Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Drevprimär på 99:a, får inte ur lamelaxeln!!??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548

    Drevprimär på 99:a, får inte ur lamelaxeln!!??

    Hej!

    Håller på att bli lite förbannad på bilen, men hoppas att det är jag som gör nått fel...

    Har bytt motor i en 99:a -78....

    Skulle till att lufta kopplingen Och då hade slaven naturligtvis fastnat, trampade till lite, den lossnade, puh... trampa en gång till, plop... Då hade slaven tryckt ur packningen och var helt spännd...

    Hade ett helsike att trycka ihop slaven igen, men det gick till slut...

    Men nu till själva problemet....

    Då ska ju lammelaxeln ur när slaven ska bort.... MEN FÅR INTE BORT DEN!!

    Det är ju den där gammla modellen med drevprimär, men det enda som händer när jag försöker få ur axeln är att hela lagret åker med.....

    Tog en hylsa och skruv och satte hylsan runt lamelaxeln och skruven igenom, spände skruven, men det sitter som berget...

    Lamelaxeln rör sig dock några milimeter fram och tillbaka om man juckar på den...

    Nån som vart med om någe liknade/har några förslag???
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Hej!

    är inte ett helt ovanligt problem med lite äldre bilar som inte vart skruvade med. det är bilens bästa vän som är i farten... rost...

    lamellaxeln har rostat fast i lamellen och det enda som kan få ur den är, inte helt otippat, mer våld.

    jag har byggt en lite specialare som består av en M8bult, som jag sedan satt på en REJÄLT tjock bricka, bortåt 1cm tjock, och sedan låst med mutter hårt. när du skruvar in den i lamellaxeln, se till att den nästan bottnar och att muttern som låser bricka ligger dikt an emot lamellaxeln. sen är det bara fram med stora kofoten och vålda tills den lossnar. brukar komma efter ett tag. du kan även slå på primäraxeln/m8bulten du skruvat i för att få fastrostningen att släppa. detta om du kommer åt,dvs har tagit ur kylet.

    lycka till!

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Hej!

    Men, hur allvarligt är det att lagret åker med ut? För det vill inte sitta kvar när jag bryter och bänder...?

    Vet inte riktigt hur det ser ut på dessa bilar med drevprimären?
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 856
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!

    Men, hur allvarligt är det att lagret åker med ut? För det vill inte sitta kvar när jag bryter och bänder...?

    Vet inte riktigt hur det ser ut på dessa bilar med drevprimären?
    om nu primäraxeln sitter fast i lamellen så kan ju lagret inte kommer ut mer än nån mm max, så det borde inte vara nån fara. packboxen som sitter bakom söavcylindern, samt lamellens centrering borde vara tillräckligt för att det inte ska kunna hända något allvarlig.

    så mitt tips är, vålda på.

    det som kan gå sönder är ju drevprimären i absolut värsta fall, men den skulle du väl byta va?

    mvh popeye
    http://popeye.rty.nu -Allt och lite till om OG900
    min bil på garaget - http://www.garaget.org/?car=728... är inte Moderator också

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Hej hoj...

    Verkar som om axeln är lös på lammelen, För när lagret väl har glidit ut några millimeter, så går det att jucka axeln fram och tillbaka , innåt 5mm.... den kommer dock inte ut en millimeter ur primärlagret (endast innåt).....

    Kollade lite i den gammle reparationshandboken, såg ut som om låsningen sitter på lamelaxeln på dessa... kan det stämma?

    Mjae, sket i primärbytet, för tillfället, då lådan på min 900, håller på att rasa så tänkte jag fixa iordning denna, så att jag har nått att köra med under tiden... Så det vore kul om jag inte pajjade primären nu...
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    762
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Kollade lite i den gammle reparationshandboken, såg ut som om låsningen sitter på lamelaxeln på dessa... kan det stämma?
    Japp.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Ok... lite annorlunda där... den måste ju satt sig helt fel på nått sätt.... blir inte klok på det här... ne tusan, ut igen medans det är ljust!!
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Nej, får inte bort skiten... blir väl till att byta motor i den igen då annars....

    Ska prova med en glidhammare imorgon... sista chansen....
    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308


    Kan du lägga ut en bild på problemet?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    64
    Citat Ursprungligen postat av Jlarsson
    Hej!
    Men, hur allvarligt är det att lagret åker med ut? För det vill inte sitta kvar när jag bryter och bänder...?
    Vet inte riktigt hur det ser ut på dessa bilar med drevprimären?
    Det gör inget att lagret följer med ut.Det är ju bara att tjonga tillbaks det när allt annat är fixat.
    Saab 900T -83, Austin A30 -54, DAF66 -73 och Opel Blitz -70
    http://www.saivis.se/_a/saab900/saab900.html

  11. #11
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    En glidhammare är att föredra när saker som en lamellaxel ska ur. Brukar fungera utan också, men har det kärvat lite är det ett bra verktyg!
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Rimbo
    Inlägg
    548
    Ok! Tackar så jättemycket för tipsen grabbar! Fick ur axeln idag, köpte en glidhammare på biltema, !

    Kör nu: 900i-88-T16
    Äger: 900T16-88 USA import, 900i-88-T16, 99L-78

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Bilen startar inte (ibland), tänder inte? 9000 2,3T '92
    Av helvetes i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:04
  2. Ska Fasten Seatbelts skylten inte lysa om bältet inte är på?
    Av bart112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-02, 17:36
  3. [LÖST] Varför funkar inte signalhornet när SIDen inte är inkopplad? OG9-5/OG9-3
    Av sportsedan i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-04-13, 10:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •