Sidan 2 av 11 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 207

Ämne: Diskutera SAAB:s Goodwill och garantier här!

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79
    Hej hej.

    En liten fråga, hur länge gäller motorgarantin på 9-5 -02? Har letat igenom alla häften som följde med bilen, men hittar inget...
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  2. #22
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Glooie
    Hej hej.

    En liten fråga, hur länge gäller motorgarantin på 9-5 -02? Har letat igenom alla häften som följde med bilen, men hittar inget...

    8år framåt oavsätt körsträcka förut satt att service boken är fylld och att den inte avvicker med allt för många mil mellan service intervallerna.

    ex. det är 2000mil mellan servicearna och har du 2500 mellan alla så gäller inte garantin. Tror dom godkänner +200mil bara det inte är varje gång.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    79
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Citat Ursprungligen postat av Glooie
    Hej hej.

    En liten fråga, hur länge gäller motorgarantin på 9-5 -02? Har letat igenom alla häften som följde med bilen, men hittar inget...

    8år framåt oavsätt körsträcka förut satt att service boken är fylld och att den inte avvicker med allt för många mil mellan service intervallerna.

    ex. det är 2000mil mellan servicearna och har du 2500 mellan alla så gäller inte garantin. Tror dom godkänner +200mil bara det inte är varje gång.

    Mvh
    Oki thnx

    Mvh
    9-5 Aero - Såld
    Suzuki GSX 1100
    Lev fort, dö ung...

  4. #24
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag åkte på oil sludge i min 9-5, fick pröjsa allt själv pga en tidigare ägares serviceintervallslarv. Den förlängda motorgaratin gällde alltså inte.

    Frågan är: Gäller den förlängda motorgaratin nu?

    Det är en aukt SAAB-verkstad som fixat bilen(rengöring, kamkedjebyte och turbobyte).
    Min motor rasade vid 16400 mil, 13000 mila servicen var gjord vid ca. 14500 mil men Saab stod för 50% av kostnaden...

    Jag har samma fråga, om jag sköter min bil nu, servar den som det ska, har jag då motorgaranti till 2010..??

    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  5. #25
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    FinnUbbe ja tror inte garantin gäller 8år efter renovering av motorn, det låter lite väl mkt.. det räknas nog fortfarande från bilens registerings datum.

    För Wigglo´s del så tror ja att garantin gäller nu, men för att vara på säkra sidan så ring till saab och kolla upp det med dom.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  6. #26
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Wigglo
    Jag åkte på oil sludge i min 9-5, fick pröjsa allt själv pga en tidigare ägares serviceintervallslarv. Den förlängda motorgaratin gällde alltså inte.

    Frågan är: Gäller den förlängda motorgaratin nu?

    Det är en aukt SAAB-verkstad som fixat bilen(rengöring, kamkedjebyte och turbobyte).
    Är bytet av kamtransmissionen utförd enligt saabs rekomendationer så gäller garantin efter detta "ingrepp"

    Alltså 8år från att din bil blivit uttagen i trafik.

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nykarleby / Finland
    Inlägg
    1 257
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    FinnUbbe ja tror inte garantin gäller 8år efter renovering av motorn, det låter lite väl mkt.. det räknas nog fortfarande från bilens registerings datum.
    Ja då blir det ju till 2010.
    Skulle man räkna från renoveringen skulle det ju bli till 2013.



    Mvh Ubbe
    Kör nu: Saab 9-3 SportCombi 1.9 tid 2006 Tidigare Saabar: Saab 9-5 2,0t Vector BioPower Såld! Saab 9-5 2,3T Kombi "Hirsch" Såld! Saab 9-5 SE 2,3 -99 Såld!

  8. #28
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Ahh sry my bad Ubbe, såg inte att din var ju från -02
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #29

    DI-KASSET

    Ja så vart det dax , i lördags så pajade den beryktade Di-Kassetten.
    Helt utan förvarning så dog motorn.
    Bilen i fråga är en 9-3 Aero -02.
    DI-kassetten vissade sig vara glödhet & luktade lite konstigt.
    Tur var ju att det stannade en gubbe som råkade ha en DI-kassett liggandes i sin bil så den fick ja låna.
    Tur man befann sig på hemmaplan (saab staden) .
    Åkte inom Saab Ana Trollhättan på måndagen & fick en ny DI-Kassett utan några som helst problem härligt när det är gratis/goodwill.
    Dem var mycket tillmötesgående & dem bokade även in bilen för en uppgradering av mjukvaran vilket även detta inte kostar en ända krona.
    Sen fråga han ifall min automat låda växlar hårt ?
    Ja sa jag men det gör väl dessa lådorna plus att de är ju en Aero , men men dem skulle kolla på detta oxå , eventuellt en uppgradering för växlingen oxå mjukvaran.
    Inte för att lådan krånglar den växlar fint & mjukt om man kör normal körning.

    Så detta var ett mycket positivt verkstadsbesök.

    Mvh / Patrik

  10. #30
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Hur är det med uppdateringen av MV, är det något som de gör vid service lr måste man säga till om det?
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Hur är det med uppdateringen av MV, är det något som de gör vid service lr måste man säga till om det?
    Görs ej automatiskt om inte kunden påtalar problem som verkstaden kan hänföra til S/W.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    Hur vet man vilken vevhusventilations uppdatering man har ???
    Jag har köpt mig en 9-5 aero kombi 01:a är detta ett problem på dessa med???


    Mvh Mikael

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    563
    Hej vill bara berätta att en kompis lämnade in sin bil för att den gick lite dåligt och saab konstaterade att det var oil sludge som hade orsakat detta och han har nu bilen på saab för att dom ska byta ut hela motorn det dom behöll från hans bil var turbo och topplock (turbo bytt för ca 2 mån sen) jag trodde man fick utbytesmotor men dom sa att han får en helt ny.
    Ville bara skriva detta för jag tyckte det var bra gjort av saab och så var det jag som fick honom att byta till saab från volvo
    så det var ju tur att det blev så smidigt allting så att han inte tappade förtroendet för saab.

    Trevlig helg på er alla.

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av MR_M
    Hur vet man vilken vevhusventilations uppdatering man har ???
    Jag har köpt mig en 9-5 aero kombi 01:a är detta ett problem på dessa med???


    Mvh Mikael
    Kolla på Göran Larssons sida för tips & info om.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #35
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159

    tjena!

    Tjenare!

    jag har en saab 9-3 aero -02, har alldeles strax rullat 9000 mil. bilen är uttagen 01-09-27

    har jag några garantier kvar på den ? tändkassetten är bytt.
    vevhusventilationen är dock inte bytt.
    har hört folk prata om den grejen.. att bilen dricker olja som fan bland annat..

    har jag några garantier på just den saken?

    / kallle, okunnig saab kille

  16. #36
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220

    Re: tjena!

    Citat Ursprungligen postat av Kallegogo
    Tjenare!

    jag har en saab 9-3 aero -02, har alldeles strax rullat 9000 mil. bilen är uttagen 01-09-27

    har jag några garantier kvar på den ? tändkassetten är bytt.
    vevhusventilationen är dock inte bytt.
    har hört folk prata om den grejen.. att bilen dricker olja som fan bland annat..

    har jag några garantier på just den saken?

    / kallle, okunnig saab kille
    Tja!

    Har du en fullstämplad servicebok och att den är servad minst en gång per år och att service tillfället inte aviker med mer en 250mil av det som står i boken, Då gäller den förlängda motorgarantin på din bil.
    Men att bilen dricker väldligt mkt olja kanske inte beror på "oilsludge" Men om mekanikerna på saab kan se att det är pga det så får du det åtgärdat utankostnad.
    För mer garantier föreslår ja att du tar kontakt med din lokala Saab handlare och rådfrågar, Eller om det är någon här som har liet mer koll än vad ja har inom området, Kanske kan fortsätta. Tack!

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  17. #37
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159
    okej tack!

    jag tycker det är lite luddigt iserviceboken angående hur ofta bilen ska servas..
    hur många mils intervaller ska det vara mellan servicen?

    Men jag får kolla upp det med saab kilarna här i Växjö.!

    / Kalle

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    119
    HAr ett problem...
    Ringde till min lokala saab verkstad och kollade med dem ifall saab stod för vevhus ventilations uppdatering. Då svarade de mig att de inte stod för det. Jag har en saab 9-5 aero 01:a med förlängd motorgaranti.
    Är det någon som fått detta på goodwill ifrån saab??? Vart ska man ringa ifall man vill prata med saab´s egna folk alltså huvud kontoret`???

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    393
    Medlem#
    5159
    tjena alla!

    upptäckte idag att jag hade fått "majonäs liknande" gegga på oljestickan, och toppen av oljestickan, och precis under oljestickan i skålen ligger det också sån gul kladdig skit..

    skulle kolla oljenivån av ren nyfikenhet, bilen har stått stilla i 3 veckor...

    vad är det för gegga, och framför allt, hur kommer det sig att kommit nu, det fanns inte där när jag köpte bilen..

    / Kalle

  20. #40
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 178
    Citat Ursprungligen postat av Kallegogo
    tjena alla!

    upptäckte idag att jag hade fått "majonäs liknande" gegga på oljestickan, och toppen av oljestickan, och precis under oljestickan i skålen ligger det också sån gul kladdig skit..

    skulle kolla oljenivån av ren nyfikenhet, bilen har stått stilla i 3 veckor...

    vad är det för gegga, och framför allt, hur kommer det sig att kommit nu, det fanns inte där när jag köpte bilen..

    / Kalle
    Det är kondens som blandats med oljedimma, inget direkt farligt.

Liknande ämnen

  1. SAAB vs. Lexus vs. garantier
    Av Zed82 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2005-12-24, 03:13

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •