Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: turbo och ic fråga

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479

    turbo och ic fråga

    Har fått tillåtelse att plocka av vad jag vill från en Master dvs en turbodiesel. tror det är 1,9liters varianten, är turbon något att ha eller är det bara anpassat för dieselbussar ? Samt hur mycket effekt kan man plocka ur en sån?

    IC´n såg att den var rätt smal, inte så hög men väldigt lång och anslutningar i båda ändarna istället för som på Saab 900 org. med anslutningarnai samma ände, gavlar i plast. Vet någon hur mycket man vågar ladda innan gavlarna riskerar att släppa?

    /Jens

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    ladda på original IC eller den från Mastern? Turbon är byggd för en 1,9l maskin som varvar 4000... tror du verkligen att den skulle vara till nytta??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    ladda på original IC eller den från Mastern? Turbon är byggd för en 1,9l maskin som varvar 4000... tror du verkligen att den skulle vara till nytta??
    Jag syftade på Master ICn då den ser ut ungefär som crossflow ICn till aero / viggen men betydligt längre.

    Angående turbon så har du helt rätt...jag som inte tänkte till riktigt, men får jag loss den så plockar jag ner den i en kartong...något skoj kan man säkert ha den till

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 793
    Hej !

    9-3 Mike>>
    Hur mycket luft tror DU att en 1.9 diesel behöver ?
    En dieselspis behöver avsevärt mer luft för en viss given effekt jmf. med ottomotorn. Som ex. en Saab 9-3SS 1.9TiD gör åt avsevärt mer luft än sin storebror Aero.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 677
    Kan ändå inte föreställa mig att den skulle vara effektivare än en T25 som sitter std på Jens bil!... (?)

    Edit: monterad på hans saab B204 spis..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 479
    Så då kanske diselagget kan vara något att ha trotts allt?

    Vad tror ni om ICn då?

    (börjar att bli dags att göra annat än att bygga bilstereo

  7. #7
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 697
    Medlem#
    3346
    Citat Ursprungligen postat av jensclaudius
    Så då kanske diselagget kan vara något att ha trotts allt?
    Svårt att säga utan att veta vilket turboaggregat det rör sig om. En dieselturbo arbetar ju till viss del under andra förutsättningar, andra temperaturer osv. Men får du loss det så ta med det hem! Alltid kul med nya leksaker.
    All makt åt Thengil!

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    . En dieselturbo arbetar ju till viss del under andra förutsättningar, andra temperaturer osv.
    Tex laddtryckskurvan som är rätt skum eftersom det inte finns något spjäll, laddar mest hela tiden.

Liknande ämnen

  1. turbo fråga!
    Av emillindberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 11:14
  2. Turbo fråga
    Av Arc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-01-29, 23:39
  3. Fråga om turbo
    Av OD i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-04-20, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •