Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Ej anpassat program + 3" = sämre effekt?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    Ej anpassat program + 3" = sämre effekt?

    Undrar om man nu t.ex. köper ett BSR Steg 3 som är anpassat med ett avgassystem som är 3" från turbon till kat. å sedan 2.5 " efter kat, om man nu kör 3" hela vägen...blir det sämre effekt då?

    //Andreas
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Absolut inte.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Ne det var väl det jag trodde!

    Tack för hjälpen!

    //Andreas
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    414

    ...

    Det var nämligen så att det var jag å en kompis som hade en diskution om detta. Han sa att det var tunget att vara lite mottryck i sytemet...men det är väl bara på sugmotorer det gäller...de med turbo ska väl ha "så fritt flöde som möjligt"?

    //Andreas
    Stolt ägare av en 9-5 Aero -00!

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    På en 4-taktare överhuvudtaget ska man inte ha något mottryck om man ska ha maximal effekt. Bara på tvåtakt sånt behövs ju

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Jönköping\Aneby
    Inlägg
    86
    Då undrar ja om man nu har steg 3 från BSR och vill va lika häftig som nordic och maptune åkarna me lite högre laddtryck, kan ja då bara köpa en tryckklocka från nordic o skruva upp trycket, eller kommer bilen få för lite bränsle m.m

    Mvh/ Fredric
    Saab 900 Set -97 Bsr Steg 3 / Saab 900 T -95 Nordic Steg 3 - skrot

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Freddan_1
    Då undrar ja om man nu har steg 3 från BSR och vill va lika häftig som nordic och maptune åkarna me lite högre laddtryck, kan ja då bara köpa en tryckklocka från nordic o skruva upp trycket, eller kommer bilen få för lite bränsle m.m

    Mvh/ Fredric
    Detta är ett alldeles utmärkt sätt att höja laddtrycket på, under förutsättning att du har ett fett konto för diverse motorrenoveringar.

    Du har Trionic i din bil, vilket man inte gärna ska lura. På en äldre bil fungerar det däremot om man är lite försiktig....
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Karlskoga
    Inlägg
    26

    Re: Ej anpassat program + 3" = sämre effekt?

    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Undrar om man nu t.ex. köper ett BSR Steg 3 som är anpassat med ett avgassystem som är 3" från turbon till kat. å sedan 2.5 " efter kat, om man nu kör 3" hela vägen...blir det sämre effekt då?

    //Andreas
    Kolla denna länk http://web.200sx.nu/ombilarna/test_ferrita_avgas.asp
    Testerna är gjorda med olika storlek på avgas, tyvärr på en 850 turbo 3" framrör med 2,5" efter kat. ger bäst effekt.

    Mvh//Jerker

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    jag provade min bil en gång när jag körde med std hårdvara... då körde jag med enbart en 90' böj rakt ner efter turbon.. dvs, minimalt motstånd.. bilen hade aldrig gått så bra.. visserligen lät den som FAAAN (lite kul oxå) men jag drog min polares 540 ganska simpelt på motorvägen och det hade jag aldrig tidigare gjort...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200

    Re: Ej anpassat program + 3" = sämre effekt?

    Citat Ursprungligen postat av kenj
    Citat Ursprungligen postat av bluetaily
    Undrar om man nu t.ex. köper ett BSR Steg 3 som är anpassat med ett avgassystem som är 3" från turbon till kat. å sedan 2.5 " efter kat, om man nu kör 3" hela vägen...blir det sämre effekt då?

    //Andreas
    Kolla denna länk http://web.200sx.nu/ombilarna/test_ferrita_avgas.asp
    Testerna är gjorda med olika storlek på avgas, tyvärr på en 850 turbo 3" framrör med 2,5" efter kat. ger bäst effekt.

    Mvh//Jerker
    Fast där pratar vi ju om relativt låga effekter, med 300+ så lönar det sig nog med 3" hela vägen.
    Underligt ändå tycker jag, resultatet alltså!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    Det där med att bilen ska gå "sämre" med 3" än med original kan
    faktiskt inträffa, dock vet jag (som vanligt) inte riktigt hur
    Trionic-sprut jobbar med det, men andra originalsprut som jag har
    programmerat i har, efter att ha fått lite laddtrycksöverslängar p.g.a.
    lägre mottryck, backat hem effekten till endast GLT för att skydda
    mot överladd vilket gör att bilen faktiskt då gick sämre med
    "trimavgassystemet" till och från.


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 963
    Det med att bilen kan ge både bättre och sämre effekt med 3" vs 2,5" beror oftast på 2 saker när det gäller turbobilar.
    Det första är att grundladdtrycket GLT ofta ändras iochmed byte av avgas även mellan olika 2,5" och mellan olika 3" system från olika tillverkare.
    Detta beror på den andra saken som kallas gasflöde. Det man vill ha i en turbobil är så högt gasflöde(avgasflöde) som möjligt, även sugisar.
    Detta gör att avgassystem hjälper till att driva ut avgaserna, och få fart på turbon och evakuera värmen från ventiler och turbo. Sätter du då på ett STORT avgasystem så minskar gasflödet och avgaserna kan näst intill stå still i avgassystemet ända till du börjar varva motorn.
    Detta är en utav anledningarna till DYRA och billiga avgasystem, då dom dyra ofta är 2,5" gentemot dom billiga som ofta är 3". Priset beror på att det dyra är flödesprovat och avstämt till en viss effekt. Det dom billigare ger är ett Stort utblås, låg avgastemp (ibland inte, då gashastigheten spelar roll här också) och ett häftigt ljud. Men dyra ger bättre effekt, dovare ljud i mashfart, och högre gashastighet, vassare ljud vid belastning.
    Ett sätt att själv avgöra lite om gashastigheten är att lyssna på avgassystemet när motorn är igång. Ett vasst ljud på höga varv och belasting=hög gashastighet. Bullrigt, mullrande vid alla omständigheter= låg gashastighet.
    Nu är inte detta hundra procentigt då Ändrör och andra detaljer kan ändra ljudegenskaperna

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Det där med att bilen ska gå "sämre" med 3" än med original kan
    faktiskt inträffa, dock vet jag (som vanligt) inte riktigt hur
    Trionic-sprut jobbar med det, men andra originalsprut som jag har
    programmerat i har, efter att ha fått lite laddtrycksöverslängar p.g.a.
    lägre mottryck, backat hem effekten till endast GLT för att skydda
    mot överladd vilket gör att bilen faktiskt då gick sämre med
    "trimavgassystemet" till och från.


    M.v.h.
    Jo jo... men man får ju förutsätta att man har samma och stabilt laddtryck!
    Börjar det knasa så är det ju inte ovanligt att man tappar prestanda.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 200
    Citat Ursprungligen postat av gazer3312
    Det med att bilen kan ge både bättre och sämre effekt med 3" vs 2,5" beror oftast på 2 saker när det gäller turbobilar.
    Det första är att grundladdtrycket GLT ofta ändras iochmed byte av avgas även mellan olika 2,5" och mellan olika 3" system från olika tillverkare.
    Detta beror på den andra saken som kallas gasflöde. Det man vill ha i en turbobil är så högt gasflöde(avgasflöde) som möjligt, även sugisar.
    Detta gör att avgassystem hjälper till att driva ut avgaserna, och få fart på turbon och evakuera värmen från ventiler och turbo. Sätter du då på ett STORT avgasystem så minskar gasflödet och avgaserna kan näst intill stå still i avgassystemet ända till du börjar varva motorn.
    Detta är en utav anledningarna till DYRA och billiga avgasystem, då dom dyra ofta är 2,5" gentemot dom billiga som ofta är 3". Priset beror på att det dyra är flödesprovat och avstämt till en viss effekt. Det dom billigare ger är ett Stort utblås, låg avgastemp (ibland inte, då gashastigheten spelar roll här också) och ett häftigt ljud. Men dyra ger bättre effekt, dovare ljud i mashfart, och högre gashastighet, vassare ljud vid belastning.
    Ett sätt att själv avgöra lite om gashastigheten är att lyssna på avgassystemet när motorn är igång. Ett vasst ljud på höga varv och belasting=hög gashastighet. Bullrigt, mullrande vid alla omständigheter= låg gashastighet.
    Nu är inte detta hundra procentigt då Ändrör och andra detaljer kan ändra ljudegenskaperna
    Låter lite underligt det där då många riktigt vassa tex 9000 kör med 3" hela vägen och ofta billiga JT system.
    Det verkar ju funka bra! Vassare bilar har tom 3,5" avgas!
    Att det ena eller det andra avgassystemet till Saabarba skulle låta bättre har då inte jag märkt.
    Det har då snarare varit trimmningsgraden som avgjort det.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 963
    Jo, men då handlar det oftast om 350+, då du behöver sådana stora rör för att bra gasflöde och värmeavledning.
    Det jag pratade om ovanför är om orginal, och trimfirmornas steg trimmningar, då du inte behöver herrejösses rör, då dessa för det mesta sänker effekten, vid dessa kraftuttag

Liknande ämnen

  1. OG 9-3 - Aero-turbo i "sämre" modell (t7)
    Av zipper63 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-24, 02:10
  2. Sämre effekt med tiden
    Av Nozer i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-05-29, 23:04
  3. Får 18" vinterdäck sämre fäste än tex 16" ?
    Av Magitek i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-10-28, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •