Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Explosion i racekatalysator pga. död DI kassett vem betalar?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167

    Explosion i racekatalysator pga. död DI kassett vem betalar?

    ”Med jetplan i generna” fick en helt ny betydelse efter att jag tittade i backspegeln då min 9-5 dog på ”Svinrakan” söder om Arlanda för 2 veckor sedan. En fullständig kaskad av katalysator- och avgasdämpningsmaterial liknade en efterbrännkammare spred eld bakom min bil!.

    SAAB "bjöd" på kassetten. Visst det var bra men ett komplett Ferrita racekatalysator avgassystem kostar betydligt mer än en kassett och har fullständigt förstörts pga. den erkänt dåliga kvaliteten på DI kassetten.

    Racekatalysatorn ser ut som en vulkan & lambdasonderna är sönderbrända!

    Jag anser att SAAB borde stå för kalaset.

    Finns det någon som varit med om något liknande?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    767
    Fy vad tråkigt får jag säga först.
    Eftersom du har modifierat bilen (triming) så är det väl frågan om saab har några ansvar?
    Sunt förnuft säger att dom inte har det tyvärr.
    Saab 9³ SC Aero 2.8 V6 TX XWD eLSD Aut. MapTun 1 på den.
    Garaget

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    På Svenska Bil sade man att det inte skulle göra någon skillnad om man hade ett franskt original plåtsystem eller ett rostfritt Ferrita.

    Har skrivit till GM Norden och då kommer det säkert att lösa sig.

    Intressant att JE Bilservice / SAAB Bilforum i Arlandastad inte kollade eller testade om katalysatorn fungerade vid avhämtning trots att jag påtalade att det skramlade om rören vid start. De skall vara auktoriserade....
    :

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 654
    jag är nyfiken på om de inte bara lutar sig tillbaka i kontorsstolen och pekar nosigt på deras Helbilsgodkännande...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 937
    Eftersom du har modifierat bilens utförande så har Saab inga skyldigheter att ge dig något alls.
    Förmodligen är väl inte programmvara heller original??

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 023
    Ett förtydligande:
    Auktoriserad är inte lika med bra.
    Det har jag tyvärr lärt mig nu. Inte bara för Saab.

    Det borde gå på garantin då trasig di ofta leda till trasig kat., org. eller ej. Då ska det inte spela någon roll vilken kat man har, eller....
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gällö/Östersund
    Inlägg
    1 794
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Det borde gå på garantin då trasig di ofta leda till trasig kat., org. eller ej. Då ska det inte spela någon roll vilken kat man har, eller....
    ... men då borde det också endast ersättas för en originalkatalysator.
    Två flygplan - en bil
    Lowbudgetrides
    #stcs@quakenet

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 238
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Det borde gå på garantin då trasig di ofta leda till trasig kat., org. eller ej. Då ska det inte spela någon roll vilken kat man har, eller....
    ... men då borde det också endast ersättas för en originalkatalysator.
    Det vore ju bra med tanke på att en original kostar minst lika mycket som en "race"
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 120
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Citat Ursprungligen postat av Schäfer
    Citat Ursprungligen postat av putte
    Det borde gå på garantin då trasig di ofta leda till trasig kat., org. eller ej. Då ska det inte spela någon roll vilken kat man har, eller....
    ... men då borde det också endast ersättas för en originalkatalysator.
    Det vore ju bra med tanke på att en original kostar minst lika mycket som en "race"
    Mer tillome skulle jag tro..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 836
    är det inte livs tids garanti på firitta gäller inet det även katten ?

  11. #11
    Men innefattar verkligen garantin om något annat har sönder katten ?
    Det är ju som sagt rostfritt ferrita men är det verkligen livstidsgaranti om något annat än rösten tar sönder avgassystemet ? Robban på Nordic kanske vet ?

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Livstids garanti gäller väl rost, inte annat som kan ses som "förbrukning".

    En katalysator är en förbrukningsvara.

    Angående att SAAB ska pröjsa din racekat pga. trasig DI:

    Det vore väl bra märkligt att dom skulle göra det, eller hur?
    Förmodligen´kommer Du inte ens att få en "ny" orginalkat.

    Avviker man från helbilsgodkännandet så har Du ingen rätt till någonting gentemot SAAB Automobil AB ifall man ska hårddra det.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Skogen utanför Tranås
    Inlägg
    52
    Avgas systemet är det livstids garanti på, men kissen har jag för mig "bara" var 6 eller 7 år...
    Och det gäller antagligen endast fabrikationsfel, så om den brinner upp av någon anledning så beror det på dig och din bil och inte på katten.
    Min spontana tanke, tyvärr.
    Volvo 855 GLE -93 sur sugmoppe/arbetshäst
    SAAB 9-5 2.0T -01 kul BSR steg1 moppe

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Hej,

    Tråkigt när det händer såna här saker... Har du pratat med Ferrita? Kanske kan gå att hitta någon lösning med dem?

    De Kemira racekattar som Ferrita har i sina system är väl i princip samma som går i rallycross och såna bilar med responssystem, så man tycker att de borde klara lite oförbränt bränsle, men detta var väl en extrem situation helt enkelt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  15. #15
    Om inte Ferrita systemet är större eller anderledes byggt än original, bör dom jo minimum ärstatta typ prisen av et originalt eksosanlegg.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 167
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    Tråkigt när det händer såna här saker... Har du pratat med Ferrita? Kanske kan gå att hitta någon lösning med dem?

    De Kemira racekattar som Ferrita har i sina system är väl i princip samma som går i rallycross och såna bilar med responssystem, så man tycker att de borde klara lite oförbränt bränsle, men detta var väl en extrem situation helt enkelt.

    Mvh

    KK
    Ferrita känner till 5-6 Kemira katalysatorer som eldats ur av dessa är 4 på tävlingsbilar. Jar var på väg till svampskogen med stövlar på fötterna i 110 km/h på rak motorväg.

    Jag skall fotografera katten och lägga ut den till allmän beskådning!

    Jag är övertygad om att det hela löser sig på bästa sätt.
    Man är ju född i Trollhättan.....

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 232
    Citat Ursprungligen postat av Trued
    Ferrita känner till 5-6 Kemira katalysatorer som eldats ur av dessa är 4 på tävlingsbilar. Jar var på väg till svampskogen med stövlar på fötterna i 110 km/h på rak motorväg.
    Det var precis nåt sånt jag misstänkte, nämligen att det är synnerligen ovanligt...

    Hör av dig och berätta hur det går.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. sport- och racekatalysator 9-5
    Av Bacon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-08-04, 22:23
  2. Värmeisolering för racekatalysator
    Av Davidt8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-28, 18:45
  3. Racekatalysator.
    Av Teamwottuning i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-11-06, 18:30
  4. Racekatalysator
    Av viking_swe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-04-21, 14:32
  5. vad är en racekatalysator?
    Av Lugbag i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-06-29, 22:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •