Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Oljeproblem / lampa som lyser osv

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Hedemora+Nynäshamn
    Inlägg
    89

    Oljeproblem / lampa som lyser osv

    Skulle ut o köra en vända med bilen häromdagen men kom inte så långt innan oljelampan lyste och då hördes oxå ett ganska högt tickande från ventiler/motorn.
    Stängde av ganska omgående då motorn gick trögare.
    Tittade på olje-stickan och till min förvåning är det en bit över max (ca 1cm) trots att motorn varit igång ca. 2 min efter kallstart.

    Så.......det verkar som om jag inget oljetryck har längre, helt plötsligt.
    Bytte olja för 3 månader sedan och då visade oljestickan ungefär på max
    Har ej fyllt på något.
    Är det alltså olje-pumpen som pajat, och i så fall vad kan det blivit för konsekvenser av det, var ska man börja ? Lär väl inte räcka med att byta olja kan jag tänka mig !?!

    Har en längre tid hört ett skrapande rytmiskt ljud ungefär från samma ställe som vattenpumpen men som i samband med detta nu verkar vara borta.
    9000CS 2.3t

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 149
    Blir nog till att kolla lite kring oljepumpen, väldigt svårt att gissa vad som hänt.

    Börja med att hissa upp bilen å ta bort höger innerskärm, sen plockar du bort remskivan på änden av vevaxeln, sen är det bara att skruva bort oljepumpen, sitter me 2st 12mm bultar och ett gäng 10mm (jag pratar om skallstorleken). Sen så sitter du med pumpen i handen å kan kolla så den inte är repig/förstörd, kolla också reducerventilen som sitter nere till vänster då du tittar in genom hjulhuset, den kan fastna och då får du inget oljetryck. Kolla så dess fjäder är hel och så den är i "slutet" läge.

    Sen så kan oljesilen i sumpen bli igensatt av packningsrester och dylikt, det borde rinna olja ur ett rör brevid reducerventilen då du tog bort oljepumpen ifall du nu har normalt med olja, har du lite mindre så rinner det ju inget. Ifall felsökningen vart resultatlös hittils så kan just silen vara igensatt, O-ringen som tätar kring röret som går till/från silen kan vara dålig och så drar pumpen luft istället för olja, bör kollas...

    Ifall allt detta inte ger någont resultat så har du troligtvis något lagerfel eller motsvarande i din motor som gör att all olja smiter ut vid ett söndrigt lager istället för att pumpas runt i hela motorn, givetvis ska du kolla så du inte har något så banalt som ett oljefilter som har totalförstörts inuti, har hänt det med någon gång.

    Lycka till och hör av dig med hur det fortskrider...

    Mvh Kenneth
    "Utan tvivel är man inte klok"

Liknande ämnen

  1. ce lampa lyser.
    Av 900Karlsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 23:20
  2. SRS lampa lyser
    Av Bohlin i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2008-01-06, 13:34
  3. Lampa som lyser
    Av tune i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-02-02, 21:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •