Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Lite frågor! ang 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333

    Lite frågor! ang 9000

    Hej!
    j
    ag har en saab 9000cs 92a som drar lite vatten. jag får fylla på efter ungefär någon månad. vad kan det vara för fel?

    Sen till min andra fråga. Vad kan det vara för fel om motorn gå lite ojämt på tomgången? Jag har kollat vakumslanganra men dem tar ingen tjuvluft eller något sånt? Bilen läcker inget från toppen det ser helt rent ut.

    Är lite orolig

    MVH Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Hej Jonas och välkommen till forumet!

    jag har en saab 9000cs 92a som drar lite vatten. jag får fylla på efter ungefär någon månad. vad kan det vara för fel?
    Antingen:
    1.Läcker det ut någonstans, pölar under bilen?
    2."Försvinner" det i förbränningen tex för att topplockspackningen läcker, har du några tecken på det såsom:
    -Vit rök i avg?
    -Luktar avgaser i expansionskärlet?

    Sen till min andra fråga. Vad kan det vara för fel om motorn gå lite ojämt på tomgången? Jag har kollat vakumslanganra men dem tar ingen tjuvluft eller något sånt?
    Pendlar den upp/ner eller misständer den?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333
    Tackar:d

    Nej det är ingen vitrök iaf inte vad jag har tänkt på. torr inte det.
    ja accn tömmer ju ur sig vatten. och det luktar inte avgaser i aexpansionskärlet. men engång jag har sett är att det har varit 3 små pöar i bilen typ 1 min efter man har stängt av den och kört mycket med den under dagen.

    den pendlar oftast mellan 700-1000 ibland 700-1100v/min
    När den är kall så är ju kallstarten då går tomgången perfekt .

    MVH Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333
    ingen som vet??
    När den är kall och man drar på så känns det som om den tvekar i några sekunder på dom 3 första växlarna sen drar den på kan det höra ihop med den ojämna tomgången?`???
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    186
    Det sistnämnda problemet har jag på min bil när den är kall ibland. Har också en 92'a. Vet dock inte vad det är !!!
    M92, APC/DI, 2.3T, B234L, LH 2.4.2, Å Mats-Chip.....

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333
    okej någon annnan som vet någe ang mina frågor?
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 204
    Citat Ursprungligen postat av Jonas_b
    ingen som vet??
    När den är kall och man drar på så känns det som om den tvekar i några sekunder på dom 3 första växlarna sen drar den på kan det höra ihop med den ojämna tomgången?`???
    Så var min innan toppackningen gick i pension.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333
    opkej det va illa men min topp har verkstad och endel som kan lite om saab och båda säger att toppen är det inge fel på för den läcker ingen olja eller vatten helt tät är den? kan det vara spridarna? för den tar så mycket bensin det knackar lite ifrån spridarna har jag märkt funderar på att byta ut alla fyra.

    mvh Jonas
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    303
    Hej !.

    1) Om det är en 2.3i du har så har den ju låånga insugsrör som består av två halvor - en övre och en undre - som är fogade samman via gummibälgar - dessa kan bli diskret spruckna. Kolla.

    2) Mitt under insugsrörshalvorna sitter tomgångsventilen - ser aningens annorlunda ut än på turbomodellen - in/ut loppen för luft är i vinkel. Kolla så inte det är oxid i den trepoliga elektronikkontakten till ventilen. Kolla även tillförande slangar. Kärvar ventilen som sådan. Anslut en vakummätare till en vakuumslang efter spjället - skall vara -0.4 - -0.8 och gärna kring - 0.55-0.65 på tomgång utan ACC. Är det mera är det ett större läck. Små läck syns dock ej.

    3) LH stänger spridarna vid hård belastning med kall < 40 grader motortemp.

    4) LH bilarna i övrigt -spec 2.3 Turbo är i övrigt inte direkt kända för symaskinstomgång....det kan rulla eller "sätta sig" emellanåt ....mmmmmppmmmmppmmmmpp. Hur mycket som är normalt är svårt att beskriva i en tråd....men varvtalssvaj som sådant skall det inte vara.

    /Tomas 220 PS
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    333
    okej men jag har en 2,0 inte turbo :d så då kan det väll inte vara det ? jag har kollat vacumslangarna med startgas och det hände inget när jag sprejade på slangarna, motorn höjde inte tomgången något som den skulle ha gjort om det va läcka, gick lika ojämt för det.

    bara ni kommer med tips:d om ni vet något
    Saab 9000 a50 -97 2,3t

Liknande ämnen

  1. Lite frågor om lamdasonder på 9000
    Av Sek_Si i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-21, 13:56
  2. Lite GLT frågor på 9000
    Av viggen959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 00:45
  3. Lite frågor om Saab 9000
    Av Rodder76 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-15, 22:56
  4. Lite frågor om 9000 CD -90
    Av turbo_erik_ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-03-14, 10:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •