Sidan 10 av 11 FörstaFörsta ... 891011 SistaSista
Resultat 181 till 200 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #181

    Saab försöker förhala ärdenden till efter garantitiden

    Hur man blir mottagen av SAAB, tror inte blir fler bilar från den koncernen.

    Det här var sista brevet jag skickade till SAAB

    Anspråk gällande garantireperation för motorskada orsakat av oilsludge gällande PB xxx-999

    090306 köpte jag min bil genom en bilhandel i Ystad. Vid mitt val av bil lade jag stor vikt vid skick och korrekt ifylld servicebok och med mina kunskaper kunde jag trots en omfattande undersökning ej finna några anmärkningar på fordonet.
    En tid efter inköp kostaterades en mindre läcka på värmepaket. För att kunna åberopa garantier lämndes bilen in till aktoriserad SAAB-återförsäljare i Lund. Se bifogat dokument daterat 080604. Fel gällande värmepaket konstaterades. Dessutom anmärktes det gällande oljeläckage och blå rök.
    080609 servades bilen, Pga av tids problem kunde detta ej göras på SAAB- märkesverkstad men utfördes av auktoriserad bilverkstad med originaldelar från SAAB.
    Under Augusti inträffar ett elfel på Cabrioleten och den undersöks av en SAAB mekaniker. Han konstaterar omedelbart att min bil är drabbad av det för SAAB välkända problemet Oilsludge.

    Symtomen är följande
    Rökpuff vid Start
    Vinande oljepump
    Slammer från kamkedja
    Motorn bedöms som allvarligt skadad.

    Samtliga av dessa symtom är för insatta personer kraftiga varningsklockor och finns beskrivna i Servicedokument uskickade av SAAB
    Dokumenter jag känner till är
    SAAB 9-5 & 9-3 CC Vevhusventilation /Ventilkåpa T7 motorn
    SAAB 9-5 & 9-3 CC Hög oljeförbrukning
    SAAB 9-5 & 9-3 CC Rengöring av smörjsystem innan Turbobyte.

    080908 åberopar jag garantireparation genom SAAB återförsäljare.Hänvisar till bifogat dokument utställt 080604.
    080910 Anspråk avvisas, som grund anges att chassienr indikerar att bilen är för gammal.
    080912 Nytt åberopande av garantireparation, leveranskvitto stämplat 000815 förevisas.
    080915 Nytt avslag, samma avslagsgrund som tidigare.

    Jag har under tiden förvägrats att kommunicera direkt med handläggare utan hänvisas till återförsäljare. Dessa hänvisar i sin tur till SAAB-direkt.
    Återförsäljaren får engligt egen utsago inte låta mig ta del av avslagsgrund annat än muntligen.

    Mina krav är följande:

    All kommunikation skall framledes framföras direkt till mig skriftligen.

    Alla till min nackdel tagna beslut skall motiveras.

    Motor skall återställas till ett skick man kan förvänta sig av en fullservad bil (Byte av samtliga defekta detaljer inklusive turbo som garanterat också är skadad enligt dokumentet SAAB 9-5 & 9-3 CC Rengöring av smörjsystem innan Turbobyte.)

    Att som tidpunkt för felets upptäckt skall vara 080604 .Gällande tidpunkten åberopar jag då aktoriserad SAAB-verkstad konstaterat oljerök och oljeläckage, för dem tydliga indikationer på ett känt problem, utan att påtala detta för mig som kund.

    Att inte påtala detta inom gällande garantitid är ett mycket allvarligt handlande, ett på gränsen till bedrägligt beteende om detta skett medvetet. Skulle jag inte meddelats nämnda fel pga av underlåtenhet alternativt glömska är detta gravt försumligt.
    En sådan behandling och bemötande av kunder kan ej komma ifråga av ett förtag som vill förknippas med utryck som "Good Will", kvalitet eller ansvar

    Jag vill också påtala att jag , som reklamationsansvarig vid xxxx och som utbildad jurist finner det mycket underligt att ert producentansvar för en erkänt felkonstruerad produkt kan upphöra digitalt över en natt.

    Jag förväntar mig ett besked till min fördel snarast. Om inte detta sker, kommer som första åtgjärd ärendet att med omedelbar verkan att överlämnas till allmänna reklamationsnämden.

    Adresser som skall användas för kommunikation är
    XXXX



    Sista svaret som jag fick muntligen var att jag skall rikta mina anspråk mot bilförsäljaren.
    Att det åligger på mig som köpare att låta motortesta bilen och att jag gärna kan gå till ARN.

    De enda adresser jag får är en e-mail adress och ett 020-nummer
    SAAB 9-3 CAB -01

  2. #182
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890

    Re: Saab försöker förhala ärdenden till efter garantitiden

    Citat Ursprungligen postat av slaskman
    ...

    080908 åberopar jag garantireparation genom SAAB återförsäljare.Hänvisar till bifogat dokument utställt 080604.
    080910 Anspråk avvisas, som grund anges att chassienr indikerar att bilen är för gammal.
    ...
    Visste inte ens att det fanns vare sig ålders- eller miltalsbegränsning i den 8-åriga förlängda motorgarantin.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #183
    Har aldrig sett villkoren men i det här fallet menar man att det har 8 år +21 dagar över tiden från leveransdatum. Nån som känner till nåt annat ?
    SAAB 9-3 CAB -01

  4. #184
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840
    Nej, 8år gäller, från första registreringen.
    Mig veterligen obegränsade mil. Teoretiskt kan bilen ha gått 50k+ mil.

    Att börja bråka om 21 dagar är svagt, särskilt när vi pratar om ett varumärke av Saabs kaliber, när felet dessutom har upptäcktes inom garanti tiden.

    Tråkigt att man aldrig kan få prata med ansvariga utan man är alltid hänvisad till tråkiga kundcenter som inte kan ett skit och sitter bara o lusläser sin A4 pärm så denne vet exakt vad som ska sägas.

    Enda jag kan säga är:
    Stå på dig!
    Och återkom med slutresultatet, jag tycker du ska gå vidare.
    Har du perfekt servicebok, så ska dem inte kunna komma undan detta.
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  5. #185
    Motorjournalister är redan kontaktade, på Måndag blirt ARN.
    Mitt korståg har startat......
    SAAB 9-3 CAB -01

  6. #186
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 174
    Citat Ursprungligen postat av slaskman
    Motorjournalister är redan kontaktade, på Måndag blirt ARN.
    Mitt korståg har startat......
    Tyvärr kommer du inte komma speciellt långt, då den 8-åriga garantin är helt frivillig från saab så de kan styra den som de vill.
    Gränsen på 8-år är ju att för att det skall vara just en gräns, börjar man tumma på det så skall de som har dragit över 22dgr oxå ha garanti och sedan de som har 23dgr osv osv. Du förstår säkert hur jag menar.

  7. #187
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Men alla garantier (oavsett frivilliga eller ej) räknas till felet upptäcks och påtalas.
    Om felet blivit påtalat inom garantitiden spelar det ingen roll om man nu har passerat 8-årsgränsen. Det verkar helt klart att datumet 080604 skall gälla om verkstaden då upptäckte symtomen på oil sludge.
    Har verkstaden upptäckt felet men underlåtit att meddela kunden är det försumligt, precis som hävdas. Kunden skall hållas skadeslös, eventuella kostnader för att avhjälpa felet bör verkstaden stå för.
    All makt åt Thengil!

  8. #188
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2008
    Ort
    Mariefred
    Inlägg
    15

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Har precis vart inne på 6000 mila service...

    Blir så jävla trött

    Har haft bilen några månader nu och har sett att färgen krypit på ramen till handtagen under klarlacken, tänkte att jag skulle visa det på servicen

    Har även en prick i lacken på bakluckan

    På servicen sa de att ena dämparen bak läcker olja och behöver bytas (båda då)

    Fick betala för att laga ena baksensorn

    Inget av ovanstående går på garanti eller goodwill då jag missat att säga till med ca 1.5 månader..

    Helt jävla otroligt..

    Skall inte prylarna hålla bättre/längre ???

    Bilen har gått 6700 mil UTAN dragkrok, dvs ingen onormal belastning

    HAr någon tips/förslag på om /vad man kan göra, eller är det bara att "bita i det sura äpplet" och gå vidare i livet ??

    Är det verkligen totalt helt kört efter de heliga 36 månaderna ???
    Saab 9-5 -06 2.3t SC Properformance

  9. #189
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    840

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Citat Ursprungligen postat av kentk
    Är det verkligen totalt helt kört efter de heliga 36 månaderna ???
    Det är ju som så att gränsen måste läggas någonstans, så ja, du får nog acceptera att du inte får något på goodwill. Eventuellt testa med annan verkstad/återförsäljare och hoppas på bättre tur
    Mr. Blu-Ray
    "Fluffmatta"
    9-5 2.3t -01 TD04 E85 Mackanized.

  10. #190
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 245

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Citat Ursprungligen postat av kentk
    Har precis vart inne på 6000 mila service...

    Blir så jävla trött

    Har haft bilen några månader nu och har sett att färgen krypit på ramen till handtagen under klarlacken, tänkte att jag skulle visa det på servicen

    På servicen sa de att ena dämparen bak läcker olja och behöver bytas (båda då)
    På min byttes bakdämparna under garantitiden då de läckte olja.

    Vad gäller handtagen byttes de på garanti. Då var bilen 1,5 år gammal. Nu ser jag att färgen kryper på förardörren igen. Vilken härlig kvalité.

    Min var 36 månader vid Lucia. Alltså kört att strida för detta nu

    /Fred (nu 8200 mil)
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  11. #191
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Okej , min blir 36 månader i juni så man kanske ska åka förbi och kolla om dom tar detta på goodwill angående handtagen?

    Ska man bara åka förbi verkstan och höra med dom eller?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  12. #192

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Köpte en SAAB 9-5 -04 våren 2008 som rasade efter ett halvår i min ägo o då hunnit gått 15 300 mil, en kolv hade på ngt sätt gjort ett hål i underdelen på motorblocket bytte motor för 35000, nu har en vevstake i den "nya motorn" som gått 11 800 mil varav 1300 i min bil, lossnat/ gått sönder o gjort hål i underdel på motorblock och oljetråg. Börjar bli lite trött på dessa motorer o den totala nonchalans från saab när man berättar om vad som hänt. Lär inte uppmuntra ngn annan att köpa saab längre iaf.

    Mvh Jonny

  13. #193
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    150

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Har i en annan tråd skrivit om min kamkedja som efter 14700 mil gått av.

    Har inte tänkt tanken på någon garanti förens jag skummat lite i denna area. Bilen är servad enligt 2 år eller 3000 mils-intervall och alla stämplar finns. Enligt Saab när jag pratat med dem tidigare behövde det inte vara en auktoriserad firma som servade för att garamtier skulle gälla och i boken finns någr astämplar från icke auktoriserade firmor.. mest från Svenskabil dock..

    Nu till min fråga.. Finns det någon möjlighet att min 9-3 SS -03:a som gått 14700 mil har garanti mot tex en brusten kamkedja?

  14. #194
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Hej!

    Din bil går inte under den 8åriga motorgarantin om det var så du trodde. Den gäller bara för 9-3 tom -02 och 9-5 tom -03.

    Mvh
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 22:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  15. #195
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    234

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Mina backspegelfötter har börjat ärga på min 9-3 SS -07
    Pratat med ANA Thn men de vägrar ta det på goodwill trots att bilen är mindre än 3 år och gått mindre än 10000 mil

    Något jag ska gå vidare med eller hur ska jag göra?
    Kör: Saab 9-3 SS Vector 2.0T -07
    SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar

  16. #196
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    242

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Hej Turbo_Linus!

    Detta SKA ANA i Trollhättan kunna, att det är goodwill 36-månader
    eller 10 000 mil vilket som först uppkommer, mitt råd till dig är att
    åka tillbaka till dom och fråga om dom inte kan ringa till den som är regionchef
    på GM, han kommer att säga att denna skada kommer Saab att stå för.

    Stå på dig!!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-02-26 klockan 22:10. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    The first car:SAAB.
    The last car:SAAB.

  17. #197

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    hellu hellu nybliven saab ägare här...har en eller fler frågor som jag undra på om nån hadde nån aning om...köpte min saab 9-5 2.0 t -01 för 3 veckor från en saab återförsäljare, nu har turbon rasat och som tur är har jag 3 månaders mrf garatin ..det jag undrar över är om man är tvungen att uppgradera vevhusventilen(tror jag det heter) om turbon rasar??? är det nåt som man måste gör om turbon går sönder??? täcker mrf garantin det med??..det va lite andra fel som dök upp efter att jag köpte den också att ena nyckeln sluta att fungera, fastän jag bytt batteri i den.
    sen började det att blinka i displayen att spolarvätskan är tom(den e full)??.
    och sist men inte minst så har höj/sänk knappen på ratten glappat( sänker bara),
    alla dessa småfel hände eftersom jag körde med bilen så tycker att garatin ska gälla dom med men säljchefen där jag köpte bilen säger att han kan fixa allt utom felet på höj/sänk knappen på ratten för att det har " kostar han 14000 kr att laga bilen"...täcker inte garantin det?...

    jaja nu har jag tjatat lagom, nu får nån annan tjata litt

  18. #198
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    HAr du 3 månaders MRF så är det bara åka n och be han laga bilen , punkt slut.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  19. #199
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Ystad, Skåne
    Inlägg
    976

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne
    HAr du 3 månaders MRF så är det bara åka n och be han laga bilen , punkt slut.
    Helt klart. Att säljaren hänvisar till att du kört med bilen fungerar inte, eftersom det är ett krav på att man ska upptäcka fel. Sålänge det skötts 'normalt' och tiden inte runnit iväg vill säga.

    Slå näven i bordet och säg att om det inte tas om hand om så går du vidare med ärendet. Så som du beskriver det har du inget att frukta där.

  20. #200
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    örebro
    Inlägg
    45

    Re: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

    fundering över den där förlängda motorgaratin har en 9-5 aero -03 som har gett upp den står hos maptun för tillfället för att få en ny maskin nu till frågan kan jag nyttja den förlängda motorgaratin som saab ger isådan fall vem ska man kontakta osv????

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •