Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Byta till acc

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232

    Byta till acc

    har kommit på en riktigt idiotisk idé, som jag funderar på hur mycket jobb det är med...
    Har en 9k CS -93 utan Ac, alltså bara vanlig fläkt utan kyla... nu ska bilen stå i vinter så jag har lite tid på mig att skruva runt, och då började jag bli lite sugen på acc, men jag vet inte hur mycket jobb det innebär, samt vilka delar jag kan behålla och vad det kan kosta...
    Vill ha hela kittet med luftutsläpp i bakdörrarna o.s.v.

    Är det någon som har erfarenhet av liknande elände eller vet något ändå??

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    snälla, någon måste väl veta något, om det är samma värmehus, o.s.v.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    521
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    snälla, någon måste väl veta något, om det är samma värmehus, o.s.v.
    ACC:n är elektrisk, vanliga (och AC) är vajerstyrd. Så hela värmepaketet måste bytas ut. Gick själv i samma tankar, men jag lade ner det.
    Sommaråker 9-3 2.0t cab '98.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av murmurer
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    snälla, någon måste väl veta något, om det är samma värmehus, o.s.v.
    ACC:n är elektrisk, vanliga (och AC) är vajerstyrd. Så hela värmepaketet måste bytas ut. Gick själv i samma tankar, men jag lade ner det.
    Njaäe, så svårt är det inte, jag har konverterat från AC --> ACC i min bil men det är ju naturligtvis betydligt enklare då jag redan hade AC från början... Det finns väl inte något återcirkulationsspjäll på bilar utan AC heller?

    Mvh

    /Martin

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Hade ju jublat över en komponentlista eller liknande om någon har...

    Vart går förresten luftkanalerna till bakdörrarna??

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    5737
    Finns inga luftkanaler till dörrarna på 9000. Det sitter en fläkt i varje dörr istället.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Har haft en 9K -93 cs utan AC.

    På Bildemo i Uppsala införskaffades:
    ACC kontroll -95 å nyare(bättre styrning av ACC)
    Solsensor
    Kupesensor
    Cellpaket (Byt ut den enheten där kupefilteret sitter mot en enhekt med AC-cellpaket, passar rakt av)
    Ta stegmotorena, sitter ihop monterade 4 skruvar typ. och ersätt befintliga vajerstyrningen som sitter där idag.
    Ta den delen av ACC-kabelhärvan och koppla ihop med stegmotorerna och solsensor o kupesensor anslut det sedan till AC styrningen. Skaffa eluppvärmda speglar, ev dörrfläktarna i bakdörrarna.

    Hur ACC ska kopplas in står bra beskrivet i Verkstadshandboken ACC-elscheman.

    Lätt som en plätt, en dags jobb. Kostnad för mig för ACC (dock utan AC, har ej hunnit monterat det ännu) runt 1000:-

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    ac-cellpaketet, ska det sitta framme i akvariet då eller??

    Sedan måste väl kondensor (eller vad kylet kallas) komma till... och kompressorn kostar väl en slant??

    hur mycket av elen är fördragen??

    tack för all hjälp förresten!! Toppen att ha lite folk att fråga...

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Klicka runt och läs lite på den här sidan så ska du se att mycket klarnar i komponenter som ingår och hur dom fungerar med varandra!

    http://68.18.144.120/climate_control.../acc2index.htm

    Det här är två länkar till som också kan vara av intresse:

    http://68.18.144.120/climate_control...heatercore.htm
    http://68.18.144.120/climate_control...c1codesall.htm

    Mvh

    /Martin

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    börjar få klarhet i hur detta ska gå till nu, undrar bara hur mycket av instrumentpanelen som behöver plockas ner och vad som behöver göras med systemet för att det skall passa det nya köldmediet utan freon.
    behöver spjällen stå i ett visst läge för att styrenheten ska kunna starta upp och få skiten att funka sen?
    någon som vet??

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Jag tog bort det manuella värmekontrollen, askoppen och facket längstned. Handsfacket demonterades även. Sedan är det "bara" att dra ACC-kabelstamen och montera stegmotorerna där vajerstyrningen går in. Man kan iofs ta bort locket högst upp.
    Nej, spjällen behöver inte stå i ett visst läge, det passar bara att montera det i ett "läge" gör en kalibering av ACC sedan så är det ok.

    AC genererar bara kyla, ACC styr sedan blandingen av kyla/varm luft till kupen. Så mao ACC bryr sig inte om vad som det är där bakom, bara att erfoderlig kyla erhålls.
    Eller menar du konventera till R134a?

    mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    det jag funderar på är kyldbäraren, allså det som cirkulerar i rören, om det heter R134a vet jag ej, men jag antar att det är det som är den nya köldbäraren heter så... vad behövs för att ACC ska funka med den??

  13. #13
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 051
    Nya anslutningar på rören (alltså påfyllning/tömning) och nytt torkfilter, annars så kan du försöka få tag på grejjerna från en -91 lr nyare, då dom redan är gjorda för R134.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    144
    Måste ju vara både billigare o enklare att byta till en bil som redan har AC inbyggd. Kylsystemet till AC'n är inte lättmonterat eller lätthanterat.

    Ror du det projektet i hamn så måste du skriva om det här.
    Hellre gammal saab än ingen saab alls.
    Kör 9000 CSE 2,0t - 96

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 108
    Hej,

    Det finns en konverteringssats på Saab.
    Men en auktoriserad kylfrima bör göra jobbet.
    För ACC spelar det ingen roll vad som snurrar i rören, bara att den ger den kyla som ACC vill ha.

    -93/-94 Var R134a std.(freonfritt) på Saab.

    För att montera Ac i stora drag:
    Kompressor, kondensor, torkfilter, slangar och kyl vid indelen i systemet, på min -93 var allt kablage draget för AC.

    mvh
    johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    vad tusan är ett torkfilter? låter ju som det torkar något... :-)

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Partille
    Inlägg
    1 057
    Medlem#
    4097
    Monterade in ac i en 9000 cd 89'a utan ac engång.
    var inga större problem förutom att man fick lätta på motorn lite för att få ner paketet i akvariet. (ett motor fäste och sen rep o talja)
    sladdar för ac fanns fördraget men inte för acc.
    Sen monterade jag en digitaltermometer i luftströmmen. så man vet vilken temp man får. höllsig förvånadsvärt lätt +-1 grad utan en massa inställningar
    var bara att vrida lite på värme reglaget och sen höll det sig på rätt temp.
    Det jobbiga är ju att man ivanliga fall inte vet vilken temp man får och blåser på med 8 grader så man får en förkylning.

    Torkmedel är till för att städa mediet från eventuell fukt sitter som ett oljefilter typ på kylslangarna.
    SAAB Nr 23 och Medlem nr 4097
    BMW G30 530e M-sport, 9-3 Cab Turbo X paket + Griffin inredning TTiD 2008, samt BMW 320d GT xdrive m-sport

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Nu är jag igång... har fått tag på ett acc-system + hela främre kabelhärvan, och grenar ut acc sladdarna ur den lösa kabel stammen för att flytta in grejjerna i bilen...

    Problemet är att jag inte har något elschema som stämmer... Hittade ett på den ryska sajten men det stämde inte alls, varken färger eller var kablen skulle var rätt!

    Är det någon som vet om det finns fler siter med elschema som har så bra upplösning att det går att skriva och läsa på vad det står?

  19. #19
    Steg 2 Bobs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    2 364
    Medlem#
    6413
    Hur gick det?
    9-3 2,0t cab, -99
    9-3 Sc TTID4, -11

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    232
    Det har gått kanon hittils, all el funkade utan problem!
    Jag köpte främre ledningsnätet från en 9000, spred ut hela skiten över verkstadsgolvet och klippte loss all el som rör ACC. In med det i bilen och koppla, funkade direkt! Har dock inte fyllt systemet än, för jag fick leta i ett halvår innan jag fick tag på en fin kondensor, nu står det en i garaget som ska skruvas i... Återkommer när den är på plats och systemet ska provtryckas!

Liknande ämnen

  1. Byta till FTT utan att byta mjukvara?
    Av brandin86 i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-11-29, 20:58
  2. Beskrivning till att byta listen till handskfacket
    Av saab_4ever i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-03-01, 07:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •