Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Har prövad etanol idag...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    46

    Har prövad etanol idag...

    ... Blandat ca:50/50 och, kommer inte att göra det igen.
    Vid lungn körning går väl bilen bra , men trampar man plattan i golvet så känner man stor skilnad. När turbon börjar ladda så börjar motor hacka ( Den börjar väl spika så håller systemet på ställa om turbotrycket och allt annat) och tappar ca: 40 % av effekten.( Det är vad jag upplever) Mycket iriterande vid omkörningar. Bränsleförbrukning låg på 11.4 L / 100, enligt färddator, vid 140 km/t på E4. Sen när det blev lite mindre soppa i tanken så fick jag i 20 liter 98. Då blev bilen normal igen.
    Skulle tro att etanol funkar bättre på sugmotorer.
    Bilen i fråga en Saab 9-5 2,0t - 98.
    9-5 2.0 - 98

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Bara en undran, har du följt någon av trådarna som handlar om etanoldrift?

    En vanlig bensinmotor (turbo eller inte) kan inte ställa om till andra bränslen än just bensin.

    Eftersom det är helt olika driftbetingelser mellan etanol och bensin så vore det högst konstigt om din motor (förutsatt att det är en vanlig bensinare) överhuvudtaget ska gilla etanol i någon form över några få %.

    Läs gärna vad Dr Boost har sagt.
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=101646

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    Det kan fungera om man suksesivt lägger i mer! det går inte att börja med 50%
    Vet några som har testat och de kan nu köra med ca 50% men då har de kört in bilen med det...
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    46
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    Bara en undran, har du följt någon av trådarna som handlar om etanoldrift?

    En vanlig bensinmotor (turbo eller inte) kan inte ställa om till andra bränslen än just bensin.

    Eftersom det är helt olika driftbetingelser mellan etanol och bensin så vore det högst konstigt om din motor (förutsatt att det är en vanlig bensinare) överhuvudtaget ska gilla etanol i någon form över några få %.

    Läs gärna vad Dr Boost har sagt.
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... p?t=101646

    Har bara läst i olika dagstidningar om ökande bensin priser och att folk tankar etanol 50/50 och har kört på det i flera månader och menar att bilen går hur bra som hällst. Då var jag tvungen att testa.
    9-5 2.0 - 98

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Jo jag förstår vad du menar.
    Kollar man prisskillnad E85 och bensin så blir man klart "motiverad" att ta tag i saken

    Jag har dock inte spanat så mycket eller testat men har ändå svårt att tro att en 50/50 blandning skulle "slinka igenom" även om man "kör in motorn" på det.

    Klart att motorn går men resultatet borde bli det samma som att t,ex koppla bort MAP-sensorn eller luftmassemätaren, dvs, styrsystemet vet inte (förutsätter inte) att bränslets karaktär ska skilja så mycket som det kommer att göra mellan 50/50 och någorlunda ren bensin.

    Som jag fattar det så blandar de flesta oljebolagen redan in en viss del etanol i bensinen.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    259
    Säger bara 1sak, man stegar upp andelen E85 och inte börja med 50%!

    Det är ju som du skall ut på en löprunda, börja du springa 1milaren direkt eller springer du några gånger en 3km för att "anpassa" dig?

    Jag började med ca 18%, 40mil....25% några mil, 35% några mil och 40%...tills slutligen 50%..och min bil gick som en raket när jag körde med detta. Mkt lugnare och jämnare, och den varvar ur lättare, annars känns det som det sitter en propp nånstans...
    Saab 9-5 Aero Sportkombi -04. Numera Gazer3312-anpassade chips.
    Såld:9000 CSE 2.3 Turbo 1998, Orginal 225Hk, numera en påse med nordiska anpassade räkchips.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Jag provade 40% etanol i går kväll. (funkade KANON)
    I morse kände jag dock viss törst i munnen....
    O lite allmänt "åååhhhhhh....."
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    DrB> Du kände av det ökade slitaget på inre delar alltså?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag provade 40% etanol i går kväll. (funkade KANON)
    I morse kände jag dock viss törst i munnen....
    O lite allmänt "åååhhhhhh....."
    Kallstarterna är bra tråkiga

    Nu börjar jag undra varför man byter spridare på bilarna, eftersom Bosch Motorpsort inte ger samma info som Bosch i Sverige...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Jag provade 40% etanol i går kväll. (funkade KANON)
    I morse kände jag dock viss törst i munnen....
    O lite allmänt "åååhhhhhh....."
    Klassiskt fenomen vid etanoldrift är ju just det där med svalbon i insuget.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 658
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag provade 40% etanol i går kväll. (funkade KANON)
    I morse kände jag dock viss törst i munnen....
    O lite allmänt "åååhhhhhh....."
    det är med att det går åt cirkus 40% mer vid konsumsion av ren etanol, kan DR. boosten bekräfta dessa uppgifter...

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    82
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag provade 40% etanol i går kväll. (funkade KANON)
    I morse kände jag dock viss törst i munnen....
    O lite allmänt "åååhhhhhh....."
    Misstänker på att det handlar om baksmälla efter inmundning av etanolbaserad dryck.

    Själv avser jag att hitta en E85 konverteringslösning till min og900i 2.1L 16v -92.
    Varningar till trotts så är prissteget mellan vanlig 95 och E85 så stort att ombyggnad snabbt betalar sig (4:-/L) . Så all hjälp gällande lämplig ombyggnad tas tacksamt emot. Det skulle vara underbart om Saab tog fram en ombyggnadssats men det är för mycket att hoppas på när det gäller min gamla bil så gds är vad som gäller.
    -------------------------------------------------------
    Den som inte försöker eller provar lär sig inget.

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Naaaa, ingen värre baksmälla, bara lite...

    Nåväl, utan att VETA, det känns avlägset att en bilfabrikant skulle ta fram ombyggnadssatser för drift på E85 av den ENKLA anledningen att det är mycket jobb om man skall täcka in många modeller.

    Med tanke på Räddningsverkets råd betr. E85 så kanske (?) man bör ligga lågt ett tag ?

    I övrigt, etanol är kanon, både att berusa sig med o att köra TuRboladdade bilar med ! Världens räcersoppa till hur billigt pris som helst !!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 108

    Re: Har prövad etanol idag...

    Citat Ursprungligen postat av Recer
    ... Blandat ca:50/50 och, kommer inte att göra det igen.
    Vid lungn körning går väl bilen bra , men trampar man plattan i golvet så känner man stor skilnad. När turbon börjar ladda så börjar motor hacka ( Den börjar väl spika så håller systemet på ställa om turbotrycket och allt annat) och tappar ca: 40 % av effekten.( Det är vad jag upplever) Mycket iriterande vid omkörningar. Bränsleförbrukning låg på 11.4 L / 100, enligt färddator, vid 140 km/t på E4. Sen när det blev lite mindre soppa i tanken så fick jag i 20 liter 98. Då blev bilen normal igen.
    Skulle tro att etanol funkar bättre på sugmotorer.
    Bilen i fråga en Saab 9-5 2,0t - 98.

    Det går inte att hälla i E85 hur som helst och hoppas att det fungerar.
    När allt går som det ska går det åt cca. 40% mer etanol än bensin, och ditt styrsystem är inte dimensionerat med så stora justeringsmarginaler. Du måste ha större spridare alternativt högre bränsletryck för att kunna köra på E85.

    Vissa bilar klarar av höga inblandingar av E85, andra inte. Din bil gör inte det.

    Tips är att gå in på www.etanol.nu och läsa på istället för att lita på Aftonbladet.
    Signatur...

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    71
    jag blandade i så jag hade 50/50 och det verkade som att den gick jämnare/ryckfriare på låga varv men aningen slöare vid t.e.x omkörningar....sen började bränslepumpen gnälla och låta allmänt illa så jag gick tillbaks till 100%bensin,och missljuden från pumpen försvann.....

    p.s säkert inte så kry pump men trist att dräpa den i förtid.Är inte helt säker på om det var etanolet som fick pumpen att låta,men den ovissheten kan jag leva med
    9000CDT-88B

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Det finns en begränsning för hur mycket styrsystemet kan öka bränsleflödet, och vid full last måste bränsleflödet ökas kring 40% om man kör ren E85. Long term fuel trim är max +-25% på 9-5 vill jag minnas. Vidare är det ju så att denna bara justeras på dellast, vilket innebär att med full last då används samma multipliceringsvärde och det ger ju ingen garanti om att det fungerar då också då man på Saab har mappat motorn för bensin.

    Att börja köra motorn med en mindre inblandning och sedan stegvis öka inblandningen kommer inte heller förändra dessa begränsningar. Är det stopp så är det det.

    Varför man har dessa begränsningar kanske man undrar, men det beror egentligen på att utan begränsningar så skulle det krävas stora spridare med lidande emissioner på ex. tomgång. Likaså ställs krav, speciellt i USA att styrsystemet kan detektera fel och med tanke på att ex. lambda sensors utvärde avvikter med åldern så kan bränsleblandningen bli väldigt fel utan att man märker det utan dessa system.

    Sedan har ju etanol många andra problem såsom sämre smörjande egenskaper, det kan förångas genom vissa plastmaterial, kan få tätningar att läcka samt att det kan brinna i bränsletanken (vilket inte bensin kan). Det finns ju inte heller något som säger att garantier, eller ens försäkringar gäller om det blir problem.

Liknande ämnen

  1. Etanol 900 og??
    Av Turbosaaben i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-02, 17:26
  2. ETANOL VAD VET NI OM DET!!!!
    Av jon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 98
    Senaste inlägg: 2005-05-01, 18:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •