Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Konstigt tjut??

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    29

    Konstigt tjut??

    Har problem med en 9-5 -01. Den ger ifrån sig en hög ton vid uppstart och håller i sig allt från några sekunder till nån minut. Har fått höra att det kan ha med kamkedjan att göra men den ska väl rassla?

    Finns det nåt annat där omkring som kan göra det där ljudet?
    Vad kan det kosta att fixa felet?

    Tacksam för alla svar!!!!!!

    (hoppas att beskrivningen av felet duger)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    misstänker skarpt oljefiltret... Låter så när det överströmmar, har varit med om det på flertal 9-5, åtgärd; byt olja & filter.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 844
    Jag känner till detta "ärende" lite granna.

    Hur länge har de tjutande oljefiltrena sålts egentligen ? Var det inte nån backventil som krånglade ?

    Varför "överströmmar" oljefiltrena ?


    /Rydde

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    803
    Ofta när det tjuter så är det för att oljepickupen i oljetråget är igensatt av oilsludge. Den suger inte tillräckligt med olja för att den är igensatt och då uppkommer detta ljud.

    Det förekommer även tjut från oljefiltret som redan skrivits men jag tar det som en indikation på oilsludge.

    Mvh Parik
    Kör 9-3 Aero SC V6 wiiieee http://www.garaget.org/?car=157483
    " I didn´t mean to kill anybody. I just shoot him in the head. Him dying was between him and God" Citat av R.L Burnside

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Kan kanske ha nåt med "oil-sludge" att göra?

    Eftersom jag kört med samma modell oljefilter på ng900 och og900 samt 9000 men aldrig råkat ur för det, misstänker jag T7 "sjukan" skarpt.
    Det såg rätt "slemmigt" ut i tråget på den 9-5 som jag råkat ut för med detta problemet.. Om vevhusventilationen inte fungerar tillfredsställande riskerar man ju att kondens i vevhuset inte ventileras bort, blir en "geggig" förening med oljedimman (vit/grå) och fastnar sedan i oljefiltret. Detta täpps till.. filtret överströmmar. Kan ju vara därför saab rekommenderar(stämmer?) att man ska göra tätare oljebyten på dessa T7 maskiner?
    Detta är högst min egna teori som jag dragit med de objekt jag på olika sätt skruvat med.
    /J
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Citat Ursprungligen postat av Patrik 226
    Ofta när det tjuter så är det för att oljepickupen i oljetråget är igensatt av oilsludge. Den suger inte tillräckligt med olja för att den är igensatt och då uppkommer detta ljud.

    Det förekommer även tjut från oljefiltret som redan skrivits men jag tar det som en indikation på oilsludge.

    Mvh Parik
    Borde inte felet kvarstå då om man bara byter filter? (så är inte fallet i de bilar jag kikat på...)
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 844
    Ni gissar bra iaf, efter att ha kikat på denna bil så kan man väldigt snabbt konstatera att problem med oilsludge har förekommit i ganska stor skala, det är kletigt av olja i spjällhus, ic-rör etc etc.

    Den har dessutom dragit en hel del olja och kopplingen till ventilkåpan har frätts sönder och varit otät under en icke bestämbar tid!
    Det är nu åtgärdat och oljeförbrukningen har sjunkit en del dock.

    Bilen har dessutom gått med alldeles för låg oljenivå under drygt en månads tid dessutom med rassel ifrån toppen? under tiden Det försvann efter påfyllnad, frågan är vilken skada som skett under tiden

    Det räcker då förmodligen inte med att byta olja+filter, kamkedjan bör väl kanske bytas (+drev etc) och sen då kanske lossa tråg för att kolla silen ?

    /Rydde

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde

    Det räcker då förmodligen inte med att byta olja+filter, kamkedjan bör väl kanske bytas (+drev etc) och sen då kanske lossa tråg för att kolla silen ?

    /Rydde
    Är det så bör nog tråg rengöras också. Kamkedjesträckaren kan med fördel mätas > 15mm =bör bytas. Garanti kvar? ett tips annars...
    Är serviceboken stämplad enligt rutin, lämna in boken på verkstad så skickar de den på granskning.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 844
    Hej!

    Får hålla Svennis talan här så länge då det är en god kamrat.

    Det finns tyvärr ingen full servicebok. Men det är alltså olja+filter+tråg som gäller då alltså


    Tur att inte jag ska betala

    /R

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    29
    Det stora problemet är att jag precis sålt bilen.

    Jag var och pratade med Saab i vintras om ljudet och fick då till svar att det var oljefiltret. Kan inget om motorer men det är ju inte direkt farligt att köra med?
    Berättar för köparen om det tjutande ljudet. Hon köper bilen.
    Klart.
    2 dagar senare ringer hon och säger att hon har kollat upp bilen och det måste bytas kamkedja och så vidare.
    Först ville hon ha 60 000:- Sen har hon nu sänkt allt till 20 000:- för att byta kamkedje paketet.

    Kan jag verkligen stå till svars för ett fel som jag inte visste om och som hon tittade upp efter hon köpt bilen. Hon fick den för 100 000:- en 9-5 -01 kombi som gått 10000 mil. Så hon har ju inte betalt direkt mycket för bilen.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    17
    Medlem#
    9728

    psh!

    Av mig skulle hon inte få en spänn
    9-5 Aero Kombi -04

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    1 618
    Citat Ursprungligen postat av Svennis 9-5
    Det stora problemet är att jag precis sålt bilen.

    Jag var och pratade med Saab i vintras om ljudet och fick då till svar att det var oljefiltret. Kan inget om motorer men det är ju inte direkt farligt att köra med?
    Berättar för köparen om det tjutande ljudet. Hon köper bilen.
    Klart.
    2 dagar senare ringer hon och säger att hon har kollat upp bilen och det måste bytas kamkedja och så vidare.
    Först ville hon ha 60 000:- Sen har hon nu sänkt allt till 20 000:- för att byta kamkedje paketet.

    Kan jag verkligen stå till svars för ett fel som jag inte visste om och som hon tittade upp efter hon köpt bilen. Hon fick den för 100 000:- en 9-5 -01 kombi som gått 10000 mil. Så hon har ju inte betalt direkt mycket för bilen.
    Köpt i befintligt skick. Eller? Då kan man väl inte komma med några krav. Speciellt inte om du har berättat det för henne
    / Stefan
    Är inte särskilt aktiv här längre då jag ej har Saab längre.

  13. #13
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 153
    Är det meningen att hon skall gå med vinst oxå. Om hon kräver 20 000:-
    En traditionell oilsludgereparation går pål runt 11 000:-

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    785
    Hon har ingen rätt att häva köp eller begära pengar tillbaka då hon vet om att det var (lite) problem med bilen. Så du ska inte ge henne ett korvöre.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    858
    Det finns ingenting som heter "befintligt skick". Hon har rätt att häva köpet, OM priset vore högre. Som jag ser det är priset lågt, vilket gör att KO säkert står på säljarens sida i detta fallet.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  16. #16
    Skrev ni något i kontraktet om att bilen hade missljud ? Isåfall är ju kunden medveten om felet + att det finns en signatur från er båda på att ni vet om felet

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 844
    Nej, det står inget sånt i kontraktet, tyvärr. EDIT: Fel, se nedanför

    Men det är som sagt ett tjutande ljud, då troligtvis oljefiltret som säljaren (svennis) har muntligt meddelat vid försäljningen.

    1 Dag senare ringer tanten och säger att kemkedjan är dålig och vill häva köpet/få det betalat. Hon kräver att få laga det själv, han får inte varken ta tillbaka bilen för felsök eller reparation.

    Svennis (säljaren) var uppenbart omdeveten om brister på kamkedjekonstruktionen vid försäljningen. Om det nu ens är nåt fel på den. Dock är det inte otroligt eftersom bilen har grava bekymmer med vhv tyvärr. Men det är ett annat kapitel.

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    29
    Jo det står med i kontraktet att oljefiltret tjuter. Fast nu har jag blivit stämd oxå. Där står det att hon vill häva köpet eller att hon ska välja vart bilen ska repareras.

    Det hela verkar rätt skumt för mig. Vi får väl se vad advokaten säger..

Liknande ämnen

  1. Konstigt tjut/vinande ljud som upphör då man bromsar!
    Av jannek i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-08-14, 14:41
  2. Konstigt tjut og9-3 SE 2,0TS
    Av WannabeeGBG i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 12:29
  3. Mer tjut i larmet! Hur?
    Av i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 13:18
  4. Konstigt tjut från motorn??? 9-5:a -01
    Av Svennis 9-5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-05-31, 00:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •