Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Brist på kylmedel Saab9-5-99.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57

    Brist på kylmedel Saab9-5-99.

    Under sensommaren slutade ACC:n att leverera kyla.Tänkte att detta blir nog dyrt att fixa.Åkte till en kylarfirma för att felsöka.Han hittade ingen läcka utan fyllde på kylmedel.Han förklarade att om trycket minskar tillräckligt så löser en tryckvakt ut och då slår inte kompressorn till.Nu fungerar det hur bra som helst.Har även bytt kupe filtret.Vilken skillnad det gjord.Nu till frågan.Hur kan trycket sjunka utan att det läcker??Kan ju vara en läcka som inte killen upptäckte eller?Felsökningen +påfyllning betalade jag 500kr för och kupefiltret kostade 695kr.Hoppas det stoppar med detta.

  2. #2

    Re: Brist på kylmedel Saab9-5-99.

    Citat Ursprungligen postat av ferm2
    Under sensommaren slutade ACC:n att leverera kyla.Tänkte att detta blir nog dyrt att fixa.Åkte till en kylarfirma för att felsöka.Han hittade ingen läcka utan fyllde på kylmedel.Han förklarade att om trycket minskar tillräckligt så löser en tryckvakt ut och då slår inte kompressorn till.Nu fungerar det hur bra som helst.Har även bytt kupe filtret.Vilken skillnad det gjord.Nu till frågan.Hur kan trycket sjunka utan att det läcker??Kan ju vara en läcka som inte killen upptäckte eller?Felsökningen +påfyllning betalade jag 500kr för och kupefiltret kostade 695kr.Hoppas det stoppar med detta.
    tryckvakten som killen pratade om tror jag inte finns på 9-5:an men det kanske sitter nån givare på kylelmentet som gör samma uppgift , "lågt tryck = låg tempratur"
    till nästan 99% så har du en liten läcka någonstans typ kondensorn\filter eller så är det packboxen på kompressorn som kan läcka på vintern när inte ac:n används så ofta.
    mvh
    9-5 kombi -01

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hmm, låter som min vagn.

    Har funkat bra tidigare men igår tyckte jag inte att det blåste kallt trots att jag ställde ACCn på Lo.

    Kalibrerade även om den (inga felkoder) men det hjälpe inte.
    Finns visst nåt mer man kan göra innan man åker till verkstad.

    Försvann kylan helt tvärt eller blev det sämre och sämre?
    Hade filtret nåt me kylan att göra eller va det bara fullt av pollen?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    223
    Enligt en väldigt duktig ac-kille så läcker alla ac system ut pytte lite...närmare bestämt 5%om året!
    Desutom har alla bilar en tryckvakt! Just för att slå av om det blir för lite kylmedia!
    Men däremot verkar det som om din bil kankse släpt ut lite väll mycket..!
    Saab 9-5 Aero
    Bästa bil jag haft

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av JohnM
    Enligt en väldigt duktig ac-kille så läcker alla ac system ut pytte lite...närmare bestämt 5%om året!
    Desutom har alla bilar en tryckvakt! Just för att slå av om det blir för lite kylmedia!
    Men däremot verkar det som om din bil kankse släpt ut lite väll mycket..!
    Vart sitter då denna "låg"tryckvakt på 9-5 9-3 900 ??????Någon som vet, för jag kan ej se den i min 9-5:a eller på saabs epc!
    Det är tur att alla bilar just läcker ut 5% om året för då betraktas dom "täta" enligt svensk köldmediekungörelse....
    9-5 kombi -01

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    57
    När jag var inne och fyllde på Acc.systemet påpekade de att det blåste väldigt dåligt från fläkten.Fick tips om att byta kupefiltret.Bilen är en import från Belgien och gått ca 15000mil.Bilen har varit inne hos aukt serviceställe i Belgien enl serviceboken.Men när jag såg det gamla filtret kan man ju undra om det var bytt någon gång.Det såg för jävligt ut.Hur som helst så är det en väldig skillnad efter bytet.När det gäller läcka eller inte får väl framtiden utvisa men nu fungerar det klockrent.

    Svar till Herman.Jag upplevde att kylan minskade undan för undan.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    OK, tack för svaret.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    SJÄLVFALLET finns det en tryckgivare i A/C-sytemet.
    Trycket måste vara innom vissa gränsvärden, annars går inte kompressorn. Kylmediet vandrar sakta men säkert ut, DOCK, en 9-5 skall inte vara tom på köldmedie såvida det inte läckt ut eller nå'n galning fyllt på för lite.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Jag fyllde oxå min för några månader sedan.. Man ska ha AC på jämt och inte köra med snåla med ECON ON som jag gjort tydligen..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    SJÄLVFALLET finns det en tryckgivare i A/C-sytemet.
    Trycket måste vara innom vissa gränsvärden, annars går inte kompressorn. Kylmediet vandrar sakta men säkert ut, DOCK, en 9-5 skall inte vara tom på köldmedie såvida det inte läckt ut eller nå'n galning fyllt på för lite.
    Klart att det finns tryckgivare i 9-5 men den som finns "Eller den som jag vet om" sitter på kondensorn och den kan ej stanna kompressorn vid för låga tryck typ köldmediebrist,,, så frågan är,,, var sitter tryckvakten som som skall skydda ac systemet mot för låga tryck
    9-5 kombi -01

  11. #11
    Axeltätningen i kompressorn kan läcka pyttelite när det är lite kallare ute.
    Annars ska systemet inte läcka om det inte är något som har gått sönder.
    9-3 SC 2.0T -06 (Steg 1)

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Brist på kylmedel Saab9-5-99.

    Blir det kallt ute så blir det undertryck i systemet. Vore kul att veta hur det kan läcka ut då???
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

  13. #13
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346

    Re: Brist på kylmedel Saab9-5-99.

    Alla kylsystem läcker lite p.g.a. diffusion genom diverse slangar. Ett kylsystem klassat som gastätt får läcka upp till 5% köldmedie/år. Bara att räkna ut hur mycket som kan försvinna på 13 år utan att systemet har en egentlig läcka, det räcker mer än väl till för att tryckvakten ska reagera och slå av kompressorn.

    Precis det hände med mina föräldrars V70N -00 för en dryg månad sedan, mitt i Frankrike i 35-graders värme på väg ner till Spanien.
    Väl framme i Spanien kollade en A/C-reparatör på systemet, trycksatte det, letade efter läckor och konstaterade att systemet var tätt, men köldmedienivån var för låg. Han vacuumsög och fyllde systemet med ny R134a. Det kostade 50 €, då byttes även 2 glödlampor i bakljusen och han smörjde upp lykttorkarna så de fungerar som de ska.
    Någon A/C-service i Sverige som kan matcha det?
    All makt åt Thengil!

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    89

    Re: Brist på kylmedel Saab9-5-99.

    Mycket billigt, sist jag fyllde en v70 -01 så har jag för mig att den ville ha 0,91 kg? och gasen kostar väl runt 250:- kilot vitt?

    Hur länge vacuumsög han? v70in jag var på fastnade på 0,5 bar och det bara rykte om pumpen. efter 8-10 min så började trycket sjunka under 0,1 bar. Måste ha varit sjukt mycket fukt i det systemet. Känns som hela systemet borde vara rejält angripet inifrån. Egentligen borde man tömma ur all gas, byta torkfilter och fylla på igen med 4-5 års mellanrum för att vara på säkra sidan.

    Vid -10 så är trycket i acsystemet 1 bar = atmosfärstryck.
    vid -27 så är det -1 bar = vacuum

    vattenmolekylerna vandrar gärna in i acsystemet genom gummislangar när det är undertryck
    VW golf 1,9tdi 110hk original AHF -99
    Chevrolet K3500 4x4 -94
    SM-släpet 2565 -13

Liknande ämnen

  1. trimma saab9-3 2.2 tid
    Av ltt_oscar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-04-11, 13:17
  2. AC utan kylmedel, kondensor? 93ss
    Av risig9000 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-09-14, 17:49
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-08, 11:37
  4. Brist på tändkassetter i Sverige
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2008-12-12, 11:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •