Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Svetsa på ventilkåpan.

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030

    Svetsa på ventilkåpan.

    Är det några problem att svetsa på ventilkåpan på utsidan.
    Visst är det bara att svetsa på för fullt eller...
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Man behöver ju kyla så den inte slår blir skev, annars är det bara att svetsa.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Och jag förutsätter att du inte menar när den sitter på motorn?

    Skruva loss den från motorn och tvätta noga ren den från olja och fett innan du börjar svetsa. Både för säkerhetens skull och svetsresultatet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Man behöver ju kyla så den inte slår blir skev, annars är det bara att svetsa.
    I regel så brukar man ju värma upp den del som ska svetsas istället för att minimera temperaturskillnaden.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Tack för svaren grabbar. Tänkte göra något snyggt och annorlunda med den. Självklart ska jag tänka på temperaturen.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #6
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Man behöver ju kyla så den inte slår blir skev, annars är det bara att svetsa.
    I regel så brukar man ju värma upp den del som ska svetsas istället för att minimera temperaturskillnaden.
    Jeje what ever, man kan ju inte vara bäst på allt

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Håller med Edlund

    Ska man svetsa tex rak tunnplåt så punktar man försiktigt och gör klart allt fort, kyler man slår sig plåten.

    En ventilkåpan som är gjord av alu slår sig inte så lätt och man ska inte svetsa en stor rak yta så det är bara att slipa bort all färg och TIGa
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Håller med Edlund

    Ska man svetsa tex rak tunnplåt så punktar man försiktigt och gör klart allt fort, kyler man slår sig plåten.

    En ventilkåpan som är gjord av alu slår sig inte så lätt och man ska inte svetsa en stor rak yta så det är bara att slipa bort all färg och TIGa
    Plåten slår sig även om du inte kyler.

    SaabJohan: Hmm... har du några exempel på vad som ska värmas upp innan svetsning?
    Jag har då aldrig värmt upp nåt innan jag har svetsat nåt, oavsett material.

    Mvh

    Kamberg

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Nossebro
    Inlägg
    1 375
    Ska man svetsa i alu eller gjutgärn är det ej fel att värma upp innan svets!

    Mvh Kristian
    9-5 Aero "Hirsch" -02 samt Kawasaki Z750 -09
    Min Saab på garaget.org
    Min BMW på garaget.org

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av kamberg
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Håller med Edlund

    Ska man svetsa tex rak tunnplåt så punktar man försiktigt och gör klart allt fort, kyler man slår sig plåten.

    En ventilkåpan som är gjord av alu slår sig inte så lätt och man ska inte svetsa en stor rak yta så det är bara att slipa bort all färg och TIGa
    Plåten slår sig även om du inte kyler.

    SaabJohan: Hmm... har du några exempel på vad som ska värmas upp innan svetsning?
    Jag har då aldrig värmt upp nåt innan jag har svetsat nåt, oavsett material.

    Mvh

    Kamberg
    Visst slår sig plåten, men inte lika mycket som när man kyler, jag har testat

    Men du svetsar säkert mer än mig, för du är ju svetsare
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Visst slår sig plåten, men inte lika mycket som när man kyler, jag har testat

    Men du svetsar säkert mer än mig, för du är ju svetsare


  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av kamberg
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Håller med Edlund

    Ska man svetsa tex rak tunnplåt så punktar man försiktigt och gör klart allt fort, kyler man slår sig plåten.

    En ventilkåpan som är gjord av alu slår sig inte så lätt och man ska inte svetsa en stor rak yta så det är bara att slipa bort all färg och TIGa
    Plåten slår sig även om du inte kyler.

    SaabJohan: Hmm... har du några exempel på vad som ska värmas upp innan svetsning?
    Jag har då aldrig värmt upp nåt innan jag har svetsat nåt, oavsett material.

    Mvh

    Kamberg
    Att saker slår sig då man svetsar beror ju på att det råder en temperaturskillnad i materialet varvid en del utvidgar sig mer än en annan. Det bästa är ju om man kan svetsa väldigt snabbt så att materialet inte hinner upphettas mer än i svetsfogen. Exempelvis laser är ju perfekt för detta. Då man inte alltid har dessa möjligheter så kan man istället minska temperaturskillnaden genom att värma stycket före svetsning. Detta gör också att värmen håller sig till svetsfogen då all värmetransport baserar sig på temperaturskillnaden.

    Vidare ska man också komma ihåg att svetsning påverkar ett materials struktur i svetsfogen samt dess närhet. Därför är det i många fall rekommenderat, och i vissa fall tvunget att göra en värmebehandning efter att man svetsat. Detta är ett krav då man svetsar ex. CrMo rör för chassier, burar och liknande; gör man inte det så skulle man likaväl ha använt bonnstål istället.

Liknande ämnen

  1. Svetsa rostfritt med MIG?
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-03-30, 16:15
  2. Svetsa i turbinhus
    Av NP i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-08-22, 16:25
  3. Svetsa Alu-IC, val av metod
    Av CH i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-11, 02:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •