjorde att lamdavärderna blev helt åt skogen och motorsystemet öste på, eller gav ingen soppa alls.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Kan vara DI-kassetten.

    Kan också vara lamdasonden. En väns bil uppträde på likande vis som du beskriver, då hade han en spricka i toppen som när den läkte, gjorde att lamdavärderna blev helt åt skogen och motorsystemet öste på, eller gav ingen soppa alls.
    Om det varit lambda sonden hade detta inte framkommit vid instr. check engine ?

    Skall provar byta Di samt lamdasonden då. Läste precis att om Di är defekt så kan man se svarta spår av detta på siften !
    Ny ägare av Saab Turbo.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    773
    Citat Ursprungligen postat av Plude
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Kan vara DI-kassetten.

    Kan också vara lamdasonden. En väns bil uppträde på likande vis som du beskriver, då hade han en spricka i toppen som när den läkte, gjorde att lamdavärderna blev helt åt skogen och motorsystemet öste på, eller gav ingen soppa alls.
    Om det varit lambda sonden hade detta inte framkommit vid instr. check engine ?

    Skall provar byta Di samt lamdasonden då. Läste precis att om Di är defekt så kan man se svarta spår av detta på siften !
    Min kompis fick inte något felmedelande/lysande Check Engine, och han har samma styrsystem som du har.

    Men börja med att låna en DI-kasett som du vet fungerar, blir det ingen skillnad är det ju dags att gå vidare och leta andra fel.

    Var är det för stift du har nu?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Nu har jag byt DI.

    Bilen uppför sig ej bättre utan blir bara sämre och sämre, miständer hela tiden speciellt när den är kall. Man kommer knappt framåt.

    Kan det vara lambda sonden som är defekt ??
    Ny ägare av Saab Turbo.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    131
    Det är det mest troligaste. Lambda sonden påverkar förbränning o laddtrycket så det är den troligaste kandidaten att kolla opp.
    9000 Aero -97

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av 1of3
    Det är det mest troligaste. Lambda sonden påverkar förbränning o laddtrycket så det är den troligaste kandidaten att kolla opp.
    Inte den närmast katalysatoren eller ?
    Där sitter väl två stycken eller ?
    Ny ägare av Saab Turbo.

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 344
    Skulle nog tro det är spridarna då som börjar bli dåliga.
    Knackar de nått från motorn när de händer?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik.j
    Skulle nog tro det är spridarna då som börjar bli dåliga.
    Knackar de nått från motorn när de händer?
    Nej det låter inget alls.
    Ny ägare av Saab Turbo.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    131
    Två stycken? Näääää....de tror jag inte...

    Iaf....den sitter strax före kat. på ovansidan.
    9000 Aero -97

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    14

    Ej löst problemet , kvarstår

    Hej tack för alla råd.

    Jag byte DI och hade kvar problemet. Men jag tog av LLM och gjorde den ren med elektro spray.

    Fy vad den gick bra en tid så som 2 - 3 veckor. Sen var det tid igen och fick ett tips på byta kallstartsgivaren samt byte vevaxelgivaren.

    Fortfarande precis runt 40- 50 kmh och turbo skall gå in är det som den kväller sig. Detta kan man också uppleva ibland runt 100 kmh.
    Byte stift igen efter som jag visste att han gick på mager bränsle tidigare och vid detta tillfälle så är stiften svarta.

    Nu har jag byt följande: Lambda, kallstartsgivare, Di, vevaxelgivare och Red line o STP i tanken samt provat tanka 98 oktan.

    Börjar att få panik.
    Vad skall jag göra någon som ha något tips !!!!
    Ny ägare av Saab Turbo.

Liknande ämnen

  1. Ryckig gång och blinkande CE-Lampa efter turbobyte.
    Av Westrin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-02-02, 17:27
  2. Ryckig gång och underliga ljud efter turbobyte.
    Av Rab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-10-30, 11:58
  3. Ryckig gång efter chippning?
    Av snalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 15:51
  4. Ryckig gång 9-3 efter tändstiftsbyte
    Av EasyCure1974 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-06-18, 22:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •