Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 47 av 47

Ämne: Projekt turbomotor - uppdaterad: 051110

  1. #41
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Delplanspackningen används mig veterligen bara på og900 och du kör väl 9000 om jag inte förståt allting fel?
    Du får kolla på saab om de finns nån trågpackning annars får du klistra.

    Toppbultarna från SP har jag aldrig använt men har svårt att tro att de skulle vara dåliga, sätt dit vanlig 12/9 insexbult annars så kan du dra lite mer.

    Sen så är det inga lager till kamaxlarna, de flyter runt i överfallen bara, håll noga koll på hur överfallen satt samt hur bultarna sitter, de är nämligen olika bultar med ett slistat spår i vissa för att oljetrycket ska kunna smita emellan. Bultarna behövs ej bytas. Dra de med rätt moment bara (15nm).

    Håll bara reda på avgaskammen så du sätter den rätt om du kör med fördelare.

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    okej, tack...

    men jag tänkte på det med kamaxelöverfallena... Kollar man på överfallena till kortmotor ser dom annorlunda ut än dom till min långmotortopp... på långmotor så är det en skåra och ett litet hål för olja i de överfallen, men kollar man på kortmotorns överfall så sitter där ett lager... vilka ska jag använda??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Du skall använda de överfallen som hör till rätt topp, samt inte blanda ihop hur de satt på toppen.

  4. #44
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    nädå, blanda är ju dumt!! bara tänkte på hur det såg ut på dom olika topparna....
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    då har jag fått en liten stund över och har hunnit med att pilla lite mer i garaget... kollade vevlagrena med sån där kletig plastigauge och allt var helt okej...

    har även införskaffat mig en korttopp med tillhörande insug, grenrör och gasspjäll... beställt alla packningar som behövs från sp samt bultar till toppen... nu är det bara att pilla ihop allt med omsorg och kärlek, så ska det snart börja likna en motor igen

    en bild bara på ventiltryckarna... ser dessa okej ut? det är en rätt ful yta på dom, men det kanske funkar ändå?

    http://groups.msn.com/Christoffersga...hoto&PhotoID=8
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

  6. #46
    Steg 5 RonnyOs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Alafors, GBG
    Inlägg
    5 087
    Skönt att det rullar på för dig!
    Om tryckarna är släta och fina så är det ingen fara. Bara att tuta och köra.
    Medlem #3851 - Ronny Olofsson
    9000 Aero -96 600 hk

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    519
    det har stått lite stilla ett tag... jag jobbar så mycket, så jag har inte hunnit att vara i garaget... den tiden man är hemma finns det en flicka som hellre vill att jag är med henne än i garaget

    en liten fundering:
    jag behöver ju en turbo till min motor, räcker det med en tb03'a eller ska jag satsa på en som är snäppet större... i så fall vilken??
    det finns en på forumet som säljer ett trim60... det kanske hade passat min motor, eller kommer den att få ligga på maximum om jag vill komma upp i 300-350 hästar??
    MVH
    Christoffer
    _________________________________
    SAAB - Se Andras Avundsjuka Blickar

Liknande ämnen

  1. Projekt 900 cupé 1996 uppdaterad 20120624
    Av volvo240tic i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-06-24, 16:05
  2. Projekt "Maptun" Saab 900 2,0T Coupé
    Av zorro_boy i forum Projekt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-01-11, 10:50
  3. Projekt: OG900 2d SS Uppdaterad 05/12-05
    Av Saaben i forum Projekt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-12-06, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •