Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: billjud i og900 cc- förstärka hatthyllan?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281

    billjud i og900 cc- förstärka hatthyllan?

    Hej!

    Har problem med att få bra ljud ur mina 6x9:or som jag har i hatthyllan. De är ett par gas( ska bytas när jag känner mig rik) som jag matar med 150W vadera. Tycker att jag saknar bas i dessa, borde finnas mer att hämta även att de inte är de bästa högtalarna...

    Problemet tror jag ligger i att hela hatthyllan är för klen, drar man på rätt högt kan man se att hela skiten rör sig, så jag undrar hur ni har löst detta?? Borde ju gå att förstärka hatthyllan på något bra sätt, men jag vill inte att den ska bli för tung(För då går det inte att sätta fast den i luckan när man lastar)

    Tips och idéer mottages tacksamt!

    PS. jag har redan en baslåda så bas saknas inte, det är inte det som är problemet. Tycker bara att 6x9:orna skulle kunna ge mycket mer.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Gör en ny i hårdare mtrl .. typ MDF .. och stadga den genom att limma dubbla lager runt högtalarna .. borde funka hyggligt ..

    annars kan man ju stadga upp bef genom att sätta reglar under eller dubbellimma den med typ MDF
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    161
    jag löste det genom att sätta mina högtalare i två spån-skivor och sen skruva och limma fast dessa under hatthyllan.
    då fick jag även en helt osynlig installation.
    drog tunt högtalar tyg över hela skivan,
    då syns inte hålen som 6x9 sitter i.....

    tyvär så blev hatthyllan som du sa för tung för att sätta upp vid lastnig.
    men det tyckte jag det var värt.

    /Kristian

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197

    Re: billjud i og900 cc- förstärka hatthyllan?

    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    Hej!

    Har problem med att få bra ljud ur mina 6x9:or som jag har i hatthyllan. De är ett par gas( ska bytas när jag känner mig rik) som jag matar med 150W vadera. Tycker att jag saknar bas i dessa, borde finnas mer att hämta även att de inte är de bästa högtalarna...

    Problemet tror jag ligger i att hela hatthyllan är för klen, drar man på rätt högt kan man se att hela skiten rör sig, så jag undrar hur ni har löst detta?? Borde ju gå att förstärka hatthyllan på något bra sätt, men jag vill inte att den ska bli för tung(För då går det inte att sätta fast den i luckan när man lastar)

    Tips och idéer mottages tacksamt!

    PS. jag har redan en baslåda så bas saknas inte, det är inte det som är problemet. Tycker bara att 6x9:orna skulle kunna ge mycket mer.
    Mitt råd är att skaffa bättre högtalare, och även kanske slutsteg. Vet inte vad du driver dem med för steg.
    Jag själv har också baslåda samt 6x9" Rockford Punch högtalare i. De drivs med JL Audio slutsteg. Det kan jag lova spelar så det räcker. Och jag har vanliga skivan i.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    281
    tackar för svaren.. det närmsta jag tänkt mig hittills är reglar under som stadgar upp.

    emde - tror inte det kommer låta mycket bättre med bättre högtalare eftersom hela skivan gungar. En högtalare som inte sitter still kan ju inte låta bra, hur bra den än är.

    Att göra en helt ny är ju också en bra idé, nackdelen är att det kommer bli svårt att hittta liknande tyg så att det ser snyggt ut. (röd plysch inredninng). Men det skulle kunna vara värt ett försök. Kanske inte ser så dumt ut ifall man klär den svart?

    ÄR det ingen som har försökt sätta reglar under för att stadga? Resultat i sådana fall


    Steget jag kör med är Jensen A600HLX så det ska ju räcka gott och väl till de ambitioner jag har inom biljud..

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    197
    Citat Ursprungligen postat av fälgen
    emde - tror inte det kommer låta mycket bättre med bättre högtalare eftersom hela skivan gungar. En högtalare som inte sitter still kan ju inte låta bra, hur bra den än är.

    Steget jag kör med är Jensen A600HLX så det ska ju räcka gott och väl till de ambitioner jag har inom biljud..
    Mitt låter bra, och jag kör som sagt var med skivan som är original.
    Visst svajar den lite, men testa att dels dra ner lite bas på högtalarna, och sedan också satsa på några rejäla som man inte behöver pressa max för att det ska låta lite ur.

    Skriver bara ur egen erfarenhet. Mitt ljud låter väldigt bra med de högtalarna. Trots att det svajar lite. Så visst kan det låta bra fast än det svajar. Själv kör jag inte med mycket bas alls på dem, utan kör all bas via baslådan och låter 6x9 bara spela "musiken".

    Har själv haft samma steg en gång, och det räcker inte till speciellt bra. Möjligen till ett par gas-högtalare. Men ska du ha bättre grejer är det bara att leta nytt steg som gäller.
    Man får vad man betalar för i ljud. Den regeln är ganska enkel och sann.

Liknande ämnen

  1. Förstärka drivklockor og900 - hur?
    Av SaabAero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-11-16, 03:58
  2. 6/9 i hatthyllan
    Av 4Klover i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-18, 23:06
  3. Nytt ljud i hatthyllan, og900
    Av Timez i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-28, 00:42
  4. 6*9 i hatthyllan på 9-3
    Av hugge01 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 20:41
  5. Förstärka 5-växlad låda og900
    Av razmataz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-07, 16:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •