Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turbo-ljud!?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29

    Turbo-ljud!?

    Hejsan!

    Jag är ganska grön på bilar och har aldrig åkt en bil med turbo förutom min egen. Har läst lite om visslande ljud från turbon och pysande ljud.
    När jag ger järnet med min 9000 2.0t -88 så hör man ett ganska högt pysande ljud. Ska det pysa eller inte? Vad är isåfall skillnaden mellan bra och dåligt pys?
    Ibland när man ger järnet och liger och trycker på 4 lr 5:ans växel så blir det lite småryck av o till, kan det ha ngt med saken att göra?
    Jag tycker bilen går bra men har som sagt inte jämfört med ngn annan.

    Tacksam för svar!
    9000 CD 2.0t -88

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    734
    det pysande ljudet du upplever kan vara trycket som släpps ut för att turbon inte ska fortsätta ladda i oändlighet och därmed ta sönder motorn.
    9000 CS 2,3T -93 200 hk SÅLD!
    #5935

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29
    Det låter vettigt och orosbefriande
    Tack för svaret!
    9000 CD 2.0t -88

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    545
    Citat Ursprungligen postat av sukke
    det pysande ljudet du upplever kan vara trycket som släpps ut för att turbon inte ska fortsätta ladda i oändlighet och därmed ta sönder motorn.
    Men... det sköts ju med wastegaten, och det är på avgassidan, så jag förstår inte varför det skulle "pysa" utav det.
    Dock kan man ofta höra ett högfrekvent "visslande" från turbon vid gaspådrag. Detta uppstår på samma sätt som ljudet från en höfläkt.
    Men om detta låter mer som ett pysljud än ett vissel, så kan det vara så att du har en läcka någonstans på trycksidan, t.ex. i intercoolern.

    Det är dock svårt att säga då jag inte hört din bil... Så det kan vara normalt också!

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    29
    Hmm, okej. Lär väll få köpa en laddtrycksmätare o koppla in o se om allt stämmer.. vad är GLT på en sån bil då?
    9000 CD 2.0t -88

Liknande ämnen

  1. Skumt ljud när turbo laddar...9-5:a!
    Av A. Bengtsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-09-20, 05:18
  2. Turbo och konstiga ljud
    Av lws349 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 20:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •