Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Laddtryck / Accelerationstider

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Laddtryck / Accelerationstider

    Var ute och drog ett par repor med min saab 9000 2.0t 1995 BSR steg 1. När jag hade chipat bilen och drog på för fullt kom nålen till mitten av rödmarkeringen. När jag drar på järnet nu så kommer nålen på APC mätaren upp till slutet av röd-gul markering, alltså inte upp på rödmarkering.

    Jag monterade ett 3" ifrån kat, gjorde adaptation och den laddade bra.

    Men som sagt inte idag.

    Alla vakuumslangar är bytta, tändstiften har gått 300 mil, ny mv.

    80-140 på trean tog ca 7s.

    Är jag paranoid eller laddar bilen inte som den ska?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151
    Var ute nu och drog ett par repor till. 100-150 på fyran 9s
    100-150 på trean 7s.

    Bränslefilter? Tändkasett? Bränsletrycksregulator?

    Biljävel!!!

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av mange75
    100-150 på trean 7s.
    Det är inte så långt efter en original 9000 Aero. Hur mycket förväntar du dig av ett steg 1 på en 2,0:a?

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    9000 Aero

    Okej då går den väl som den ska då. Läste en annan tråd på forumet om accelerationstider. Hur svårt är det att montera en laddtrycksmätare?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Bullaren
    Inlägg
    65
    montera laddtrycksmätare är ganska enkelt. skarva in t-korset på en vackumslang efter gasspjället t.ex mapsensorn. ta bort plasten över akvariet och dra in slangen där. hitta en gummigenomföring i torpedväggen och in i kupen. l

    lycka till.
    svarta besten aka 9000 2,3t 200hk... kraschad Ny bil 9000aero steg3

    http://www.garaget.org/?car=24851

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Laddtryck

    Var ute nu på morgonen och drog ett par repor på väg till jobbet. Den laddade på röd-gul markering och jag får inte turbokicken. Men så när jag kom till en backe och motorbromsade ca 1/2 minut kom till en rondell.

    Upp kommer det en 9-5 aero och skall dra om. Jag skickar i trean och vad händer? Jo APC mätaren går upp på max rött och stabiliserar sig i mitten på röda fältet som den gjort precis efter jag trimmat bilen. 9-5:an kommer upp jämsides men inte mer.(var väl orginal)

    Något är ju fel?

    Kan det vara armen till Wastegaten? WG sliten eller glapp? Fjädern taskig?

    Jag har haft inne bilen på saab i somras och då kärvade stången till WG. Smörjde den och sen gick det bra.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Kolla vakum läckor.
    De kan ge dom mest skumma fel.
    Är slangarna torra så byt.

    Sen så kan de vara nått med tändstift eller tändkassett men de är svårt att veta om man inte kollar upp de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag har liknande "fel" på min 900 2,0T -94:a. Har precis chippat den med nordics steg 2 chip och har sportsystem hela vägen med sportkat sant sportfilter och nåt litet filter på den som pyser när man släpper gasen, är det pump eller waste gate? Innan chippningen gickturbo/APC-mätaren upp till gränsen till rött. Efter chippningen gick den upp på mitten av det röda ungefär. MEN.. det gör den inte alltid. på 4:an brukar dne göra det, men på 2:an och 3:an gör den inte det. och den har en förmåga av att "svaja" på rött när den väl är där. Är det inte meningen att den skall ligga på rött hele tiden vid fullgas oavsett växel?

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    När man ska göra adapteringen skulle man köra på 4:an från 1500rpm till 4500rpm och motorbromsa till 1500rpm igen och göra så 4 ggr va? men det är ju inte alltid så lätt utan att bromsa eller växla. Spelar det nån roll om man gör det 2ggr sen kommer till en korsning, växlar och den förtsätter de 2 sista gångerna efter det. Eller måste det vara samtidigt. För han jag bytte styrbox med sa att man gjorde en "reset" av chippet p det sättet så den anpassar sig efter bilens egenskaper. för efter det så gick den bättre tyckte jag (placebo?) men inte på 2:an eller 3:an. Ska man göra lika dant på alla växlar?

  10. #10
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av StRob
    När man ska göra adapteringen skulle man köra på 4:an från 1500rpm till 4500rpm och motorbromsa till 1500rpm igen och göra så 4 ggr va? men det är ju inte alltid så lätt utan att bromsa eller växla. Spelar det nån roll om man gör det 2ggr sen kommer till en korsning, växlar och den förtsätter de 2 sista gångerna efter det. Eller måste det vara samtidigt. För han jag bytte styrbox med sa att man gjorde en "reset" av chippet p det sättet så den anpassar sig efter bilens egenskaper. för efter det så gick den bättre tyckte jag (placebo?) men inte på 2:an eller 3:an. Ska man göra lika dant på alla växlar?
    Det behöver inte vara så avancerat. Bara ut och flåkör med bilen en stund så kommer den att adaptera sig.
    Anledningen till att trycket svajar kan bero på att fjädern i tryckklockan till wastegaten är slapp. Detta går att fixa genom att byta till en förstärkt fjäder.

    Det kan även bero på ett felaktigt grundladdtryck.

    Mvh Stoffe

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Svar till StRob

    Enligt BSR ska man ha ett nytt styrprogram om man har 3" med racekisse eftersom mottrycket blir mindre. Kolla med din trimfirma.

    Alla vakuumslangar är bytta.

    Adaptationen sker under ca 20-30 mil så ut och kör som en biltjuv. Koppla ur +kabeln till batteriet och vänta i ca 10 minuter så har alla styrdon nollställt sig.

    Jag tycker att det är konstigt att ibland laddar turbon max rött-stabiliserar sig på mitten av rött och ibland "bara" orkar upp må röd-gul markering.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag har inte gjort annat än att kört som en biltjuv. I samband med chippningen fick jag filtret och det så det låter så kul nu så det är svårt att låta bli. Men jag tycker att den är slö, det ska vara 240 häst i den och det borde den dra loss på tvåan på men det gör den inte. ska skruva upp turbon så den kommer lite tidigare så kanske det blir lite roligare. Men ibland när man ska köra omkänns det inte nån skillnad från orginal.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    349
    är dom inte moment begränsade på ettan och tvåan

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    laddtryck

    Kolla med din trimfirma, har man 3" med sportkatalysator så krävs en uppgradering av mjukvaran, om du inte hade allt på när du trimmade.

    Jag var ute igen och drog ett par repor mitt på dagen eftersom det är varmare. APC-mätaren går upp på¨max rött och stabiliserar sig på mitten som den gjorde när jag trimmade bilen. Mitt problem tycks ha löst sig

    Jag har ändå köpt ny tändkasett och nya stift (7:or) hade sexor innan. Byta det idag

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Jag har 2,5" och har inte haft med nån firma att göra. Jag bytte med en annan kille som ville ha orginalbox. Går din upp i mitten på det röda på alla växlar?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    151

    Rött på alla växlar

    Svar nej

    bara på 3:an, 4:an och 5:an. På tvån kommer den upp på rött när man är uppe i typ 70 men då är det ju dags att växla och långt innan det.

    1 an och tvåan tror jag är momentbegränsade och vad jag fått veta hinner inte det turboagg jag har bygga upp ett laddtryck på 1,2 bar.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Märkte nu när jag körde hem från jobbet och skulle testa accelerationstiderna att laddtrycket är bra (uppe på rött) vid låga varv, men sjunker när det kommer upp i 3500-4000rpm. så när jag testade 100-150km/h så fick jag nästan samma usla tid på både 3:an och 4:an. 11-12sek. Det var pissig väg och jag satt med mobilen och klockade själv så det går nog att få ner tiden men inte mycket. Den borde ju gå bra mycket bättre?! växlar man sen så nästa växel hamnar på 3500rpm så laddar den bara som den gjorde orginal (på gränsen till rött). Vad kan vara fel??

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Han jag köpte boxen av sa att man kunde "skruva upp turbon" oxå. Han visade mig nån arm som man kunde spänna med en mutter och han sa att turbon kommer tidigare om man spänner den, men att man inte ska skruva mer än 6varv för då blev det inte bra med tändningen. Jag kan ju inget om bilar men vad är det han menar. Vad händer om jag spänner den? rekomenderas det?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av StRob
    Han jag köpte boxen av sa att man kunde "skruva upp turbon" oxå. Han visade mig nån arm som man kunde spänna med en mutter och han sa att turbon kommer tidigare om man spänner den, men att man inte ska skruva mer än 6varv för då blev det inte bra med tändningen. Jag kan ju inget om bilar men vad är det han menar. Vad händer om jag spänner den? rekomenderas det?
    Rekomenderas verkligen inte. Kolla med din leverantör av trimprogrammet vilket grundladdtryck du skall ha. Ställ sedan in detta med "stången" som nissen du köpte bilen av pratade om, kan du inte göra det själv, åk in till SAAB och be dom ställa in ditt grundladdtryck (det är det den stången är till för). Sen rör du inte den stången mer. Punkt.

    Om du fipplar med den kan bilen gå sämre, eller så kan du göra sönder motorn genom att du sätter de flesta säkerhetssystem ur spel.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    99
    Oj då.. Tur att jag är så lat att jag itne orkat skruva på den då Men vad kan jag göra åt fallet med att turbon sänker laddtrycket efter 4000varv?

Liknande ämnen

  1. Köpråd mätutrustning accelerationstider
    Av AnteO i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 19:54
  2. Accelerationstider 9000 aero:)
    Av Proffa-Aero i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 00:23
  3. Accelerationstider V70R vs. 9-5 Aero
    Av Primus i forum Allmänt
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 10:09
  4. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-07-15, 15:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •