Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 47

Ämne: Projekt turbomotor - uppdaterad: 051110

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519

    Projekt turbomotor - uppdaterad: 051110

    Då kan det vara läge att starta upp en projekttråd angående mitt lilla motorbygge. Det ligger precis i startgroparna, m a o jag har inte kommit så väldans långt.

    Jag ska alltså bygga ihop en trevlig liten turbomotor som jag kan stoppa ner i min 9000 så småningom. Motorn är ursprunligen en 2.0t 89a. Jag kommer att använda blocket och kolvarna från den motorn, sen ska jag ha dit en korttopp där eget grenrör skall byggas. Insuget vet jag inte riktigt vilket jag ska använda, så kom gärna med tips

    En egen fuelrail ska snickras ihop, lite tyngre spridare ska dit, en ny turbo som pallar en 400 hk tänkte jag med att jag skulle ha dit... vet inte riktigt vilken ännu (tips?)... sen är det väl lite småpill i bilen... alla bussningar och allt som håller motorn på plats ska bli nytt och fräscht!

    Motorstyrningen kommer att bli ett megasquirt av någon variant...


    Status just nu: Håller på att göra rent korttoppen från alla oljerester samt att jag byter kamaxlar på den... Även nya packningar för insug, grenrör och ventilkåpan ska dit... Sen så ligger alla packningar för sidorna till blocket och väntar plus en jäkla massa gummiringar i alla möjliga storlekar... Nästa grej blir att fixa ihop något så att korttoppen passar mot kåpan på sidan av blocket plus att sätta ihop block och tråg...
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    222
    hej.
    Kul. se till att ta mycket bilder på ALLT. inklusive montering mm. (ska göra samma sak i vinter)

    Lycka till mvh Totte
    www.og900.tk kolla in mitt 900s projekt
    Saab 900s -90- under ombyggnad
    Saab 9000cse -95

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Jajamensan... Det ska jag försöka ordna... Ska se till att hitta något ställe också där jag kan lägga upp bilderna...
    Nu i början kommer det att bli lite småtråkigt, jag ska rengöra kolvarna och måla blocket, efter det ska kolvarna monteras... Men allt har sin tjusning
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Vad bra jag tycker att speedparts är... Igår runt 19.00 och idag så dök paketet upp... Dom är ju grymt snabba!!

    Nu så har jag alla mina nya och fina kolvringar, nu så ska jag bara hinna att rengöra kolvarna och blocket, så kan jag sätta i dom... Nästa helg kanske blir en bra tidsplan
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Då ska vi väl ta till en liten uppdatering, för er som inte tror att det händer så mycket

    Jag har köpt ett motorstativ, samt beställt alla lager som behövs för att få ihop veven med blocket...
    En fråga bara, ska jag passa på att byta de bultar som veven sitter fast med, eller är det bara onödigt jobb??
    Om jag ska byta dessa bultar, vad är det för bultar? kvalité, gänga, storlek, special??

    I helgen hoppas jag på att få i kolvarna, kommer lite bilder och sånt då kanske
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Att byta bult till ramlager överfallen känns som lite överkurs då vi inte snackar lite häftigare effekter 500hk+. Annnars är de nya org bultar (dyra) som gäller eller ännu bättre bult i 12/9 stål.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    oj, 12/9 är ju riktigt hårda bultar... behövs det verkligen?? vad är det för bult, m12? hur långa är dom??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Lite har faktiskt hänt nu i helgen. Jag monterade dit dom nya kolvringarna samt stakarna plus att jag rengjorde blocket och målade det svart


    Kommer att lägga in lite bilder och sånt här:
    http://groups.msn.com/Christoffersga...ge.msnw?Page=1

    Ni får gärna komma med kommentarer och tips under byggets gång!!
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Nu behöver jag lite expertis!!

    Vad spänns muttrarna till kolvarna med för nm? Vad spänns muttrarna till veven med för nm??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    Nu behöver jag lite expertis!!

    Vad spänns muttrarna till kolvarna med för nm? Vad spänns muttrarna till veven med för nm??

    Antar att det gäller en B202 eller hur?

    "muttrarna till kolvarna" tolkar jag som vevlageröverfall = 55 Nm
    "muttrarna till veven" tolkar jag som ramlageröverfall = 110 Nm


    Enligt min Haynes-bok, hoppas verkligen att det stämmer.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av _coffe_
    Nu behöver jag lite expertis!!

    Vad spänns muttrarna till kolvarna med för nm? Vad spänns muttrarna till veven med för nm??

    Antar att det gäller en B202 eller hur?

    "muttrarna till kolvarna" tolkar jag som vevlageröverfall = 55 Nm
    "muttrarna till veven" tolkar jag som ramlageröverfall = 110 Nm


    Enligt min Haynes-bok, hoppas verkligen att det stämmer.

    Lycka till!
    namn hit å namn dit, det stämmer alldeles utmärkt... det är bara jag som inte kan

    110 var rätt mycket, men det kanske stämmer....

    Nu ska jag bara få dit axiallagrena också, hur nu det ska gå till... dom var lite trixiga, fanns inte direkt beskrivet eller givet hur dom ska sitta
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Nu kom vi fram till nästa lilla bekymmer...

    Jag fick dit axiallagrena så småningon (var inte så svårt som jag trodde, sätt dom på rätt sida bara), satte dit vevaxeln där den skulle vara, satte dit överfallena med nya lager... Riktigt bra tyckte jag att det blev!
    Spände överfallena med 110Nm, kontrollerade två ggr att allt var riktigt spänt... Satte dit två av kolvarna med nya lager å allt...
    Sen kom mitt bekymmer, jag tänkte att jag skulle vrida runt vevaxeln för att kunna få dit de två lagrena till de kolvar som var kvar, man tji fick jag.. Det går verkligen inte att rubba skiten en millimeter, vad är det som har hänt?? Skruvade dit tryckplattan för att få lite mer moment när jag skulle dra runt, men bomstopp... Det sitter verkligen fast!!

    Vad är det som har hänt?? Precis som om jag har skruvat åt överfallena för mycket... Innan jag spände åt dom gick det hur fint som helst att snurra på vevaxeln, inge problem alls... Men efter det att den är spänd så flyttar den inte på sig!!
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Smetade du in de nya lagrena i ny olja?

    Sen vill jag minnas att det är att föredra mindre moment på ram/vevlagrena för att sen vinkeldra men det kan någon annan mycket bättre.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Jodå, jag smetade in dom rikligt med den nya oljan... så där är inga problem.... det känns precis som om jag har dragit allt för hårt då det kunde snurra när jag inte hade dragit åt överfallen...

    Jag kollade också i min Haynesbok, hittade den tillslut längst under allt i garaget... Det står där i att det ska dras 110 Nm, så det gjorde jag... Och vad jag kan minnas satt bultarna hårt som fan när jag skulle ha loss dom, och då snurrade allt utan bekymmer... Skumt tycker jag, blir lite småledsen
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Jag har ju själv skrivit i en annan tråd om att vevlageröverfallen skulle dras med 20Nm +70grader. Något som KK bekräftade sedan.

    Nu gällde det väl en B205 har jag för mig så ta momentuppgiften med en nypa salt för din motor men det där med vinkeldragning stämmer ju i alla fall.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    Jo, men vevlageröverfallena är väl dom som håller kolvarna?? om du hänger med... det som håller fast vevaxeln heter väl ramlageröverfall??

    I alla fall, i boken stod det 110Nm och du nämde det innan, så jag spände åt det så mycket... är det för mycket ändå??

    Vevlageröverfallena skulle spännas med 55Nm, det stod också i boken såg jag.... det blir rätt stor skillnad på 20Nm + 70grader

    Hur ska jag göra för att få bukt med problemet?? Vill ju inte dra åt det för löst heller, vore dumt om det lossade
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    När jag skruvade ihop min motor så drog jag till mycket mindre moment och sen vinkeldrog jag för jag läste i några andra trådar att det var att föredra före de där 110 nm även om det gick.
    Då gick motorn halvtrögt att dra runt när alla kolvar var i men visst gick det om man tog i.

    mvh sundin

    Edit: Jag körde på det där LM pratar om!
    Saab 900 2.3T Steg 3

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    jo visst, jag märkte ju hur det var när jag demonterade motorn... det var inte jättelätt att dra runt, men visst gick det... nu går den inte att rubba...

    jag kan väl ändå inte dra dom med 20Nm + 70*, det blir ju väldigt mycket mindre... Sen finns det ju varianten med 40Nm -> 60Nm + 90*, men det är väl bara toppen den gäller??

    Nu är jag helt borta... Hjälp mig
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Jag skulle ju inte skrivit nåt mer alls märker jag nu, dels läser ni ju som jag vet inte vad, dessutom fattar ni mig inte alls. ( för det kan väl inte bero på han som skrivit , va? )

    Jag tar det igen: Det jag refererade till att jag skrivit i den andra tråden var ju dels VEVlageröverfall, dels en helt annan motor så det enda jag menade var att det numera vanligen uppges åtdragningsmoment i form av ett lägre moment & sedan vinkeldragning.

    Glöm både momentet & vinkeln jag angav. "Det var bara ett exempel Helge"

    Att du sen själv blandar in toppbultarna kan inte jag rå för.

    Nu när du hittat boken _coffe: så är det ju bara att lita på den, eller hur?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    haha, visst lät jag lite förvirrad i förra inlägget

    Jo, jag tyckte också att det stod vevlageröverfall, det var därför jag blev så konfunderad när sundin började prata om att så gjorde han när han satte ihop sin motor... jaja, nog om det... ett stort sträck bara, så börjar vi om från början

    Ja visst, jag drog åt precis som det stod i boken att jag skulle göra 110Nm så där är allt brix... Det jag blev lite fundersam över är att det går inte att flytta axeln den minsta lilla millimeter... 1. det gick rätt bra när jag monterade isär motorn och var i ungefär samma skede som nu, med axel och kolvar på, 2. jag har två kolvar som jag inte kan få på om jag inte lyckas med bravaden att snurra på min axel...

    Jag tycker det är lite småskumt att det inte går att snurra på den, men det kanske bara är att montera ihop allt å se glad ut... och hoppas på att det snurrar sen
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

Liknande ämnen

  1. Projekt 900 cupé 1996 uppdaterad 20120624
    Av volvo240tic i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 16:05
  2. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50
  3. Projekt: OG900 2d SS Uppdaterad 05/12-05
    Av Saaben i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •