Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Konstigt ljud vid gaspådrag, ng900 FIXAT "Äntligen!&quo

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748

    Konstigt ljud vid gaspådrag, ng900 FIXAT "Äntligen!&quo

    Har problem med min ng900 -96

    När jag gasar på så laddar bilen inte som innan. Nu bara upp till mitten av det oranga innan en bit in på det röda. Dessutom hörs ett "högre" insugsljud än det vanliga. Avlastningsventilen öppnar knappt hörs det som. I normala fall pyser den som bara den.

    Bytte slangen som går mellan ICn och tryckröret för någon vecka sedan och kollade den idag och den är okej. Fenomenet var likadant som då den slangen var sönder.

    Bilen är en ng900 -96, Open Air-filter och TurboXS avlastningsventil.

    Någon som har några tips?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    låter presis som du har läkage på en tryckslang.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Stopp i sista dämparen? Är den orginal är det ju en stor låda som gillar att rosta sönder inuti. Då blir det inte mycket ös kvar och det väser en hel del vid gaspådrag.

  4. #4
    Hur långt har bilen gått ? Låter precis som Mgnush sa att det är någon slang som har hoppat av eller tar tjuvluft någonstans ! Tips är väl att prova med startgas på slangarna

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 028
    har du kollat så att du har ok grundladd? är bilen trimmad?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Japp bilen är trimmad. Vet dock inte av vem. Det är gjort någonting vid bilen när den var i Tyskland innan den kom till Sverige. Hur kollar man om bilen har ok laddtryck? Jag har bara laddmätaren orginal att gå efter och den ligger just nu på mitten av det oranga vid fullgas. I normala fall ligger den en liten bit in på det röda.

    Jag har testat att gå igenom slangarna men inte hittat någon som ser trasig ut eller som har hoppat av. Hur många slangar kan det röra sig om? De jag har har kollat extra är slangen mellan ICn och Tryckröret och den som sitter från luftfiltret. Spännt alla slangklämmorna ordentligt men allt ser bra ut

    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    har du kollat så att du har ok grundladd? är bilen trimmad?

    /A

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Utanför GBG
    Inlägg
    591
    Medlem#
    5616
    Behöver inte vara nån stor spricka i slangarna för att de skall läcka..
    Jag hade en liten reva i slangen mellan turbo/ic , typ 1-2 cm , men de räckte för att laddet inte kom upp i mer än 0.8
    Letade som fasen innan ja hittade vart de var , för den syntes inte förens ja klämde ordentligt..

    Kläm , känn efter , skruva loss.. så hittar du de säkert..

    /Nicke
    Saab NG900 2,0 SET Maptun steg5 320hk/430nm

  8. #8
    Ett annat tips som jag kom på ! Har du kollat med en annan DI kassett ?
    Det kan vara ett tecken på att DI kassetten håller på att ge upp . När bytte du tändstift senast ? Om det var ett tag sen du bytte tändstift så byt till NGK - BCPR7ES-11 Lycka till

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Den slangen bytte jag för någon vecka sedan och fenomenet var likadant då som nu. Tog av den slangen och kollade och den är hel. Men jag får ta och leta vidare .

    Citat Ursprungligen postat av Gamedawg
    Behöver inte vara nån stor spricka i slangarna för att de skall läcka..
    Jag hade en liten reva i slangen mellan turbo/ic , typ 1-2 cm , men de räckte för att laddet inte kom upp i mer än 0.8
    Letade som fasen innan ja hittade vart de var , för den syntes inte förens ja klämde ordentligt..

    Kläm , känn efter , skruva loss.. så hittar du de säkert..

    /Nicke

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Ett annat tips som jag kom på ! Har du kollat med en annan DI kassett ?
    Det kan vara ett tecken på att DI kassetten håller på att ge upp . När bytte du tändstift senast ? Om det var ett tag sen du bytte tändstift så byt till NGK - BCPR7ES-11 Lycka till
    Nej, jag har inte kollat med någon annan DI. Vet inte när tändstiften byttes senast. De måste väl byta de vid 13 000- milaservicen?

    DIn tror jag är lite kass. Innan när bilen gick normalt så ibland när man drog på (fullgas) på 4an så hackade bilen ordentligt, så det kan nog vara lite vajsing med DIn

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    dom slangararna de kan vara är slangen mellan tryckrör och IC samt slangen o röret ( om du har kvar orgina IC) mellan kompressorn och IC.
    Är till 99% säker på att du kommer hitta felet där. är ju lätt att demontera dom grejorna om du vill kolla extra noga.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    dom slangararna de kan vara är slangen mellan tryckrör och IC samt slangen o röret ( om du har kvar orgina IC) mellan kompressorn och IC.
    Är till 99% säker på att du kommer hitta felet där. är ju lätt att demontera dom grejorna om du vill kolla extra noga.
    Den slangen mellan tryckröret och ICn är helt ny och den har jag tagit av och kollat idag. Den är felfri.
    Ska kolla den andra slangen imorgon. Vart sitter den, uppe på ICn eller nere till vänster om man tittar rakt ner? (Dum fråga kanske ?)

    Men tack för tipsen, som sagt, ska kolla imorgon

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    IC ic orginal så går de ett rör snett från turbons kompressor (den i alu) del på sassagerar sidan till samma sida som som den andra anslutningen på förarsidan. detta röret har en slang anslutning i varje ände.
    förtydligande orginal icn på ng 900 har båda anslutningarna på samma sida (förarsidan)
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Fått tillbaka bilen nu. Var en 90graders böj vid turbon som var spräckt. Ca 20-30 mm spricka. Den blev bytt, plus ett stag till avgassystemet och en annan liten vakumslang och en 15 000 mil service för 2800:- Helt okej tycker jag!

    Nu går den som ett skott igen!

    Hälsningar en glad Mackan

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    Va ju de ja sa ju hehe.
    kul att bilen funkar igen.
    mvh MagnusH
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    748
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    Va ju de ja sa ju hehe.
    kul att bilen funkar igen.
    mvh MagnusH
    Japp, tack så mycket för hjälpen! F#n vad skoj det är nu och köra

Liknande ämnen

  1. Konstigt pipande/vinande/slirande ljud vid gaspådrag 9-5,99a
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-09-14, 15:29
  2. Skakar/vibrerar vid gaspådrag ng900 *fixat*
    Av KenZo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 04:38
  3. [LÖST] Hastighetsmätaren ur funktion 9000 -97
    Av LarsLars i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-12-07, 21:33
  4. Rycker vid gaspådrag (ng900) FIXAT
    Av Judge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •