Sidan 1 av 11 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Eftersom alla inte vet vad de kan begära/kräva från SAAB så borde det finnas en lista på ex.

    - Vevhusuppgradering
    - DI Kassetter
    - SID "Pixlar"
    - Bakvagnsbussningar
    - Lackerings fel pga. nötning på ex. bakluckan på 9-5 kombi
    - Knirk från ex kopphållaren i 9-5
    - mm.

    Ja i stort sett allt som vi alla borde veta för att göra bilägandet mer bekvämt och billigt. En del blir tydligen inte korrekt "informerade" av sin Saabverkstad.

    Man kan kräva lite mer när man kör en premiumbil!

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Ja eftersom jag alldeles nyligen startat en tråd om matta dörrhandtag på mina pärons 9-3 SS -03 så anser jag detta ska bytas mot Godwill.

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    På begäran klistar jag denna. Låt oss fylla på alla diskussioner gällande dessa ärende här, för att enklare hävda sin rätt gentemot ÅF.

    Mvh Stoffe

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Citat Ursprungligen postat av Trued
    - Vevhusuppgradering
    - Knirk från ex kopphållaren i 9-5
    Bara för att klargöra, är detta saker som täcks av SAAB eller saker vi tycker borde täckas av SAAB. Personligen så skulle en vevhusuppgradering inte smaka så dumt i min kärra och farsan har klagat som fan på knirket från mugghållaren i sin 9-5:a.

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Min älskling ska in på sin årliga service nu nästa månad.

    Vid förra servicen kollade dem oilsludge men kunde inte hitta något fel. Kan jag nu vid nästa service be/kräva att dem uppgraderar till den nyaste vs-n?

    Bil: og aero, t7
    -01
    7492 mil
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norway & Switzerland
    Inlägg
    162
    Hej

    Tips för att se om det bara är Saab som har oilsludge problem, sök på Google efter: oil sludge problem(s), och se hur många träffar ni får på olika bilmärken :-) Tyvärr så drabbar inte bare detta Saab.

    Mvh

    Tommy utengen
    9-3 SC 1,9TID
    900TTR
    Det snabbaste och billigaste trimmet är bort med onödig vikt.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    56
    Hur är det med radion som inte håller kvar stationer på U1 - bandet?

    Jag har fått uppfattning att det är några stycken. Det kanske även finns dom som aldrig har upptäckt detta fel. Tycker att detta borde gå på goodwill. Någon som har uppgifter om detta?
    Cosmic blå 9-3 -02 steg 1

  8. #8

    bakvagnsbusssningar

    Hej!

    Vid min 7000mila service upptäcktes det att man var tvungen att byta bakvagnsbussningar på min 9-5 SC -03:a, en reparation för ca 4500-6000. SAAB står dock för 75% av kostnaden om bilen är under 5 år och rullat mindre än 10000mil. Jag skall lämna in bilen den 20:e September och får då betala ~1200.

    MVH Micke

    Ps jag har precis fått min baklucka omlackad och modifierad pga "nötningen", jag viille egentligen få hjälp med en liten skada som börjat rosta men firman kände till SAABs garanti på bakluckan (3 år) så de tog in den gratis och min lilla rostskada försvann samtidigt.
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -03

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    En annan del av Köping
    Inlägg
    1 125
    Hur länge gäller garantin på SID? min tappar pixlar.
    "Utan turbo kan man inte leva!"
    Kör V70 R Design
    Har hört Saab 9-3 Aero 2001
    Kika på 93 Aeron

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    828
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hur länge gäller garantin på SID? min tappar pixlar.
    Garantin är ju två år. Däremot kan man få prisreducering i olika skala beroende på hur långt man kört samt ålder på bilen.
    Goin' on rage n anabolic fuel!!

  11. #11
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178

    Re: bakvagnsbusssningar

    [quote="lediablo"]Hej!

    Vid min 7000mila service upptäcktes det att man var tvungen att byta bakvagnsbussningar på min 9-5 SC -03:a, en reparation för ca 4500-6000. SAAB står dock för 75% av kostnaden om bilen är under 5 år och rullat mindre än 10000mil. Jag skall lämna in bilen den 20:e September och får då betala ~1200.

    MVH Micke

    Nja så dyrt är det inte.

    Men räkna med 2500-2800:- totalt

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hur länge gäller garantin på SID? min tappar pixlar.
    Jag skall få byt min nu på Fredag på min 9-3Aero -02 uttagen februari.
    bilen har snart rullat 8500mil.
    ja ringde & frågade om dem hade nån goodwill på detta , japp dem kommer att stå för halva kalaset se vad pengar man kan tjäna bara av & ställa en enkel fråga innan man beställer grejer.

    Men visst är det onödiga pengar trots allt så borde dem ju hålla längre tycker man ju .

  13. #13
    Angående vevhuset: Går garantin endast in om något förstörs/går sönder?

    Min bil har dragit olja i över ett år nu och verkstan får inte bukt med det. Jag vet att det kommer en uppgradering till (den sista?), men om den inte löser problemet med oljeförbrukningen, vad gör jag då? Kräver ny motor?

    Känns lite knepigt eftersom bilen går fint så länge jag håller på och häller i olja (1 liter/400 mil), men låter jag bli lär den skära:-(

    /Björn

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Känns lite knepigt eftersom bilen går fint så länge jag håller på och häller i olja (1 liter/400 mil), men låter jag bli lär den skära:-(
    Hej,

    Låter som en hög förbrukning. Säker på att du inte har oljeläckage någonstans? Vilken "version" av vevhusventilationen kör du med?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Angående vevhuset: Går garantin endast in om något förstörs/går sönder?

    Min bil har dragit olja i över ett år nu och verkstan får inte bukt med det. Jag vet att det kommer en uppgradering till (den sista?), men om den inte löser problemet med oljeförbrukningen, vad gör jag då? Kräver ny motor?

    Känns lite knepigt eftersom bilen går fint så länge jag håller på och häller i olja (1 liter/400 mil), men låter jag bli lär den skära:-(

    /Björn
    Din förbrukning är inte speciellt hög för att vara en oil-sludgemotor. Tänk på att om din motor skär så gäller endast garantin om någon oljekanal är igensatt. Skär den pga för lite olja gäller alltså inte den sk garantin.

  16. #16
    Har inte lyckats hitta något läckage. Självfallet kan det vara så att det drar ut onormalt mycket olja via kolvarn, men jag har inte någon blårök att tala om.
    Ärligt talat vetefasen var oljan tar vägen.
    Har den senaste versionen av vevhuset, men har haft i stort sett alla tidigare också.
    /Björn

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Har den senaste versionen av vevhuset, men har haft i stort sett alla tidigare också.
    Du menar den med anslutning av slang på oljepåfyllningsröret? Börja i så fall med att ansluta den slangen tillbaka på ventilkåpan och plugga hålet på oljepåfyllningsröret.

    Kolla även så slangen ner tillbaka till oljetråget (alltså retur från oljefällan) sitter där den skall...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Hej

    Nej, den versionen har jag haft, men den är "tillbakasatt" till den innan (tror jag?).
    Får väl se om nästa hjälper.

    Ni andra som har problem med förhöjd oljeförbrukning, hur mycket drar era bilar?
    /Björn

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av PerfectPolishPatrik
    Citat Ursprungligen postat av Aero_Jansson
    Hur länge gäller garantin på SID? min tappar pixlar.
    Jag skall få byt min nu på Fredag på min 9-3Aero -02 uttagen februari.
    bilen har snart rullat 8500mil.
    ja ringde & frågade om dem hade nån goodwill på detta , japp dem kommer att stå för halva kalaset se vad pengar man kan tjäna bara av & ställa en enkel fråga innan man beställer grejer.

    Men visst är det onödiga pengar trots allt så borde dem ju hålla längre tycker man ju .

    Notan hamnade på strax under tusenlappen , fint när det blir billigare än dem sa från första början .
    Då känner man sig nöjd trots allt ...

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 257
    Medlem#
    6069
    Jag åkte på oil sludge i min 9-5, fick pröjsa allt själv pga en tidigare ägares serviceintervallslarv. Den förlängda motorgaratin gällde alltså inte.

    Frågan är: Gäller den förlängda motorgaratin nu?

    Det är en aukt SAAB-verkstad som fixat bilen(rengöring, kamkedjebyte och turbobyte).
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •