Sidan 4 av 11 FörstaFörsta ... 23456 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #61
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    170
    Någon som hört att man byter bakdämparna på 9-5 kombin...
    servade min nu i veckan och verkstads killen sa att dom byter dom på goddwill...Har en -04 aero som gått 4000 mil å känns faktiskt lite knepig i dämperiet bak......
    åtgärdades inte felet med lack släpp på bakluckan till -04 hlr har jag drömt det??
    Varför göra det man får när det finns så mycket annat kul!!

  2. #62
    Var inne på Bilpartner och de pratade om att backspeglarna på 9-5:an skulle bytas ut... Är det ngn mer som hört om det?
    9-5 2.3t Biopower -08
    9-3ss AERO -03(såld)
    9-5 Aero -02(såld)

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 890
    Med hänvisning till denna tråd om senaste oilsludge-uppgraderingen:

    Varför skall det kosta kunden något alls? Borde inte detta vara ett typiskt goodwill-fall där kunden borde erhålla uppgraderingen kostnadsfritt?

    Vad händer med motorgarantin om man väljer att inte installera uppgraderingen?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #64
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    864
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Med hänvisning till denna tråd om senaste oilsludge-uppgraderingen:

    Varför skall det kosta kunden något alls? Borde inte detta vara ett typiskt goodwill-fall där kunden borde erhålla uppgraderingen kostnadsfritt?

    Vad händer med motorgarantin om man väljer att inte installera uppgraderingen?
    Jag fick betala för deras tidigare uppgradering. Det kostade mig ca: 700:- När jag frågade om det inte rörde sig om deras vv uppgradering, så sa service killen, att det var slitage.....(bullshit). Min kollega servade bilen ett par veckor innan, han fick samma delar uppgraderade.....samma pris.

    De ljuger som f. på verkstäderna. Ni som tror annat bör kanske tänka om en gång till.

    En sådan uppgradering som det handlar om SKALL vara gratis, speciellt om det påverkar deras garantiåtaganden OCH handlar om en FATAL felkonstruktion. För det är ju det det handlar om, Saab har konstruerat en motor som inte håller måttet, och det får vi betala för.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  5. #65
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    46
    fråga.. vad är det där med oil sludge? jag har läst hela tråden men inte greppat vad själva grundproblemet är..



    Sedan. . är dämparna skit på alla 9-5or? en kollega kör en 99as griffin där dämparna är helt slut.. borde det vara något saab ta på sig ?

  6. #66
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Är det normalt att man ska behöva hälla på 2,5 liter olja under 600 mil? Servade bilen och fick ny olja, tycker jag häller på ny olja hela tiden. Brorsan som var ägare till bilen innan var inne på Saab men dem sa att oil sludge var åtgärdat på den. Men inte ska den väl dra i sig så mycket då? Dessutom hävdade dem att dem inte skulle fixa det eftersom bilen var importerad. Jovisst.....

  7. #67
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 050
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av ArneAnka
    Är det normalt att man ska behöva hälla på 2,5 liter olja under 600 mil? Servade bilen och fick ny olja, tycker jag häller på ny olja hela tiden. Brorsan som var ägare till bilen innan var inne på Saab men dem sa att oil sludge var åtgärdat på den. Men inte ska den väl dra i sig så mycket då? Dessutom hävdade dem att dem inte skulle fixa det eftersom bilen var importerad. Jovisst.....
    2.5L under 600mil är för mkt.. 1L per 1000mil tycker saab är normalt. Och med att bilen är import så spelar det ingen roll, så länge den kommer från något Eu land, då ska dom reparera "oil-slugde" relaterade saker på motorn. Så länge service boken är ifylld.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Jo, hällde ju i mindre olja i min gamla og900 t16, fast den läckte lite olja. Bilen är ju från tyskland så det ska ju inte vara några problem. Det får dem fixa innan jag blir ruinerad av att köpa olja

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Alfta
    Inlägg
    170
    Varför göra det man får när det finns så mycket annat kul!!

  10. #70
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Var på en saabverksta idag och hörde ltie om min bil. Har läst lite på den sidan om vevhusventilationen. Där står det att mod 3 drogs in för att bilen drog för mycket olja, den sögs visst ut genom oljesticksröret. Vart tar oljan vägen i så fall? Den kan ju inte bara försvinna.
    Har man rätt att få den senaste uppgraderingen oavsett vad? Ska det kosta någonting alls? Dem på verkstan var ju inte alltför trevliga, och jag var inte helt 100 på vad som gällde.

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    13
    [quote=G-man]
    Citat Ursprungligen postat av "Aero_Jansson":1uvylttf
    Hur länge gäller garantin på SID? min tappar pixlar.
    Garantin är ju två år. Däremot kan man få prisreducering i olika skala beroende på hur långt man kört samt ålder på bilen.[/quote:1uvylttf]

    Jag bytte min SID, fick 15% avdrag för att bilen var tillverkad före -00.
    Saablös

  12. #72
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Färila
    Inlägg
    54

    Re: bakvagnsbusssningar

    Citat Ursprungligen postat av lediablo
    Hej!

    Vid min 7000mila service upptäcktes det att man var tvungen att byta bakvagnsbussningar på min 9-5 SC -03:a, en reparation för ca 4500-6000. SAAB står dock för 75% av kostnaden om bilen är under 5 år och rullat mindre än 10000mil. Jag skall lämna in bilen den 20:e September och får då betala ~1200.

    MVH Micke

    Ps jag har precis fått min baklucka omlackad och modifierad pga "nötningen", jag viille egentligen få hjälp med en liten skada som börjat rosta men firman kände till SAABs garanti på bakluckan (3 år) så de tog in den gratis och min lilla rostskada försvann samtidigt.
    Vilken verkstad var du inne på då?

  13. #73
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    67
    Var inne på Svenska Bil ang lacksläpp på backspegelfästerna på en SS-03, 3 år hade gått med några månader, så man fick betala själv, ingen godwill.

    Maila Saab innan detta och dom trodde att det inte skulle vara några problem med att få det bytt på godwill, men detta var upp till verkstaden.

    Så om ni vet nån snäll Saab-återförsäljare så tal gärna om det

  14. #74
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Då har ytterligare en SID dött. För 1.5 år sedan byttes min SID, nu är det dags igen. Inna jag ringer till GM så tänkte jag höra om någon vet hur lång garanti det är på "reparationer". Är det 2 år eller?

    PS. Kör numera med två tändkassetter en på motorn och en i bagaget! DS.

  15. #75
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Då har ytterligare en SID dött. För 1.5 år sedan byttes min SID, nu är det dags igen. Inna jag ringer till GM så tänkte jag höra om någon vet hur lång garanti det är på "reparationer". Är det 2 år eller?

    PS. Kör numera med två tändkassetter en på motorn och en i bagaget! DS.
    Har du inte betalat något vid förra bytet så kan du inte hävda någon garanti.

    Vad som gäller är vanliga goodwillen.

  16. #76

    Re: bakvagnsbusssningar

    Citat Ursprungligen postat av Aerborn
    Citat Ursprungligen postat av lediablo
    Hej!

    Vid min 7000mila service upptäcktes det att man var tvungen att byta bakvagnsbussningar på min 9-5 SC -03:a, en reparation för ca 4500-6000. SAAB står dock för 75% av kostnaden om bilen är under 5 år och rullat mindre än 10000mil. Jag skall lämna in bilen den 20:e September och får då betala ~1200.

    MVH Micke

    Ps jag har precis fått min baklucka omlackad och modifierad pga "nötningen", jag viille egentligen få hjälp med en liten skada som börjat rosta men firman kände till SAABs garanti på bakluckan (3 år) så de tog in den gratis och min lilla rostskada försvann samtidigt.
    Vilken verkstad var du inne på då?
    Jag är inte inne på forumet så ofta ...

    Bilcenter i Eskilstuna
    SAAB 9-5 Vector SC 2.3t -03

  17. #77
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    32
    Var på SvenskaBil i Göteborg idag. Dom byter backspegelfästen endast, alltså handskfack-knappen är EJ på deras goodwill-lista. Min knapp är skavd så jag beställde en kromad list + montering. Lika bra. Sen har jag en glipa i den listen som går från framdörr, över fram och bakdörr och som slutar i en liten böj. Detta skulle han kolla upp men förmodligen är det ingenting som täcks av någon garanti eller goodwill, i a f inte när nybilsgarantin gått ut.

  18. #78
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Drem
    Var på SvenskaBil i Göteborg idag. Dom byter backspegelfästen endast, alltså handskfack-knappen är EJ på deras goodwill-lista. Min knapp är skavd så jag beställde en kromad list + montering. Lika bra. Sen har jag en glipa i den listen som går från framdörr, över fram och bakdörr och som slutar i en liten böj. Detta skulle han kolla upp men förmodligen är det ingenting som täcks av någon garanti eller goodwill, i a f inte när nybilsgarantin gått ut.
    Denna list byttes på frugans. Gick dock på MRF-garantin. Bilen va 2,5 år när vi köpte den i oktober förra året.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  19. #79
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Hur går det med DI-Kasetterna? Behöver byta min troligen, men vill ju inte gärna pröjsa när det ska bytas.

    Får slå en pling till SAAB nån dag, men någon här kanske vet?

    mvh

  20. #80
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 004
    Citat Ursprungligen postat av redbull
    Hur går det med DI-Kasetterna? Behöver byta min troligen, men vill ju inte gärna pröjsa när det ska bytas.

    Får slå en pling till SAAB nån dag, men någon här kanske vet?

    mvh
    Det är bara att ringa och boka. Det har ju inte gått ut några brev ännu men Saabhandlarna kan byta redan om kunden vill eller bilen ändå är inne på verkstaden.

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •