Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Vem var först, Audi el Saab?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351

    Vem var först, Audi el Saab?

    Efter att ha läst pressmeddelandet för ny A6 2,0TFSI dök frågan upp här på jobbet om Audi verkligen var först med att kombinera direktinsprutning och turbo.

    Citat ur pressmeddelandet. "2,0 TFSI utvecklar 170 hk i Audi A6. Den står för varvvillighet, högt vridmoment och god bränsleekonomi samt kombinerar direktinsprutning med turboladdning. Audi var den första biltillverkaren som introducerade denna teknologi i serieproduktion."

    Här finns hela meddelandet http://www.audi.se/page_6930_38546_5790 ... eID=123092

    Hade man menat FSI-tekniken hade jag inte sagt något. Men det står klart och tydligt direktinsprutning vs turbo. Hur är det med Saab's DI-system? Eller har jag missat något?
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  2. #2
    Hej !

    DI = DirectIgnition har inget med direktinsprutning att göra. Audis FSI motorer sprutar in bränslet direkt i cylindern medans traditionell insprutning sprutar bränslet i insugningsröret.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    351
    Tack för klargörandet. Då får jag krypa till korset och be min kollega om ursäkt
    9-3 SC 2,0t -06
    i garaget även en 900T-80 http://www.garaget.org/?car=139234

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Sedan (utan att ha kollat länken...) så är det ju skilnad på insprutning där soppan sprutas in i dina runners och direktinsprutning där soppan sprutas rakt in i cylindern. Det sista har väl inte SAAB mer än i sina opeldieslar då?

    EDIT: Tänk vad ett missat ord kan ställa till med. Det stod ju HELT galet. Sorry, my bad...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 296
    Direkt insprutning sitter på ALLA dislar nu för tiden.
    Frågan är ju bara vilket tryck man använder.
    En sak till är att de INTE är opel dislar utan Fiat dislar i GMs bilar och då även saab och opel!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 199
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Sedan (utan att ha kollat länken...) så är det ju skilnad på insprutning där soppan sprutas in i dina runners och direktinsprutning där soppan sprutas rakt in i cylindern. Det sista har väl inte SAAB mer i sina opeldieslar då?
    Men i den nya Fiat/Alfa Dieseln så finns det

    Eller?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 550
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Sedan (utan att ha kollat länken...) så är det ju skilnad på insprutning där soppan sprutas in i dina runners och direktinsprutning där soppan sprutas rakt in i cylindern. Det sista har väl inte SAAB mer än i sina opeldieslar då?

    EDIT 1: Tänk vad ett missat ord kan ställa till med. Det stod ju HELT galet. Sorry, my bad...
    EDIT 2: Okej. Jag trodde att det var Opel som tilverkade deras dieslar.

    Fan det blir ju bara pannkaka av detta, nu tror jag att jag ska vara tyst...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 724
    Medlem#
    10798
    Direktinsprutning finns ju i exempelvis SCC-motorn, men den finns ju inte i serieproduktion, än iaf.

Liknande ämnen

  1. Saab el-cab?? Vem blir först här??
    Av perr i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-01-29, 11:49
  2. Svar: 29
    Senaste inlägg: 2011-05-04, 12:36
  3. Audifälgar med 5x112 på en OG9-5
    Av starman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •