Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Blårök vid start - Vevhus ventilation.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Surahammar
    Inlägg
    4

    Blårök vid start - Vevhus ventilation.

    Gällande en 9-5 2,0t -00 med 11300mil i mätaren.
    Det är inte Turbon.

    Någon som vet vad man SKA göra åt det, irriterande som fan.
    Pratat med teknikerna på saab i Västerås, dem säger

    - I höst kommer den slutliga lösningen till vevhus ventilations problemen.


    Då frågade jag,

    - Varför skall det vara den slutgiltiga? Ni är ju inne på 5 eller 6 modifieringen.

    Fick svaret

    - Fixa det bättre sjäv då.

    Då gick jag......konstaterade, Vilken idiot som helst kan få jobb.

    Det måste ju kunna fixas på något sätt..... Tips o trix är önkvärda.
    Första Saaben, Troligtvis sista oxå.

  2. #2
    Steg 4 Börnes avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    4 989
    Vilket jävla dåligt bemötande du fick!! Om han som tekniker ber dig fixa det bättre själv, då borde han ju inse att han inte behövs på sitt jobb!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av vf-mike
    Är inte blårök standard på en Saab?
    Har aldrig förstått varför man vill bli avstängd. Är det inte bara lättare att låta bli att skriva?
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Smålandsstenar
    Inlägg
    889
    Citat Ursprungligen postat av PQ
    Citat Ursprungligen postat av vf-mike
    Är inte blårök standard på en Saab?
    Har aldrig förstått varför man vill bli avstängd. Är det inte bara lättare att låta bli att skriva?
    Ja det är ju inte några direkt vettiga inlägg som kommer ifrån denna personen...
    BMW 520d F10 -12, 900 Aero -88, Honda VFR750 -97
    http://www.garaget.org/T-PWR

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 665

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    21
    har bilen fått den sedvanliga "oilsludgekollen"??
    kolla slangar o allt till vevhusventilationen...

    mvh//joel

    btw ny här på forumet!!
    VW Transporter

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Kanske dags o fundera lite....

    När man får höra: "- Varför skall det vara den slutgiltiga? Ni är ju inne på 5 eller 6 modifieringen." Så kanske man blir lite less på tykna (?) kunder ?

    I skenet av detta så kanske det är lättare att förstå svaret....?

    Där med INTE sagt att det är direkt listigt eller diplomatiskt att svara så men ändå....

    Nåväl, rådet till dig är väl att försöka utröna om det öv mycket oljeöverdrag från vevhusventilationen ?
    Hur VET du att det inte är TuRbon ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    När man får höra: "- Varför skall det vara den slutgiltiga? Ni är ju inne på 5 eller 6 modifieringen." Så kanske man blir lite less på tykna (?) kunder ?
    Hej DrBoost!

    Jag tycker inte det är konstigt alls att ifrågasätta vevhusventilationerna. Det är ju ändå ett par slantar det handlar om (?) och en dyr maskin som problemet inte blivit löst till!
    Men sen kan man ju förstå om dom bakom disken ledsnar om kunden riktar det som att det är deras fel! Men i vilket fall tycker jag att en person som står där och har kundkontakt måste kunna tåla sådant och svälja kritiken och inte ta åt sig själv.

    Mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Lånar denna tråd, då jag har samma problem (hoppas det går bra?)

    Har haft min 9-5:a i 1½ månad nu och råkade ut för blåröken vid start för första gången idag, som Mr Mi Kabojo tyvärr också haft. Hur "farligt" är det för motorn, hur ofta bör man kolla oljan i glappet mellan servicearna?

    Hur många bilar är det som har problem med detta?

    Hörde att SAAB förlängt motorgarantin till 8 år på 9-5:an pga av vevhusventilationproblemet. Kommer det ut något papper om att den nya modifieringen är klar eller måste man hålla koll på det själv? och kommer det att fungera denna gång...

    Någon som vet??

    Mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 856
    Hej !

    Jag försvarar inte bemötandet han fick, utan snarare försöker ge en förklaring till varför han fick det dumma svaret. Kanske....?

    Victor>>
    Svårt (omöjligt) att säga rent generellt om det är "farligt" eller ej.
    Låt oss dock samsas om att det är inget friskhetstecken att ha stora moln bolmande vid start. Frågan är dock "hur farligt det är".

    Vanligtvis är det TuRbon som gett upp/på väg att, o detta ger oljeläckage in i inloppsystemet. Resulterande i rök. (självfallet kan det komma olja ut i turbinen oxo) Röken kan oxo komma från en livlig vevhusventilation, alltså olja i inloppsystemet.... Grundorsak kan vara kolvringar.

    Nåväl, man MÅSTE undersöka orsaken !
    En ledtråd kan vara oljeförbrukning...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Victor>>
    Svårt (omöjligt) att säga rent generellt om det är "farligt" eller ej.
    Låt oss dock samsas om att det är inget friskhetstecken att ha stora moln bolmande vid start. Frågan är dock "hur farligt det är".

    Vanligtvis är det TuRbon som gett upp/på väg att, o detta ger oljeläckage in i inloppsystemet. Resulterande i rök. (självfallet kan det komma olja ut i turbinen oxo) Röken kan oxo komma från en livlig vevhusventilation, alltså olja i inloppsystemet.... Grundorsak kan vara kolvringar.

    Nåväl, man MÅSTE undersöka orsaken !
    En ledtråd kan vara oljeförbrukning...
    Har lite samma grej jag. Blårök vid ungefär var 5:e kallstart. Bilen var precis inne för oljebyte och undersökning. Ingen sludge hittades, den drar ingen olja och ingen blårök kommer vid gaspådrag. Med andra ord, den går perfekt, men likt förbaskat kommer det blårök vid kallstart...
    (Hoppas litegrann på att turbon är sliten. Vore ju perfekt läge för lite trimning... )
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Någonstans i Svea Rike
    Inlägg
    736
    Medlem#
    7284
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jag försvarar inte bemötandet han fick, utan snarare försöker ge en förklaring till varför han fick det dumma svaret. Kanske....?

    Victor>>
    Svårt (omöjligt) att säga rent generellt om det är "farligt" eller ej.
    Låt oss dock samsas om att det är inget friskhetstecken att ha stora moln bolmande vid start. Frågan är dock "hur farligt det är".

    Vanligtvis är det TuRbon som gett upp/på väg att, o detta ger oljeläckage in i inloppsystemet. Resulterande i rök. (självfallet kan det komma olja ut i turbinen oxo) Röken kan oxo komma från en livlig vevhusventilation, alltså olja i inloppsystemet.... Grundorsak kan vara kolvringar.

    Nåväl, man MÅSTE undersöka orsaken !
    En ledtråd kan vara oljeförbrukning...
    Bilen servades för ca 300 mil sedan, precis innan vi köpte den. Och det fanns inga anmärkningar i några papper. Är detta något som täcks av garanti eller vad är det som gäller, någon som vet. Det kan vara bra att veta då jag kontaktar firman där jag köpte bilen.

    mvh
    Victor
    SAAB 9-5 -01,
    Min sida om SAAB 9-5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Inlägg
    231
    Dr.Boost finns det något bra sätt att kontrollera om oljan dras via vevhus ?

    Turbon har gått 1.500 mil så det borde ju ej vara den.

    Har även en oljeavskiljare på systemet efter ventilkåpan.
    Kan det dra olja ändå via vevhus ?
    Saab 9-5 FastEro Nu med 360 HK +
    http://www.garaget.org/?car=8042

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •