Sidan 5 av 11 FörstaFörsta ... 34567 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #81
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Det är bara att ringa och boka. Det har ju inte gått ut några brev ännu men Saabhandlarna kan byta redan om kunden vill eller bilen ändå är inne på verkstaden.
    Toppen, tack för ditt svar, ska försöka slå en pling redan imorgon då.

    mvh

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    42
    Ska ut och kolla efter 9-3 Aero om ett par veckor när jag kommit hem från jobbandet.

    Är det något man ska kolla efter som ska vara gjort? Det pratas om Oil Sludge uppgraderingar och grejer här. Någon som kan lista saker som borde vara gjorda?

    Och en sån här DI-kasett, vad går en sån på?

    Och som en annan frågade men inte fick svar på, gäller den förlängda motorgarantin om man har chiptrimmat hos en seriös firma?(BSR, Autotech typ)
    93 Aero -02

  3. #83
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av MaxFLAK
    Är det något man ska kolla efter som ska vara gjort? Det pratas om Oil Sludge uppgraderingar och grejer här. Någon som kan lista saker som borde vara gjorda?
    Mest info om detta på Göran Larssons site

    Citat Ursprungligen postat av MaxFLAK
    Och en sån här DI-kasett, vad går en sån på?
    Ca 2300:-

    Citat Ursprungligen postat av MaxFLAK
    Och som en annan frågade men inte fick svar på, gäller den förlängda motorgarantin om man har chiptrimmat hos en seriös firma?(BSR, Autotech typ)
    Vet ej, troligen kan det bli problem hos SAAB men "vissa seriösa firmor" tar ju över motorgarantin själva men deras villkor måste du kolla med respektive firma.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #84
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Olofström
    Inlägg
    42
    Jävla bra sida den om Oil Sludge. Det gav mig svaret på det mesta. Får se till så att den nyaste lösningen är monterad.

    Är det något vanligt att DI-kasetterna går sönder? Ganska mkt pengar.

    Ska fråga BSR, dom borde haft detta uppe förut. Har nog chippat ett par Aeros genom åren.
    93 Aero -02

  5. #85
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    298
    Är väl bara nordic som tar över garantin.......?!

  6. #86
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Citat Ursprungligen postat av Lindgren_021
    Är väl bara nordic som tar över garantin.......?!
    Nordic tar ju inte över den förlängda motorgarantin dock, utan ordinarie garantier. Vilket även Maptun gör.

    Nordic Uhr AB tar över garantin på motor, växellåda och drivaxlar i två år från bilens inköpsdatum. Garantin gäller endast på den svenska marknaden.

  7. #87
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    En fråga som borde passa här:

    Mina föräldrar var och tittade på en 9-5 Aero sedan -04 med pilotpaket och metallic, men inget mer. Den har gått 3000 mil och varit ägd av en 79-åring.

    Bilen var uttagen 03-10 och då var leveransservicen utförd. nästa service gjordes 05-07 vid 2000 mil, altså för sent.
    Nu är det 06-10 och nästa service måste göras senast på Måndag för att iaf den skall hamna innom 12+-3 mån. från föregående. Osäkert att detta kommer hinnas med.

    Nu när inte oilsludgeproblemen skall finnas längre, vad förlorar man på att servicen inte är utförd innom rätt tid?
    Försäljaren begär 209.000.- för denna bilen efter prut, är det rimligt?
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  8. #88
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av RonnyO
    Nu när inte oilsludgeproblemen skall finnas längre, vad förlorar man på att servicen inte är utförd innom rätt tid?
    Försäljaren begär 209.000.- för denna bilen efter prut, är det rimligt?
    Hej,

    Aldrig bra att första service inte är gjord i tid, även om problemet är mindre på nyare bilar.

    209' låter dock dyrt, framförallt för en sedan.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #89
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Hej!

    I en tidigare tråd diskuterade jag om min fars 9-3 SS -03 med bara 7000 mil på mätaren som råkat ut för att innerhandtaget slutat att fungera.

    http://forum.saabturboclub.com/viewtopic.php?t=161558

    Nu är det så att min fader varit på en bilverkstad hemma och tagit loss dörrsidan för att undersöka mera noggrant vad felet kan vara och dom fick se att ett fäste i dörrsidan helt gått av!!

    Vilket skulle innebära att för att åtgärda felet så skulle han behöva köpa en helt ny dörrsida.

    Något som råkat ut för samma problem?

    Detta anser min far vara skandalt dålig kvalité och undrar nu vart han ska vända sig för att kunna gå vidare med detta på rätt sätt.

    Stort tack på förhand!

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #90
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Limmared
    Inlägg
    141
    Min display för klimatanläggningen på min 9-5 M04 strular ibland, visar pixelfel.
    Garantin på bilen går ut i december, och bilen har gått 12k mil, hur stor e chansen att saab åtgärdar detta gratis tror ni ?
    Saab 9-5 2.0T Vector sportkombi -05
    http://www.garaget.org/?car=31878

  11. #91
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av kassius
    Min display för klimatanläggningen på min 9-5 M04 strular ibland, visar pixelfel.
    Garantin på bilen går ut i december, och bilen har gått 12k mil, hur stor e chansen att saab åtgärdar detta gratis tror ni ?
    Har inte garantin gått ut skall det inte vara några problem!

  12. #92
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Limmared
    Inlägg
    141
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av kassius
    Min display för klimatanläggningen på min 9-5 M04 strular ibland, visar pixelfel.
    Garantin på bilen går ut i december, och bilen har gått 12k mil, hur stor e chansen att saab åtgärdar detta gratis tror ni ?
    Har inte garantin gått ut skall det inte vara några problem![/quote

    Ok, får åka upp och höra med dem, hade ett galvsläpp på bakluckan stort som ett knappnålshuvud, det gick ej på garantin iaf då bilen gått så långt.
    Saab 9-5 2.0T Vector sportkombi -05
    http://www.garaget.org/?car=31878

  13. #93
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    14
    Ang denna Goodwill listan!

    Kan man som privatperson gå till en SAAB verkstad och ta del av denna lista eller är det nåt man får gissa sig till!

    Har själv en 9-5 -01 som går ca 9500 mil och var inne på 9000mil servicen när den hade gått 8900mil. Upptäckte efter mindre än 100 mil att mina bakvagnsbussningar var helt slut, åkte tillbaka och frågade varför de inte upptäckt detta? Nä svarade idiotkillen att det måste ha hänt efter servicen. Nä du sa jag till honom detta upptäckts dagligen hos SBP och knappast är detta ovanligt för er och inte är jag så korkad att jag går på ditt jävla prat. Hade inte räknat med att försöka få det på goodwill men det som gjorde mig riktigt förbannad är att killen ljuger rakt upp i ansiktet på mig och påstår att servicekillen har inte glömt att kolla det fast allt är ikryssat
    på serviceprotokollet ang bussningar mm. Idioterna ville ha 4600 :- inkl fyrhjulsmätning. Glöm det sa jag och det var sista gången jag lämnade in den hos dem. Hittade en kille som bytte bussningarna väldigt billigt så jag kom undan med 2500:- inkl material + jobb & fyrhjulsmätning. Mekonomen tog 500:- för bussningarna och lämnade 3år garanti på dem medan SAAB ville ha närmare 800:-. Det roliga är att mer än hälften av SAAB summa för byte av bussningar är arbetet dvs närmare 3600:-

    Så nu har jag hittat en annan verkstad som är kanon som t.o.m togs sig an att byta oljefällan "vevhus" på garanti + att de sade att den andra verkstan hade glömt att stämpla på en bricka i motorrummet att de hade bytt tändkasset! Ena vevhus slangen var t.o.m skadad men detta upptäckte såklart inte den andra verkstan! Så enda skälet till att jag lämnar in den på service hos SAAB är denna motorgaranti! Undra om man inte ska plombera alla kruvar & lock när de ska byta vätskor på 11000 mila servicen sen!

  14. #94
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Hur är det med 9-5ans problem med blinkers som trillar loss?

    En polare tappade sin på en 9-5 Aero M02 igår, hängde kvar i kablar så skärmen var tydligen ganska osnygg och detta i 110-120km/h. Har SAAB någon goodwill på det? Och om dom har det, är bilen redan för gammal då?

    Mvh

  15. #95
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur är det med 9-5ans problem med blinkers som trillar loss?

    En polare tappade sin på en 9-5 Aero M02 igår, hängde kvar i kablar så skärmen var tydligen ganska osnygg och detta i 110-120km/h. Har SAAB någon goodwill på det? Och om dom har det, är bilen redan för gammal då?

    Mvh
    Tror ganska säkert att det är 36 mån som gäller.

  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av Bengt Jönsson
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur är det med 9-5ans problem med blinkers som trillar loss?

    En polare tappade sin på en 9-5 Aero M02 igår, hängde kvar i kablar så skärmen var tydligen ganska osnygg och detta i 110-120km/h. Har SAAB någon goodwill på det? Och om dom har det, är bilen redan för gammal då?

    Mvh
    Tror ganska säkert att det är 36 mån som gäller.
    jepp stämmer tyvärr

  17. #97
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 126
    Okej, bara att bita i det sura...

    Tack för svaren!

  18. #98
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Tonlan
    Så enda skälet till att jag lämnar in den på service hos SAAB är denna motorgaranti! Undra om man inte ska plombera alla kruvar & lock när de ska byta vätskor på 11000 mila servicen sen!
    Sluta lämna den på Saab då. Mekonomens stämpel räcker gott för att fortfarande ha förlängd motorgaranti. Jag gjorde inte min 11000 service på Saab och fick trots det goodwill-reparation p.g.a. oilsludge.

    I.o.f.s. sa jag inte
    Citat Ursprungligen postat av Tonlan
    Nä du sa jag till honom detta upptäckts dagligen hos SBP och knappast är detta ovanligt för er och inte är jag så korkad att jag går på ditt jävla prat.
    till kundmottagaren heller...
    Fredrik J

  19. #99
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av Tonlan
    Så enda skälet till att jag lämnar in den på service hos SAAB är denna motorgaranti! Undra om man inte ska plombera alla kruvar & lock när de ska byta vätskor på 11000 mila servicen sen!
    Sluta lämna den på Saab då. Mekonomens stämpel räcker gott för att fortfarande ha förlängd motorgaranti. Jag gjorde inte min 11000 service på Saab och fick trots det goodwill-reparation p.g.a. oilsludge.

    I.o.f.s. sa jag inte
    Citat Ursprungligen postat av Tonlan
    Nä du sa jag till honom detta upptäckts dagligen hos SBP och knappast är detta ovanligt för er och inte är jag så korkad att jag går på ditt jävla prat.
    till kundmottagaren heller...
    Va servar mekonomen bilar nu för tiden?

  20. #100

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •