Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Akut hjälp, T8 går inte på alla burkar!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42

    Akut hjälp, T8 går inte på alla burkar!

    Tjena!

    Har sökt runt på forumet efter svar på ett problem som uppstått!

    Det är så att bror min har lånat min 900T 82:a för att åka och jaga. Efter att ha kört ca 35mil blev bilen helt plötslig orkeslös och ville inte gå på alla burkar, dör på tomgång osv!

    Jag har tidigare i sommar kört drygt 170mil med denna best och det har funkat alldeles utmärkt!

    Bilen är i vanliga fall lite halvsvår att starta när den är kall, och tenderar att stanna på tomgång! Har inte haft tid att fixa detta och eftersom det gått otroligt fint i övrigt har jag inte bekymrat mig över att det ska vara nått allvarligt fel!

    Nu verkar det dock blitt panik så jag ber er om hjälp! Vad kan det tänkas vara för fel? Han har kollat alla tändkablar vilka är nybytta samt stift.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Drar bilen någon kylvätska?
    Har ni gjort komp prov?
    Läcker de någon stans efter turbon?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    piteå
    Inlägg
    3 553
    kollat tändmodulen?
    9-3x TTID 20x9,5

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    42
    Hej igen! Tack för era svar!

    Jag har försökt kolla upp de grejer som ni tipsade om, förrutom kompressionen i cylindrarna eftersom jag inte har någon utrustning att göra detta!

    Tänkte jag kunde fylla på med lite olika symptom som bilen uppvisar så någon kanske kan gissa vad det kan vara!

    Innan bilen brakade ihop nu senast så fungerade den relativt bra, den var lite svår att få igång när den var kall, gick ojämt den första halvminuten! Dessutom ville den inte gå riktigt bra på tomgång även när den var varm, den ville gärna dö i rödljus etc!

    Bilen hade dessutom väldigt lätt för att bli överhettad när man stod still, och man var tvungen att börja köra för att få ner tempen! Dessutom verkade det bli något sorts övertryck i kylsystemet för även när bilen var i normaltemp så pös det från expansionskärlet!

    Symptom som bilen uppvisar nu är kraftigt ojämn gång på tomgång, spottar å pyser! Verkar som det kommer vatten från avgasröret och dessutom luktar det oförbränd bensin av avgaserna! Blåst topppackning? Verkar dock inte som den drar kylarvatten och oljan är normal!

    Vet jag kan se så verkar det som att grenröret har spruckit och man känner att det läcker avgaser därifrån!

    Vad kan jag börja undersöka själv? Jag har inte tummen mitt i handen, men att renovera toppar etc är inget jag grejat med förr!

    Tack på förhand! //Johannes

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Låter nästan som en restprodukt efter drift med väldigt snål blandning, hög temp, sprucket grenrör m.m....

    Inget vatten i oljan och vattnet stannar i systemet säger du??

    Kanske turboras, tycker du ska uppsöka en verkstad och få komptest gjort till att börja med och förtsätta därifrån!

    Lycka till

    MVH
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    292
    later det inte som k-jetronic-bekymmer? Finmekaniken ger helt enkelt upp efter ett tag. Ingen expert men har sett manga med dina problem och k-jetronic pa forumet.
    Svart 900 T16 91

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    914
    Ojämn gång, tryck i expansionskärlet, vatten i avgasröret, problem med motortemperturen. Låter helt klart som trasig topplockspackning i mina öron.

    Skälet att den går illa nån minut efter start är nog att vatten kommer in i en eller fler av cylindrarna och börjar inte tända på den förän vattnet har torkat ut.

    Testa att lossa locket på expansionsburken och belasta motorn (broms, slira koppling på tung växel. Inte fööör länge dock! Rekomenderas inte av ledande uppfödare) samtidigt som nån kikar ner, kommer det bubblor då är packningen inte hel! En grej till är att kolla tändstiften, är något blött av vatten är... ja, packningen pajj eller en spricka nånstans.

    Kompressionsprov är dock bästa lösningen om du kan låna instrument av någon!

    Jag kan givetvis inte säga med 100% säkerhet, men jag sätter min slant på topplockspackningen.

    /David
    900 T8 -88a E85, MegaSquirt + EDIS. Bruksbil: Turbokonverterad Ford 1987.
    I garaget: Mekar långlopps Volvo 360, justerar turbotryck på Forden. T8 i ide.
    Senaste uppdatering: 100131

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av David V
    Ojämn gång, tryck i expansionskärlet, vatten i avgasröret, problem med motortemperturen. Låter helt klart som trasig topplockspackning i mina öron.

    Skälet att den går illa nån minut efter start är nog att vatten kommer in i en eller fler av cylindrarna och börjar inte tända på den förän vattnet har torkat ut.

    Testa att lossa locket på expansionsburken och belasta motorn (broms, slira koppling på tung växel. Inte fööör länge dock! Rekomenderas inte av ledande uppfödare) samtidigt som nån kikar ner, kommer det bubblor då är packningen inte hel! En grej till är att kolla tändstiften, är något blött av vatten är... ja, packningen pajj eller en spricka nånstans.

    Kompressionsprov är dock bästa lösningen om du kan låna instrument av någon!

    Jag kan givetvis inte säga med 100% säkerhet, men jag sätter min slant på topplockspackningen.

    /David
    Låter mycket troligt tycker även jag.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

Liknande ämnen

  1. 9-3ss TurboX startar inte - akut hjälp!
    Av agehall i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-05, 21:50
  2. Saab 9-3 Aero -03 Akut hjälp startar inte
    Av anders.lagerstrom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-03-19, 23:23
  3. Går inte på alla burkar og900
    Av Joni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 01:35
  4. Akut hjälp!! Hittar inte hålet!! og9-3
    Av karlsson.a i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-03-30, 20:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •