Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Uppdatering mjukvara i databox

  1. #1

    Uppdatering mjukvara i databox

    Min 9-3 var inne på den förlänga motorgarantin och fick ny kedja, turbo mm. Sen skulle en kille på verkstan försöka uppdatera min box till senaste T7 mjukvaran men det gick ej.

    Min bil är chippad med ett okänt steg1 program. Då jag själv är novis på detta så frågar jag er. När man chippar bilen, ersätts hela mjukvaran i boxen med trimprogrammet eller behålls en del av Saabs ursprungliga mjukvara?

    Jag trodde att en del av saabs låg kvar men jag antar att det inte alls är så eftersom den inte gick att uppdatera. Ligger det bara trimprogrammet i boxen så är det klart att det inte går att uppgradera den med saabs egna.

    Saab 9-3 2001 150 Hk

  2. #2
    Stämmer
    Du måste ta reda på vilken trimmare du har i boxen.
    Sen får du kontakta dom och be dom plocka bort chiplåsningen

  3. #3
    Ajdå det blir svårt, köpte bilen chippad och har pratat med killen som hade den innan och han hade ingen aning om vad det är för firma som trimmat den.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 658
    Citat Ursprungligen postat av Thomas A
    Stämmer
    Du måste ta reda på vilken trimmare du har i boxen.
    Sen får du kontakta dom och be dom plocka bort chiplåsningen
    Hmmm, stämmer verkligen det där? Det är väl bara fråga om en traditionell omflashning? Man har ju hört flera historier om trimmade bilar som på servicen har fått programvaran överskriven av ett nytt orginalprogram från saab...
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  5. #5
    Felmeddelandet mecken på Saab fick var att mjukvaran är nyare än den de försöker flasha med som var den senaste T7 mjukvaran. Så någon sanning kanske det finns i det, men kanske är det så att alla chipfirmor inte använder sig av låsning.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    963
    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av "Thomas A":2x3tyr4f
    Stämmer
    Du måste ta reda på vilken trimmare du har i boxen.
    Sen får du kontakta dom och be dom plocka bort chiplåsningen
    Hmmm, stämmer verkligen det där? Det är väl bara fråga om en traditionell omflashning? Man har ju hört flera historier om trimmade bilar som på servicen har fått programvaran överskriven av ett nytt orginalprogram från saab...[/quote:2x3tyr4f]

    Öppna boxen och kolla om det sitter kopieringsskydd monterat. Många tuners krypterar sina program (på den tiden man lödde in dem) och kör dem genom en decoder och då funkar omflasning mest *sådär*...

    ...som om Du ser en upphöjd sockel som ser ut något i stil med denna så blir det svårt att programmera om...

    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 799
    Hej !

    Tilläggas bör att i vårt system för omflashning av styrdon så finns det spärrar som gör att man kan inte göra vad som helst. T.ex. blåsa i Aero mjukvara i en LPT bil, vilket vorde både olyckligt och olagligt......
    Det är så att beroende på hur "viss information" som Tech 2 läser upp från styrdonet i fråga ser ut så kommer omprogrameringsverktyget att spärra programeringen eller ej.

    Av denna enkla anledning så kan vissa trimmjukvaror skrivas över o andra inte.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Ok, då ska jag kolla upp hur det ser ut. Har tänkt att byta ut mjukvaran mot ett steg två ifrån Nordic eller Maptun då ingen ändå verkar veta vad det är för trimprogram i den nu och det är säkert två tre år gammalt ändå.

Liknande ämnen

  1. CD för uppdatering av mjukvara ICM3
    Av willeh i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-03, 19:13
  2. Databox 95
    Av Masitaly i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 22:51
  3. databox
    Av fabbebock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 01:04
  4. passar en databox
    Av Kim.carlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 11:25
  5. [LÖST] Fel efter uppdatering av mjukvara på NG9-3
    Av bjorn@thatsit.se i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 19:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •