Sidan 7 av 11 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #121
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jo men samma kan det ju aldrig vara. Fyra cylindrar i rad du vet...
    Fredrik J

  2. #122
    Vad är det för ändring de gjort med bakluckan för att undkomma att lacken skavs av?

    Innan jag köpte min 9-5 i förra veckan läste jag på så mycket jag kunde om vevhusventilationen och oil-sludge-problemet. När jag kollade upp senaste ägarna såg jag att den oberoende bilhandlaren hade köpt bilen av en Saab-handlare (de har tydligen affärer ihop då de rekondar alla av Saab-handlarens bilar). I bilens servicebok fanns det en inklistrad sida samt en extra stämpel på senaste servicen angående att bilen är kvalificerad för motorgaranti. Jag åkte till Saab-verkstaden för att fråga vad stämpeln och pappret innebar. De slog i datorn och såg att motorn, turbon och motorinfästningen (bussningar) byttes ut på 11000-milsservicen och jag fick med mig en tre-sidig lista på alla delar som blivit bytta. Osäker på om bilen blev inbogserad av den förra privata ägaren så ringde jag och pratade med honom för att höra vilket skick den var när han gjorde sig av bilen. Han hade varit helnöjd med bilen och bytt in den mot en ny 9-5 Aero och hade inte en aning om att motorn skulle varit dålig. Man undrar vad som krävs för att Saab-verkstaden ska göra ett sånt stort jobb som att byta motor? Hur som helst så köpte jag bilen och är nöjd med en motor som bara har rullat 8 mil.

  3. #123
    Såg denna tråd och har en bil som verkligen hör hit. Jag och min sambo har en SAAB 9-3 SS Vector 1.8t av 2005 års modell (uttagen 11/2004). Vi köpte den begagnat för ett år sedan från Svenska Bil Globen. Hittills har vi haft den inne för en mångd fel:

    *Höger framdörr gick inte att stänga, den låste inte. Svenska Bil bytte låskolven på nybilsgarantin

    *Skrammel i höger framdörr, framför allt när vi spelar musik med bas. Kanske relaterat till bytet av låskolv. Svenska bil rev ner hela dörrsidan och försökte hitta orsaken (också på garantin). Det är fortfarande en del missljud.

    *Regnsensorn slutade fungera, och vindrutetorkaren stannade direkt när den stängdes av (mitt i rutan om så skedde). Svenska Bil bytte ett styrdon samt torkarmotorn på nybilsgarantin.

    *Kupéfläkten lade bara av helt plötsligt. Efter två verkstadsbesök så har vi fått byta både reglerdonet samt hela kupéfläkten (en enhet) för totalt 12.500:-. Orsaken var att FUKT trängt in och gjort att kupéfläkten gått trögt vilket i sin tur förstörde reglerdonet när allt blev för varmt. Ska kanske tilläggas att Svenska Bil först bara bytte reglerdonet. När vi hämtade bilen så hördes gnissel från fläkten (från höger sida). Vi hade inte hört detta förut, och lämnade in bilen igen. Först då upptäktes att fläkten var förstörd av fukt.

    Problemet med kupéfläkten kom nyligen, dvs. när bilen var drygt 2.5 år gammal. Den går alltså inte automatiskt på nybilsgarantin. Svenska Bil har hört med SAAB om förlängd garanti (goodwill), men vi har inte fått svar än.

    Mina frågor till er är:

    1. Hur pass välvilligt inställda brukar SAAB vara när det gäller förlängd garanti? Speciellt felet, att fukt kan få skada elektoniken tycker jag är helt förkastligt på en så pass ny bil.

    2. Hur mycket brukar man kompenseras?

    3. Har någon haft samma erfarenheter som vi med dessa fel?

    Tacksam för all input!

    /Mathias

    PS. Min sambo lobbar starkt för att lämna SAAB efter alla problem. Det enda som gör att jag inte håller med henne är att SAABen är så förbannat skön att köra...

  4. #124
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    677
    Citat Ursprungligen postat av Merwic
    Såg denna tråd och har en bil som verkligen hör hit. Jag och min sambo har en SAAB 9-3 SS Vector 1.8t av 2005 års modell (uttagen 11/2004). Vi köpte den begagnat för ett år sedan från Svenska Bil Globen. Hittills har vi haft den inne för en mångd fel:

    *Höger framdörr gick inte att stänga, den låste inte. Svenska Bil bytte låskolven på nybilsgarantin

    *Skrammel i höger framdörr, framför allt när vi spelar musik med bas. Kanske relaterat till bytet av låskolv. Svenska bil rev ner hela dörrsidan och försökte hitta orsaken (också på garantin). Det är fortfarande en del missljud.

    *Regnsensorn slutade fungera, och vindrutetorkaren stannade direkt när den stängdes av (mitt i rutan om så skedde). Svenska Bil bytte ett styrdon samt torkarmotorn på nybilsgarantin.

    *Kupéfläkten lade bara av helt plötsligt. Efter två verkstadsbesök så har vi fått byta både reglerdonet samt hela kupéfläkten (en enhet) för totalt 12.500:-. Orsaken var att FUKT trängt in och gjort att kupéfläkten gått trögt vilket i sin tur förstörde reglerdonet när allt blev för varmt. Ska kanske tilläggas att Svenska Bil först bara bytte reglerdonet. När vi hämtade bilen så hördes gnissel från fläkten (från höger sida). Vi hade inte hört detta förut, och lämnade in bilen igen. Först då upptäktes att fläkten var förstörd av fukt.

    Problemet med kupéfläkten kom nyligen, dvs. när bilen var drygt 2.5 år gammal. Den går alltså inte automatiskt på nybilsgarantin. Svenska Bil har hört med SAAB om förlängd garanti (goodwill), men vi har inte fått svar än.

    Mina frågor till er är:

    1. Hur pass välvilligt inställda brukar SAAB vara när det gäller förlängd garanti? Speciellt felet, att fukt kan få skada elektoniken tycker jag är helt förkastligt på en så pass ny bil.

    2. Hur mycket brukar man kompenseras?

    3. Har någon haft samma erfarenheter som vi med dessa fel?

    Tacksam för all input!

    /Mathias

    PS. Min sambo lobbar starkt för att lämna SAAB efter alla problem. Det enda som gör att jag inte håller med henne är att SAABen är så förbannat skön att köra...
    Saab och good will... Jo just det... Verkmästaren bara flinade åt mig när jag ville ha rosten (uppkommen genom ett fabrikationsfel) åtgärdad på min 9-5 kombi strax efter att nybilsgarantin hade gått ut.
    Toyota Verso 1,8 -11

  5. #125
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Målilla
    Inlägg
    1 492
    Saab har ingen goodwill anser jag. De kör med sina 36 månader sedan är det kört. Min 9-5 aero 03 har en SID som saknar pixlar samt att pulverlacken på backspegelfötterna ärgar bort. Fint på en bil som kostar en bra bit över 300000 ny.
    V70 D5 AWD snål och stark
    9-3 1.9TID Vector SportCombi
    9-5 2.3 Aero 2006 Nordic biopower st2

  6. #126
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    ANNELÖV / SKÅNE
    Inlägg
    536
    Vad det gäller taskgiga dörrhandtag och ytterspeglar så var det förlängd garanti på detta, byttes vid klagomål innan bilen var 3 år. Ialla fall på 9-3 ss bilar, kostnad ca 20000kr!!

  7. #127
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    63
    31/8 är sista dagen att få backspegelfästen(Troligen gäller samma sak för handtag) bytta på goodwill om bilen har gått över 10000 mil..

  8. #128
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Mora
    Inlägg
    18

    lackproblem på stötfångare fram o bak

    Har bytt bil och nu har lacken släppt i kanten på det svarta på mina stötfångare fram och bak. Jag har anmält detta till SAAB här i Mora och det tog dem minst en månad att anmäla (var tvungen att själv ringa SAAB Direkt och be dem berätta hur de skulle göra ) bilen är uttagen maj 2005 och ska då ha garanti till maj 2007. Jag fick avslag på min anmälan om garanti och tänkte höra om det är andra som har samma problem eller fått sina problem åtgärdade.

    Frågade på en firma vad de skulle ha för att lacka om fram o bak, 8000:-

    /Peter
    Saab 9-5 Aero SC 2005
    http://www.garaget.org/?car=99583

  9. #129
    Hej,

    Jag har lite problem med min 9-3 som är årsmodell 04. uttagen 14 april 2004.

    Det som är "fel" på min är följande:

    1, I fredags när jag skulle besiktiga bilen och stod i kön och väntade tänkte jag att jag skulle öppna motorhuven och bara kolla så allt stod rätt till. Drog i spaken mjukt och fint som vanligt och PANG så small hela vajerna av. Som tur var hoppade huven upp så jag kunde genomföra min besiktning men fick lite lätt panik. Jag brukar öppna motorn regelbundet och har vid några tillfällen reflekterat över att "låset" går lite trögt men jag har smörjt och grejat lite så det har fungerat fram tills nu.

    Det borde väl inte vara normalt att vajern pajar på en tre år gammal bil!

    2, Vänster framdörr: När man öppnar och stänger förardörren knakar det och knarar det så man kan få en hel P-plats att vända sig om och undrar vad som händer. Jag har smörjt med allt som finns men det är något glapp i en av armarna som dörren hänger på.

    Är det någon som känner till detta problem och kanske har en lösning?

    3, Bilen har börjat rosta! Tro det eller ej men på tröskeln vid förardörren har den börjat rosta. Man ser att färgen bubblat sig vid instegslisten och lyfter man på gummit så ser man riktig ytrost. Dvs. färgen är borta och det finns rost.

    Vad säger garantin om detta? Detta måste ju vara ett allvarligt konsrtuktionsfel

    Jag ska in på service med min bil i morgon och då kommer jag givetvis påpeka dessa brister men jag vill gärna ha er hjälp och erfarenhet hur man skall hantera dessa problem!

    Tack!

    Mvh Magnus

  10. #130
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av mangemask
    Hej,

    Jag har lite problem med min 9-3 som är årsmodell 04. uttagen 14 april 2004.

    Det som är "fel" på min är följande:

    1, I fredags när jag skulle besiktiga bilen.....
    Det borde väl inte vara normalt att vajern pajar på en tre år gammal bil!

    2, Vänster framdörr: När man öppnar och stänger förardörren knakar det och knarar.....

    Är det någon som känner till detta problem och kanske har en lösning?

    Tack!

    Mvh Magnus
    Det är den främre huvlåsviren som gått av (rostat). Bara att byta den, hjälper inte att smörja låset.

    Det som låter är i framkant på dörrstoppen. Det kan bli glapp där.
    Bara att byta dörrstopp.

    Ang rostan hör med din närmsta Saab verkstad.

    Lycka till!

  11. #131
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Solna
    Inlägg
    571
    Citat Ursprungligen postat av mangemask
    2, Vänster framdörr: När man öppnar och stänger förardörren knakar det och knarar det så man kan få en hel P-plats att vända sig om och undrar vad som händer. Jag har smörjt med allt som finns men det är något glapp i en av armarna som dörren hänger på.
    Min dörr lät också knak & knarr vid öppning och stängning. Drog åt bultarna som fäster "mittarmen som går mellan dörr och kaross " i karossen, då försvann det.

  12. #132
    Hej,

    Jag köpte en og93 -99 hos en SAAB ÅF för ca 3,5 månad(er) och undrar nu om jag har rätt att få kamkedjan bytt på Garanti hos dom då kamkedjesträckaren är 17,6mm

    sen undrar jag även vad max på sträckaren är?
    tacksam för hjälpen

  13. #133
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Daniel.H
    Hej,

    Jag köpte en og93 -99 hos en SAAB ÅF för ca 3,5 månad(er) och undrar nu om jag har rätt att få kamkedjan bytt på Garanti hos dom då kamkedjesträckaren är 17,6mm

    sen undrar jag även vad max på sträckaren är?
    tacksam för hjälpen
    Du hittar en massa bra info på Göran Larssons site.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #134
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Daniel.H
    Hej,

    Jag köpte en og93 -99 hos en SAAB ÅF för ca 3,5 månad(er) och undrar nu om jag har rätt att få kamkedjan bytt på Garanti hos dom då kamkedjesträckaren är 17,6mm

    sen undrar jag även vad max på sträckaren är?
    tacksam för hjälpen
    Du hittar en massa bra info på Göran Larssons site.

    Lycka till!
    Tack ska titta där.

  15. #135
    [quote=Daniel.H]
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av "Daniel.H":1fn0pek5
    Hej,

    Jag köpte en og93 -99 hos en SAAB ÅF för ca 3,5 månad(er) och undrar nu om jag har rätt att få kamkedjan bytt på Garanti hos dom då kamkedjesträckaren är 17,6mm

    sen undrar jag även vad max på sträckaren är?
    tacksam för hjälpen
    Du hittar en massa bra info på Göran Larssons site.

    Lycka till!
    [/quote:1fn0pek5]

    Tack ska titta där.
    nja, stog inte så mycket som hjälper just mig tyvärr.

  16. #136
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    844
    Citat Ursprungligen postat av Daniel.H
    Hej,

    Jag köpte en og93 -99 hos en SAAB ÅF för ca 3,5 månad(er) och undrar nu om jag har rätt att få kamkedjan bytt på Garanti hos dom då kamkedjesträckaren är 17,6mm

    sen undrar jag även vad max på sträckaren är?
    tacksam för hjälpen
    Eftersom du har en -99 så ingår inte din motor i den förlängda motorgarantin, det ska vara om du kan åberopa något i MRF-garantierna men din bil är ju trots allt 8 år gammal så du har nog bara 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  17. #137
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2007
    Inlägg
    17
    kanske en dum fråga? vad är SID för ngt?

    är det displayen?
    för min har tappat punkter strax efter att bilen fyllde 1 år och fick beskedet att det är ETT års garanti på elektronik.
    bl a började lampan till airbagen lysa, men efter mycket om o men och tjat Saab har gått med på (alltså fabriken) att de står för 3/4-del av kostnaden,
    Dock 1/4 del var 16- eller 1800
    Bilen är 03 årsmodell, 9:3 polar edition.

    Den har också slukat olja ganska "duktigt" och hela tiden.

    Hur länge varar en förlängd motorgaranti?
    Jag har haft bilen hela tiden och den var också servad som den ska.

  18. #138
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2007
    Ort
    Åseda
    Inlägg
    89

    Gäller dessa serviceintervaller?

    Har kollat på en 9-5 aero -02 och har dessa servicar i serviceboken.

    Leveransservice 020225
    Service nr 1: 020813-1279 mil
    Service nr 2: 030514-3515 mil 2236 mil i mellan
    Service nr 3: 031216-5590 mil 2075 mil i mellan
    Service nr 4: 040713-6952 mil 1362 mil i mellan
    Service nr 5: 050524-9045 mil 2093 mil i mellan
    Service nr 6: 060227-10930 mil 1885 mil i mellan
    Service nr 7: 070125-13260 mil 2330 mil i mellan

    Nur har bilen gått 14900 mil och ska således servas snart igen, innan 080125 eller 15760 mil om jag har fattat det hela rätt.

    Frågan är om motorgarantin gäller på denna bil, jag har fattat det som att det max får vara 2250 mil eller ett år mellan servicearna, ska köpa bilen i morgon om allt är ok, glömde kolla detta när jag sa att jag skulle ha bilen i fredags.

    Är lite orolig för den sista servicen, det är ju kanske 80 mil för mycket och den första servicen är i så fall 29 mil för mycket, men dom andra är ju jättebra så motorgarantin kanske gäller ändå?
    Saab 9-5 AERO -02 + Touran 2,0 TDI -06 garaget
    Chuck Norris doesnt have hair on his balls, because hair doesnt grow on steel.

  19. #139

    SAAB, kvalite eller en ren bluff

    man kan ju undra ifall en saab bara ska hålla 3år...kanske den bara är den bara avsedd för tjänstebilsverksamhet.....

    Vill bara informera om mina erfarenheter vad detr gäller SAAB 9-3 TID 07

    Har själv en 9-3 tid med aut och den är införskaffad 0704 och har haft en hel del problem med bilen, suck. Det började med att lådan började hacka i låga farter, typ krypkörning. Det visade sig att det ej var utfört någon mappning mellan lådan och motorn, det ska tydligen köras något program hos någon "extern" innan leverans för att "mappa" dessa. Vid detta tillfälle hade bilen gått 400 mil innan detta gjordes.

    Jag lämnade sedan in bilen vid 800 mil efter att jag hade uppmärksammat ytterligare felsympton på bilen som jag ej anser ska finnas på en ny bil i denna prisklass såsom skrammel i dörrar+dörrstolpar, sen vid gaspådrag, ingen funktion i "adaptiva växlingsmönster" mm. Dagen innan jag ska lämna in bilen så lossnar "p-ändarna" så ett otroligt klonkande uppstår så fort man vrider på ratten, dessutom kan bilen kan vid vissa tillfällen få för sig att bli en "aero" :-) så ett hiskligt vrid uppstår i motorn vid dessa tillfällen. Om man nollställer bränsleförbrukningsmätaren så ligger den på ca 5.5 l/mil och bilen blir väldigt nervös och otroligt "aggressiv", spinner hejdlöst:-)). Detta kunde inte återskapas vid tillfället så inget gjordes... Bilen ska nu in på första servicen, den har gått ca 2000 mil och det som de då ska få undersöka är åter igen just det vad det gäller denna "aggresivetet". Ytterligare fel som har uppstått är att vid ca 1500 mil började lådan tappa växlar, det har hänt ca 15 gr och är vid typ fullgas och det sker mellan 2-3 mest, ibland mellan 1-2.....ojoj säger jag bara, vilken sjyst kvalite...., jag tycker vekligen att kvaliten är skit på saab, kortfattat kan jag säga att saab är en skramlig skithög som drar mycket bränsle och det är verkligen synd, för en saab har något,utöver detta, en viss skön känsla......

    ps
    när dessa sympton uppstår gällande "aggresiveteten" så passerar bilen den uppgivna topphastigheten (210) med lätthet, det säger bara "swish",och stoppar inte ens vid 230.......vad är fel... berätta för mig:-))
    saab 9-3ss 1,9 tid - 2007

  20. #140
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169

    Re: SAAB, kvalite eller en ren bluff

    Citat Ursprungligen postat av Eldaren
    man kan ju undra ifall en saab bara ska hålla 3år...kanske den bara är den bara avsedd för tjänstebilsverksamhet.....

    Vill bara informera om mina erfarenheter vad detr gäller SAAB 9-3 TID 07

    Har själv en 9-3 tid med aut och den är införskaffad 0704 och har haft en hel del problem med bilen, suck. Det började med att lådan började hacka i låga farter, typ krypkörning. Det visade sig att det ej var utfört någon mappning mellan lådan och motorn, det ska tydligen köras något program hos någon "extern" innan leverans för att "mappa" dessa. Vid detta tillfälle hade bilen gått 400 mil innan detta gjordes.

    Jag lämnade sedan in bilen vid 800 mil efter att jag hade uppmärksammat ytterligare felsympton på bilen som jag ej anser ska finnas på en ny bil i denna prisklass såsom skrammel i dörrar+dörrstolpar, sen vid gaspådrag, ingen funktion i "adaptiva växlingsmönster" mm. Dagen innan jag ska lämna in bilen så lossnar "p-ändarna" så ett otroligt klonkande uppstår så fort man vrider på ratten, dessutom kan bilen kan vid vissa tillfällen få för sig att bli en "aero" :-) så ett hiskligt vrid uppstår i motorn vid dessa tillfällen. Om man nollställer bränsleförbrukningsmätaren så ligger den på ca 5.5 l/mil och bilen blir väldigt nervös och otroligt "aggressiv", spinner hejdlöst:-)). Detta kunde inte återskapas vid tillfället så inget gjordes... Bilen ska nu in på första servicen, den har gått ca 2000 mil och det som de då ska få undersöka är åter igen just det vad det gäller denna "aggresivetet". Ytterligare fel som har uppstått är att vid ca 1500 mil började lådan tappa växlar, det har hänt ca 15 gr och är vid typ fullgas och det sker mellan 2-3 mest, ibland mellan 1-2.....ojoj säger jag bara, vilken sjyst kvalite...., jag tycker vekligen att kvaliten är skit på saab, kortfattat kan jag säga att saab är en skramlig skithög som drar mycket bränsle och det är verkligen synd, för en saab har något,utöver detta, en viss skön känsla......

    ps
    när dessa sympton uppstår gällande "aggresiveteten" så passerar bilen den uppgivna topphastigheten (210) med lätthet, det säger bara "swish",och stoppar inte ens vid 230.......vad är fel... berätta för mig:-))
    Mitt råd till dig är att köpa en annan bil av annat märke, så kommer du märka att andra bilar har fel och brister även dom.

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •