Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Surr o knäpp i kupén

  1. #1

    Surr o knäpp i kupén

    Hejsan,

    Jag har ett svagt surrande och ibland oxå knäppande ljud i kupén. Med örats hjälp har jag lokaliserat ljudet till konsolen under/vid ACC:n. I en annan tråd här på forumet som oxå handlade om oljud så nämnde nån en fläkt som suger kupéluft till en givare. Om det är så att den där fläkten står o går även en stund efter att motorn stängts av så är det nog den som väsnas i min bil o då undrar jag hur man kommer åt att smörja den rackaren. Om inte så undrar jag naturligtvis om nån vet nånting om nån elmotor/fläkt som låter from att bilen startas och en stund (c:a 5min) efter det att motorn stängts av.

    tack på förhand för alla ideér och förslag.

    /walter

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Det sitter i ett av knapphålen till vänster om ACC panelen.. där hittar du ett litet galler.. Enklast är att antingen ta tryckluften och blåsa rent.. eller tex- 5-56 och spruta in i den.. har prövat båda och det funkar fint... men börja med att pröva tryckluft... Det enda jag kommer på som låter närman stängt av bilen kan vara kylfläkten till kylaren.. men det brukar vanligtvis inte gå om inte bilen är väldigt varm...
    Saab 9-3 2,0t -07

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Den lilla givarfläkten går mycket riktigt en stund efter man har stängt av. Så hör du nått oljud också efter att du stängt av, så är det nästan säkert den som låter. (Beror dock på vilken bil du har. 9000, ng900, og9-3 har i alla fall en fläkt under ACCn (eller ja, på 9000 sitter den mellan acc panelen och ratten), 9-5 t ex tror jag har en givare uppe i taket istället.)

    i den här tråden har jag beskrivit hur man går tillväga för att ta lös fläkten och göra rent den. Som jag har beskrivit så är det till 900/9-3 men det är i princip likadant till 9000 också.

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... hp?t=82199
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Steg 5 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    5 006
    Kollade vad en sådan kostade till min förra 9000 tror den kostar c:a 600kr men det hjälpte att rengöra den som fler har skrivit!! Sen höll den tyst i flera år efter det!

  5. #5
    Tack för de snabba svaren!!
    Jag provade själv att blåsa in i sensorhålet och då blev den tystare så jag är rätt säker på att det är den som väsnas. Nu ska jag följa Kongos tips o se om jag kan få tyst på den.
    Är dock nyfiken på varför de har konstruerat den så att den fortsätter ett tag efter att motorn stängts av. Nån som har nån idé?

Liknande ämnen

  1. Surr i kupén vid gassläpp
    Av crescendo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-03, 11:23
  2. Kupéluftsensorn låter 9000
    Av ventus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-07, 23:11
  3. Surr i AC-givare 9000 CSE -97
    Av tornros i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 05:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •