Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 62

Ämne: Brunnen DI kasset * Återbetalning klar

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Kristinehamn.
    Inlägg
    1 194
    Medlem#
    6124

    Brunnen DI kasset * Återbetalning klar

    Hej

    Idag brann DI n upp. Lucktade ve och fasa. Vad kan anledningen vara, någon som vet. Bilen har gått klockrent inga problem, parkerade och stod stilla i ca 10 minuter. Vid start så tände den en gång och sedan dog den.

    Verkar vara någon spole i den som brunnit(storrt hål i toppen på spolen).

    Någon som har en ny liggandes?

    Mvh Håkan

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Dessa tändkassetter är en förbrukningsvara.
    Det är bara rulla förbi SAAB och köpa en ny för 2200-2500 kr.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    445

    di-kasett

    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Dessa tändkassetter är en förbrukningsvara.
    Det är bara rulla förbi SAAB och köpa en ny för 2200-2500 kr.
    Finns ju annars en & annan begagnad på forumet men man vet ju aldrig hur länge dom håller. Begagnat är ju alltid begagnat. Jag hade utan tvekan köpt en ny, fastän det är mkt pengar, men då vet man ju ialla fall att den är ny och man har ett par års garanti. Dyrt att kasta upp dessa pengar på en gång, men va fan, man älskar ju sin SAAB (förhoppningsvis)

    mvh putte65
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    DI-kassetten har SAAB ett goodwill-åtagande på.
    Verkstaden tar betalt för jobbet, 650-700 kr, men DI-kassetten bjuder de på.

    Det förutsätter visserligen att bilen inte gått mer än 15 000 mil eller är mer än 5 år gammal.

    Troligtvis måste väl bilen dessutom vara fullservad på auktoriserad verkstad.
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av JonnyS
    DI-kassetten har SAAB ett goodwill-åtagande på.
    Verkstaden tar betalt för jobbet, 650-700 kr, men DI-kassetten bjuder de på.

    Det förutsätter visserligen att bilen inte gått mer än 15 000 mil eller är mer än 5 år gammal.

    Troligtvis måste väl bilen dessutom vara fullservad på auktoriserad verkstad.
    6-700 kr för att skruva ur 4 skruvar tycker inte jag är "goodwill"!

    (glömde: man ska ju skruva tillbaka dom där 4 skruvarna + lossa kontaktstycket samt sätta dit detsamma igen)
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Ja, det är ett jävla jobb.. jag hade tagit minst 20kr för arbetet...


    Dom finns för övrigt att köpa hos Meca bildelar... lite billigare än hos Saab..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    finns även hos Mekonomen, för runt samma pris på saab, men med 1år mer garanti, dvs 3år.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    26

    TÄNDKASSETT I ALL ÄRA !

    Jag kan också klämma mig in i den här tråden. För ikväll när jag skulle åka hem ifrån en polare, tvärvägrar bilen att starta. Körde runt några varv och känner att det börjar lukta förbannat otrevligt i från motor utrymmet. Kollar om jag hör gnistskuren som skall kommer efter man stängt av tändning, men INTE !! Skit....nu måste man köpa en sådan också ! Vi får sova på saken..tur att farsan inte ska jobba i morgon så man kan åka sina 4,5 mil till jobbet.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    Har också varit tvungen att leka bärgare idag, min kompis DI gick (med all sannolikhet) efter att vi varit och käkat.. tur att det hände nu och inte "långt bort"

    Mvh

    Jacob
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av Switch

    6-700 kr för att skruva ur 4 skruvar tycker inte jag är "goodwill"!

    (glömde: man ska ju skruva tillbaka dom där 4 skruvarna + lossa kontaktstycket samt sätta dit detsamma igen)
    Missade jag att skriva att de stod DI-kassetten?

    Tycker du att det är för dålig goodwill kan du ju alltid välja att betala 2300 för DI-kassetten och göra jobbet själv.

    Blir det billigare?
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  11. #11
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av JonnyS
    Citat Ursprungligen postat av Switch

    6-700 kr för att skruva ur 4 skruvar tycker inte jag är "goodwill"!

    (glömde: man ska ju skruva tillbaka dom där 4 skruvarna + lossa kontaktstycket samt sätta dit detsamma igen)
    Missade jag att skriva att de stod DI-kassetten?

    Tycker du att det är för dålig goodwill kan du ju alltid välja att betala 2300 för DI-kassetten och göra jobbet själv.

    Blir det billigare?
    Eftersom min DI har fungerat i 7 år och 19 600 mil så skulle jag inte grina ifall jag var tvungen att köpa en ny när det väl beger sig.
    Jag tycker SAAB ska ta och spara på sina slantar istället.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Jag tycker SAAB ska ta och spara på sina slantar istället.
    Håller med. Ger hellre 2314:- för ny DI o löser det själv än att lämna in bilen.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Håller med. Ger hellre 2314:- för ny DI o löser det själv än att lämna in bilen.
    Varför betalar du heller 2314 kr än 673 kr? För mycket pengar över?
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    609
    Vad ingår i arbetet när verkstaden byter DI?
    Behöver bilen diagnostiseras, behöver kasetten programmeras in med T7 systemet etc?

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Kasetten är "Plug And Play" men jag tror att vid byte så ingår nog nya stift oxå. Det sa dom på Bekö Bil när jag köpte min kassett.

    2314:- e lärpengar för mig. Håller på o komma in i bilmeckandet så jag betalar hellre lite extra för kunskapens skull. Även om jag inte viste om det..

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    43
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG

    2314:- e lärpengar för mig. Håller på o komma in i bilmeckandet så jag betalar hellre lite extra för kunskapens skull. Även om jag inte viste om det..
    I så fall är väl det bästa att betala 673 kr och sedan skruva av och på DI-kassetten tills du tröttnar?

    Innan du lämnar in den hinner du ju skruva av och på din gamla trasiga DI-kassett en massa gånger. Då kan du använda de drygt 1600 kr du sparar till att lära dig en massa annat...
    http://sistaaket.blogg.se
    En blogg om skrotbilsrejs på Mantorp

    SAAB 9-3 SC 1.8t BioPower 2008

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Tjockhult
    Inlägg
    609
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Kasetten är "Plug And Play" men jag tror att vid byte så ingår nog nya stift oxå. Det sa dom på Bekö Bil när jag köpte min kassett.

    2314:- e lärpengar för mig. Håller på o komma in i bilmeckandet så jag betalar hellre lite extra för kunskapens skull. Även om jag inte viste om det..
    Men varför vill då verkstäderna ha 500-1000kr för goodwilldelsbytet??

  18. #18
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Kasetten är "Plug And Play" men jag tror att vid byte så ingår nog nya stift oxå. Det sa dom på Bekö Bil när jag köpte min kassett.

    2314:- e lärpengar för mig. Håller på o komma in i bilmeckandet så jag betalar hellre lite extra för kunskapens skull. Även om jag inte viste om det..
    Men varför vill då verkstäderna ha 500-1000kr för goodwilldelsbytet??
    1 timmes debitering.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av JonnyS
    I så fall är väl det bästa att betala 673 kr och sedan skruva av och på DI-kassetten tills du tröttnar?

    Innan du lämnar in den hinner du ju skruva av och på din gamla trasiga DI-kassett en massa gånger. Då kan du använda de drygt 1600 kr du sparar till att lära dig en massa annat...
    Sluta tjata och skit i MIN ekonomi!
    Du sköter ditt och jag sköter mitt.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av Switch
    Citat Ursprungligen postat av Nephilim
    Men varför vill då verkstäderna ha 500-1000kr för goodwilldelsbytet??
    1 timmes debitering.
    Bra timpeng...

Liknande ämnen

  1. Handpenning och återbetalning
    Av PaleRider i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-02-23, 23:36
  2. Hjälp med upp brunnen säkring till intstrument ljuset i opel
    Av nilsson-90 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 18:13
  3. motor+växellådslampan lyser efter brunnen säkring
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 00:13
  4. DI kasset?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-01, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •