Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: problem med bilen hjulager????

  1. #1

    problem med bilen hjulager????

    När jag svänger vänster låter det som jag kör i sand !! (när bilen är i rörelse)

    när jag svänger höger låter det inget!!


    Vad kan det vara????????

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: problem med bilen hjulager????

    Citat Ursprungligen postat av David_9000cse2,3t-96
    När jag svänger vänster låter det som jag kör i sand !! (när bilen är i rörelse)

    när jag svänger höger låter det inget!!


    Vad kan det vara????????
    Jag tippar på HÖGER framhjulslager.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3

    någon som tror att de kan va nått annat?

    någon som tror att de kan va nått annat?

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234

    Re: någon som tror att de kan va nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av David_9000cse2,3t-96
    någon som tror att de kan va nått annat?
    Är det ett hjullager som har gått så låter det hela tiden inte när du bara svänger.. Låter det när du svänger är det nog yttre drivknuten.
    För dig är det nog vänster..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: någon som tror att de kan va nått annat?

    [quote=Mr_Lööf]
    Citat Ursprungligen postat av "David_9000cse2,3t-96":jk8241m1
    någon som tror att de kan va nått annat?
    Är det ett hjullager som har gått så låter det hela tiden inte när du bara svänger.. Låter det när du svänger är det nog yttre drivknuten.
    För dig är det nog vänster..[/quote:jk8241m1]

    Av egen erfarenhet av att jag hade exakt samma symtom(lät illa när jag svängde vänster) så gissar jag i alla fall på HÖGER framhjulslager. Anlednigen är att det sitter vinkelkontaktlager där och dom kan vara helt tysta ända tills dom belastas i sidled (lagren belastas som mest när man svänger) och för då ett jä**a liv i från sig.
    Jag bytte på båda sidorna på min bil och tur var det för vänster lager var på gång det också och hade bara gått några mil till innan det börjat att låta illa.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  6. #6
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 105
    Medlem#
    6234

    Re: någon som tror att de kan va nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av agnes

    Av egen erfarenhet av att jag hade exakt samma symtom(lät illa när jag svängde vänster) så gissar jag i alla fall på HÖGER framhjulslager. Anlednigen är att det sitter vinkelkontaktlager där och dom kan vara helt tysta ända tills dom belastas i sidled (lagren belastas som mest när man svänger) och för då ett jä**a liv i från sig.
    Jag bytte på båda sidorna på min bil och tur var det för vänster lager var på gång det också och hade bara gått några mil till innan det börjat att låta illa.
    Av den erfarenheten jag har så låter hjullager hela tiden och inte Bara när man svänger. Har haft en 9000 där alla hjullager var ras. lite svårt att svänga med bakaxeln så att man inte kan belasta lagren i sidled. Så det är drivknuten.End of story..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    775

    Re: någon som tror att de kan va nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av agnes

    Av egen erfarenhet av att jag hade exakt samma symtom(lät illa när jag svängde vänster) så gissar jag i alla fall på HÖGER framhjulslager. Anlednigen är att det sitter vinkelkontaktlager där och dom kan vara helt tysta ända tills dom belastas i sidled (lagren belastas som mest när man svänger) och för då ett jä**a liv i från sig.
    Jag bytte på båda sidorna på min bil och tur var det för vänster lager var på gång det också och hade bara gått några mil till innan det börjat att låta illa.
    Av den erfarenheten jag har så låter hjullager hela tiden och inte Bara när man svänger. Har haft en 9000 där alla hjullager var ras. lite svårt att svänga med bakaxeln så att man inte kan belasta lagren i sidled. Så det är drivknuten.End of story..
    Jag är inte så duktig så att jag kan påstå att det är ett hjullager som låter illa jag kan bara gissa vilket jag gjort i mina tidigare inlägg. Det kan vara en drivknut men för att vara säker så måste man lyssna.
    Vad jag däremot vet är att hjullager kan vara tyst när man kör rakt fram och låta illa när man svänger/sidobelastar dem, och då snavkar vi inte "rasade" lager. Innan ett vinkelkontaktlager rasar så har det låtit illa ganska länge, speciellt vid sidobelastningar. Och när det gäller bakhjulslager så belastas även dom i sidled när man svänger.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 515
    Medlem#
    5737

    Re: någon som tror att de kan va nått annat?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    Citat Ursprungligen postat av agnes

    Av egen erfarenhet av att jag hade exakt samma symtom(lät illa när jag svängde vänster) så gissar jag i alla fall på HÖGER framhjulslager. Anlednigen är att det sitter vinkelkontaktlager där och dom kan vara helt tysta ända tills dom belastas i sidled (lagren belastas som mest när man svänger) och för då ett jä**a liv i från sig.
    Jag bytte på båda sidorna på min bil och tur var det för vänster lager var på gång det också och hade bara gått några mil till innan det börjat att låta illa.
    Av den erfarenheten jag har så låter hjullager hela tiden och inte Bara när man svänger. Har haft en 9000 där alla hjullager var ras. lite svårt att svänga med bakaxeln så att man inte kan belasta lagren i sidled. Så det är drivknuten.End of story..
    Jag är inte så duktig så att jag kan påstå att det är ett hjullager som låter illa jag kan bara gissa vilket jag gjort i mina tidigare inlägg. Det kan vara en drivknut men för att vara säker så måste man lyssna.
    Vad jag däremot vet är att hjullager kan vara tyst när man kör rakt fram och låta illa när man svänger/sidobelastar dem, och då snavkar vi inte "rasade" lager. Innan ett vinkelkontaktlager rasar så har det låtit illa ganska länge, speciellt vid sidobelastningar. Och när det gäller bakhjulslager så belastas även dom i sidled när man svänger.
    Min lät illa när jag svängde och var tyst när jag körde rakt fram. Det var hjullagret.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 657
    Hej, det finns inga regler för hur ett trasigt lager låter. Min började låta lite när man åkte rakt fram och dunkade som en fiskebåt vid vänstersväng och var helt tyst vid högersväng. Det var hjullagret.

    Det som brukar avslöja att det är ett hjullager är dock att det låter mer när man svänger åt ena hållet och mindre/blir helt tyst när man svänger åt det andra (när bilen rullat alltså)

    Drivknutar för oljud vid fullt rattutslag och man rullar långsamt framåt eller bakåt.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. Hjulager bultar 9000
    Av Kkeilo i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-18, 16:24
  2. Hjulager-ras på G 95 ?
    Av Fredrik_ff i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-18, 19:16
  3. Hjulager byte
    Av magnus79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 21:54
  4. Hjälp med hjulager
    Av Stage i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-21, 12:48
  5. byta hjulager
    Av Jimbo88 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-07, 00:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •