Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Turbouppgradering modell större

  1. #1

    Turbouppgradering modell större

    Jag kör med en garret GT28/40bb och är jävligt nöjd med den men man vill ju alltid ha större så jag funderar att sätta på ett avgashus från 30bb så det blir en 30/40bb är det nån som har nån åsikt?
    Det är inbyggd wastegate på den nu och jag har väl en 450 hästar bilen är en 9000 cs aero med tillhörande utrustning för den effekten.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Hur har du det med körbarheten nu? När har du 1 bar? När har du maxladd? Hur långt varvar du med nuvarande setup?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    körbarheten är bra har 1bar vid 3500 varv och fullt 1.8bar vid 4300 varv kommer ganska lungt och jämt.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Har Du problem med mottryck?

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Gör en ny downpipe med korrekt fläns mot turbon - 3" hela vägen.
    Kontrollera övriga systemet ink kat(om du har en).
    Porta upp wg-hålet.

    Byt kammar till diton med mer lyft och ev duration , se över toppen - ev renovering/portning.(Beroende på hur långt den gått.)
    Byt grenrör.

    Bygg om bränslesystemet för högre kapacitet.(För att maxa dina 750cc.)

    Gör en ny mappning.

    Bör resultera i en rappare motor som uttnyttjar aggregatet du har till max o lite till

    Mvh Marko

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Marko 1880
    Gör en ny downpipe med korrekt fläns mot turbon - 3" hela vägen.
    Kontrollera övriga systemet ink kat(om du har en).
    Porta upp wg-hålet.

    Byt kammar till diton med mer lyft och ev duration , se över toppen - ev renovering/portning.(Beroende på hur långt den gått.)
    Byt grenrör.

    Bygg om bränslesystemet för högre kapacitet.(För att maxa dina 750cc.)

    Gör en ny mappning.

    Bör resultera i en rappare motor som uttnyttjar aggregatet du har till max o lite till

    Mvh Marko
    HAr köpt en fläns utan kona till org ska kapa inästa vecka så att det blir bättre flås på avgaserna plus att montera en effektivare kylfläckt sen får vi väl se vad vintern får mig att gjöra..

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Har Du problem med mottryck?

    M.v.h.
    Nej skulle bara villa ha större turbo

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    [quote=niklas hammargren]
    Citat Ursprungligen postat av "Jompa X40 Nordic":13x4es5y
    Har Du problem med mottryck?

    M.v.h.
    Nej skulle bara villa ha större turbo [/quote:13x4es5y]

    Varför?


    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  9. #9
    Jadu bra fråga fått för mig att den kommer komma tidigare om man förstorar avgasdelen så att den lättare driver på kompressordelen?
    M.v.h

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Citat Ursprungligen postat av niklas hammargren
    Jadu bra fråga fått för mig att den kommer komma tidigare om man förstorar avgasdelen så att den lättare driver på kompressordelen?
    M.v.h

    Så Du menar att Du vill ha ett större avgashus för att få laddet tidigare?
    Hmmm... Det kanske funkar på Saab...? ;-)


    M.v.h. J
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  11. #11
    Det är klart att det krävs ju mer luft att driva den större avgasdelen, du menar att det tar ut varandra så det går på ett ut?
    M.v.h

  12. #12
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Porta wg-hålet och en bättre dp så kommer du att få bättre respons.
    Du har som Jompa misstänker högt mottryck vad jag befarar.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #13
    Mottryck, du menar att avgaserna inte äker ut i dpn pga av strypningen till konan för orgfäste?

  14. #14
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av niklas hammargren
    Mottryck, du menar att avgaserna inte äker ut i dpn pga av strypningen till konan för orgfäste?
    Ja.

    Sen gärna portning för att slippa skenande grundladd.

    Gärna på med extraktor oxå så skall du se på skiiiiiiillnad....

    Mvh Roger
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    966
    Vän av fysik vet att det även finns ett annat sätt att få upp laddet en hel del på lite lägre varv om man vill med bara några knapptryckningar. Man behöver inte meka med hårdvaran (även om det är det bästa enligt mitt eget citat på http://web.telia.com/~u85128416/delar.html ) om man inte vill. Man kan komma en bit på mjukvarusidan oxå om man vill. Prata med Din mappare.

    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  16. #16
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av niklas hammargren
    Jadu bra fråga fått för mig att den kommer komma tidigare om man förstorar avgasdelen så att den lättare driver på kompressordelen?
    M.v.h
    precis tvärt om är det

  17. #17
    ok, ska bygga om dpn ihelgen iallafall så kommer det nog bli bättre sen står ett x-rör högst på listan.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Vän av fysik vet att det även finns ett annat sätt att få upp laddet en hel del på lite lägre varv om man vill med bara några knapptryckningar. Man behöver inte meka med hårdvaran (även om det är det bästa enligt mitt eget citat på http://web.telia.com/~u85128416/delar.html ) om man inte vill. Man kan komma en bit på mjukvarusidan oxå om man vill. Prata med Din mappare.

    M.v.h.
    Största problemet ligger i hårdvaran på denna bil är jag helt övertygad om.

    Mvh Marko

  19. #19
    Jag får väl ta och slå Fredrik B en signal.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 704
    Citat Ursprungligen postat av niklas hammargren
    Jag får väl ta och slå Fredrik B en signal.
    Ja eller byt de delar som påtalas i denna tråd o beställ en ny tid för mappning sen när det är klart.

    Jag skulle även byta till en mindre kompressordel om du åker med ett "40".

    Innan du byter till x-rör , dra på laddtrycket och labba med inställning av kammar - mao försök få ut det "onda" ur cylindern.

    Kolla med ENEM tex om du hittar kammar som lyfter lite mer.(Z7 profil kanske.)Ev lite mer duration på avgas vid problem med för höga avgasmottryck.
    Putsa till insugskanal , bearbeta avgaskanalen lite mer.
    Gör iordning fina ventilsäten/ventiler som förbättrar "låglyftsflöde".

    Lite mer "av/på" effekt på flöde.

    Justering insugskam - lite beroende på mottryck(storlek på avgashus/turbin) , utformning av grenrör.

    Justering avgaskam - beroende på "förbränningsmassa"(bränsle/densitet) och tändvinkel , du vill inte skicka ut onödigt mycket energi för tidigt.

    Hitta rätt kombination på kammarna med avseende på din övriga motorspec och givetvis mappning.

    Beroende på hur mycket tid du lägger så kommer du hamna nära det optimala för just din motorspec.

    Dra på laddtryck om du vet att kompressordelen ligger inom vettig verkningsgrad och att turbon klarar det

    "Kass" hårdvara kan du kompensera med laddtryck i den mån det går ang toppeffekt.
    Att kompensera "bottenregistret"/körbarheten är svårare.

    Mvh Marko

Liknande ämnen

  1. 9-5 fälgar modell större???
    Av Bettan81 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 13:44
  2. Getingbo Modell Större!
    Av kIM0h i forum Tidsfördriv
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-27, 02:48
  3. Vart hitta luftfilter? ( modell större )
    Av Tomsan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-02-06, 19:12
  4. Turbouppgradering
    Av Snabben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-02-02, 17:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •