Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Få bort insuget vid fästet i staget, og 900 Hjälp.

  1. #1

    Få bort insuget vid fästet i staget, og 900 Hjälp.

    Hej alla glada!

    Jag har köpt mig en gammal 900S med skjuten topplockspackning, och eftersom jag är helt insnöad på Saab 9000, så är jag inte alltid kompis med lösningarna under huven på gamla 900.

    Jag ska alltså byta toppackningen nu, och har monterat bort insuget....nästan... Problemet jag har nu är staget som insuget sitter fäst i, hur i hela världen får man insuget att gå fritt?
    När man tagit bort muttern som håller staget i insuget, så är det ju en bult kvar så att säga. Försöker jag vinkla insuget så tar det stopp, och det är PRECIS så att jag inte får loss det *grrr*. Jag ska väl inte behöva bända på staget med något? Det borde väl fungera att få bort insuget ändå, utan våld? Att lossa staget i nederkant ser inte heller så lockande ut, eftersom det sitter en kåpa av något slag ivägen.

    Jag skulle köpt en Haynes igår, men de var självklar slut, så därför frågar jag nu här i hopp om svar under dagen Tack på förhand!!

    mvh

    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Lossa staget från blocket då? Går inte det?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Mjo. men det var ju det jag menade, att det sitter någon kåpa ivägen för det nedre fästet till staget . Vill minnas att jag på en annan 900 jag hade, som skulle skrotas, fick meka rätt länge för det, och tänkte om det fanns nån smidigare lösning.


    mvh
    Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skellefteå
    Inlägg
    262
    Finns två lösningar:

    1. Bänd undan den svarta plastkåpan (lamellkåpan) nere vid nedre fästet på staget så kommer du åt att lätta på stagskruven/muttern där.

    2. Lossa hela insuget från toppen så att du kan rucka lite på det, då brukar "pinnbulten" (övre fästet på staget) under spjällhuset gå att lirka lös.
    Många Aero kallade men få Aero utvalda...jag har tre

  5. #5
    Hej!

    Det är nr 2 bland dina förslag..."ruckningen" som jag inte får att funka riktigt Provade inte överdrivet länge iofs...står ute, och det blev mörkt. Men...tack för tipset om att kåpan går att böja undan lite lätt...vågade inte testa det igår, men nu så

    Tack så mycket!

    /Jeppe
    Saab 9-5 1998 2.0t , 11700 mil - gubbkörd.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Är ganska lätt att lossa plastkåpan.
    Helt klart det alternativ jag valt.
    /Henrik

Liknande ämnen

  1. Knackar, inget oljetryck och motorolja i insuget OG9-5 B205
    Av Knopfler i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-02-02, 20:57
  2. Hur ska WG staget stå ?
    Av Johmar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-07-06, 13:14
  3. Ta bort insuget & ventilkåpan
    Av niklas hammargren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-12-31, 13:14
  4. Hur får jag bort motorbussning ur fästet?
    Av putte i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-12-18, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •