Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: hjälp med val av turbo

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335

    hjälp med val av turbo

    hej!

    det är dags med en uppgradering av min 9000 87a!
    men turbosar är inte min sak
    bilen är en ren tävlings bil, i dagsläget ligger det en trim60 i den med 1,7bar laddtryck!

    nu undrar jag vad jag skall lägga i den vill ligga under 2.0bar och och fult laddtryck vid 3000-3500 rpm ca 450-545 hp

    hitta en sida som har intresanta turbosar "relatift biligt"

    har inte så stor koll på a/r och och trim 69,76 mm

    hoppas någon kan hjälpa mig!

    mvh ingemar

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    Vad är gjort med bilen idag?

    Styrsystem?
    Grenrör?
    Bränslesystem?
    Topp?
    Växellåda?

    Vad har du för effekt idag, vad har du för effektmål och vad har du för budget?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    kör med ms (tändning kommer)
    grenrör tyvärr orginal,l men det är långt till nästa somar
    bränslesystem skall också uppgradera till turbon
    kör med korttoppen
    växellådanhar en lägre utväxling än org (får hoppas det holler,sen blir det en från jönson

    effekt idag? endligt min ap22 mätare 320hp men det kan man inte lita på!
    som sakt skall jag köra slc och dom bilarna ligger på 400-ja många hp!
    enligt mig så siktar jag på 400-500hp
    budgeten ja??? det är uppdatering till nästa sesång så *0,000kr

    har du nåt förslag!

    mvh ingemar

  4. #4

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Hej,

    För långlopp vill man ju prioritera hållbarhet över toppeffekt, i alla fall tycker jag att man borde göra det.

    Satsa på en modern snurra med bra respons för att få ett brett effektregister, d v s bra körbarhet. Extraktorgrenrör vill du garanterat ha, och du bör nog se över toppen för att kunna varva lite mer än standard varvstopp utan att bekymra dig.

    Frågan är nog, behöver du verkligen över 400 hk i en lättad 9000 för att vara konkurrenskraftig? Kanske inte är där pengarna skall plöjas ner på en banbil? De flesta större kullagrade aggregat tror jag kommer att bli ganska så segstartade på din maskin. Varför inte "testa" med ett lite billigare aggregat från t ex Volvo och känna hur det känns? Ett 18T #7 räcker till gott och väl 350 hk med mycket fin körbarhet. 19T #7 är vassare på topp men med något sämre "bredd" i mellanregistret.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 990
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    För långlopp vill man ju prioritera hållbarhet över toppeffekt, i alla fall tycker jag att man borde göra det.

    Satsa på en modern snurra med bra respons för att få ett brett effektregister, d v s bra körbarhet. Extraktorgrenrör vill du garanterat ha, och du bör nog se över toppen för att kunna varva lite mer än standard varvstopp utan att bekymra dig.

    Frågan är nog, behöver du verkligen över 400 hk i en lättad 9000 för att vara konkurrenskraftig? Kanske inte är där pengarna skall plöjas ner på en banbil? De flesta större kullagrade aggregat tror jag kommer att bli ganska så segstartade på din maskin. Varför inte "testa" med ett lite billigare aggregat från t ex Volvo och känna hur det känns? Ett 18T #7 räcker till gott och väl 350 hk med mycket fin körbarhet. 19T #7 är vassare på topp men med något sämre "bredd" i mellanregistret.

    Mvh

    KK

    Finns det verkligen nån som bromsat 350hk+ med 18T #7 ?

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 678
    Jag kör denna... med A/R .63 och trim 76...

    http://www.extremepsi.com/store/custome ... 508&page=1

    och med min 2,0 har jag 0,5bar vid 2900varv.... därefter hänger man inte med att kolla varv kontra ladd... då går det undan...

    Men som nämnst tidigare.... en mindre snurra hade känts mer optimalt.. jag hade satstat på en GT28BB som passar rakt på ditt grenrör som du kan porta upp lite... räkcer gott till 350hk med shysst respons... så du får bra drag ut ur kurvorna...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    jag det tål och tänka på!
    men kommer att köra mest sprinter till att börja med
    Ett 18T #7 , GT28BB hur bra är den för en saab låda?
    som sakt väldigt kluven på dena fråga!

    hur är priser på desa turbosar? vill hälst ha en ny snurra då motorn har knappt gått 500mil

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    hur skulle ett T28BB kullagrad jämfört med ett TD04-18T-7 vara?
    t28bb kullagrad 240/340hk 9900kr
    TD04-18T-7 240/320hk 6500kr

    vill ju ha lite fler pola än vad jag har nu rätt tröt på min trim 60!

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skene, Västragötaland
    Inlägg
    1 179
    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    För långlopp vill man ju prioritera hållbarhet över toppeffekt, i alla fall tycker jag att man borde göra det.

    Satsa på en modern snurra med bra respons för att få ett brett effektregister, d v s bra körbarhet. Extraktorgrenrör vill du garanterat ha, och du bör nog se över toppen för att kunna varva lite mer än standard varvstopp utan att bekymra dig.

    Frågan är nog, behöver du verkligen över 400 hk i en lättad 9000 för att vara konkurrenskraftig? Kanske inte är där pengarna skall plöjas ner på en banbil? De flesta större kullagrade aggregat tror jag kommer att bli ganska så segstartade på din maskin. Varför inte "testa" med ett lite billigare aggregat från t ex Volvo och känna hur det känns? Ett 18T #7 räcker till gott och väl 350 hk med mycket fin körbarhet. 19T #7 är vassare på topp men med något sämre "bredd" i mellanregistret.

    Mvh

    KK

    Finns det verkligen nån som bromsat 350hk+ med 18T #7 ?
    Om jag inte mins galet så har Maptun Fredrik bromsat sin silvrige 9000 med 18T och sexansavgashus till 364 hk hos Trollspeed. Så med avgas hus #7 borde det väl funka det med. Tror detta var för 5-6 år sedan.

    Mvh Martin
    Individuellt 321hk/463NM
    http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229
    Citat Ursprungligen postat av Martin 2445
    Om jag inte mins galet så har Maptun Fredrik bromsat sin silvrige 9000 med 18T och sexansavgashus till 364 hk hos Trollspeed. Så med avgas hus #7 borde det väl funka det med. Tror detta var för 5-6 år sedan.
    366 hk/518 Nm om man skall vara exakt.

    "Fhinn" har bromsat 350 hk lite drygt i Nordics rototestbänk med 18T #7.

    Båda ovanstående är med originalgrenrör (T25 resp. T3/adapter). Med extraktor kan man nog tänka sig att man kan töja marginalerna uppåt en bit.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    då tror jag att att 18t #7 skulle pasa till mig (så länge)

    då till en anan fråga hur skulle volvos gröna spridare tycka med denna updatering?
    eller det finns lite bättre spridarra?

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    då till en anan fråga hur skulle volvos gröna spridare tycka med denna updatering?
    eller det finns lite bättre spridarra?
    Du får nog bestämma dig för vilken effekt du siktar på först.
    Ett par gröna brukar vara "standard" ihop med 18:t men skall du upp mot gränsen för var snurran klarar leverera kan det vara lämpligare med ett par större.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 740
    Medlem#
    10798
    För det första så bör man veta ungefär hur mycket effekt motorn ger utan överladdning så att ett lämpligt laddtryck kan väljas för att nå en önskad effekt.

    När man valt laddtryck och vet hur mycket effekt man vill ha så får man räkna ut på ett ungefär vilket luftflöde man behöver. Med dessa data får man sedan leta upp en kompressormap som kan tänkas passa ens önskemål. Man kan tom räkna på vid vilket varvtal när man kan få laddtryck först.

    Eftersom det dessutom är långlopp så vill man inte övervarva turbon eller använda temperaturer som ligger utanför vad som är lämpligt även om man kan få flera hästar i bromsbänken.

    För långlopp är ju inte heller ett massivt vrid på låga varvtal så intressant utan vad man vill ha är ju bra drag på mellan/höga varvtal.

    Vid långlopp är bränsleförbrukningen vanligen också viktig. Att optimera motorn för fullgaskörning är sannolikt att rekommendera.

  15. #15
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 361
    Citat Ursprungligen postat av ingo79
    TD04-18T-7 240/320hk 6500kr
    Finns det 18T #7 (nya?) nånstans för 6500?

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    mycket att tänka på!

    om jag förstår det rätt så
    http://www.gikturbo.se/specialTurbo.asp

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    ystad
    Inlägg
    335
    hur är tb03/04 "trim 50" någon som kör med en sån eller den är segare än en td04-18t-7 ?

Liknande ämnen

  1. Hjälp med Turbo!
    Av zoorg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-21, 00:54
  2. Turbo hjälp!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-02-07, 17:05
  3. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •