Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Oljebytestress

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16

    Oljebytestress

    Guten tag

    Köpte ett styck 9-5 2.0t -00 i veckan. Kanonjöjd.

    Bilen har stått still ca 4 mån så jag vill byta olja o filter på den. Inne på mekonomen fick jag rådet att eftersom jag inte visste vilken olja som den rullat med tidigare vänta med att göra oljebytet själv.

    Istället rekommenderade dom att jag gick till verkstad där dom kunde lossa oljetråg för att tömma eventuella "brända" oljeklumpar som kan ha uppstått. Dom resonerade så att om jag hällde i en 10/40 olja så kunde den dra med sig dessa eventuella "brända" oljeklumpar och motorn kunde rasa om annat än 10/40 använts i bilen.

    Någon som har råd kring detta? Bör jag stressa upp mig och inte byta själv tills någon kan hjälpa mig med tråget?

    Tacksam för svar!

    Daniel i gbg

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Oljebytestress

    Citat Ursprungligen postat av SELO
    Guten tag

    Köpte ett styck 9-5 2.0t -00 i veckan. Kanonjöjd.

    Bilen har stått still ca 4 mån så jag vill byta olja o filter på den. Inne på mekonomen fick jag rådet att eftersom jag inte visste vilken olja som den rullat med tidigare vänta med att göra oljebytet själv.

    Istället rekommenderade dom att jag gick till verkstad där dom kunde lossa oljetråg för att tömma eventuella "brända" oljeklumpar som kan ha uppstått. Dom resonerade så att om jag hällde i en 10/40 olja så kunde den dra med sig dessa eventuella "brända" oljeklumpar och motorn kunde rasa om annat än 10/40 använts i bilen.

    Någon som har råd kring detta? Bör jag stressa upp mig och inte byta själv tills någon kan hjälpa mig med tråget?

    Tacksam för svar!

    Daniel i gbg

    Antingen har du inte hört/förstått vad Mekonomen sa till dig, eller så snackar de helt enkelt skit....

    Visst, man kan ta ner tråget och kolla om det finns några gamla avlagringar att rensa bort, men det är normalt överkurs, även om det givetvis är bra att vara noga.

    Däremot är det rent skitsnack att det skulle bli problem bara för att motorn ev. tidigare skulle ha gått på en 10/50 eller 5/30 eller 5/50 och inte just en 10/40 som du nämnde.

    Jag är förbannat trött på att höra hur ofta rent skitsnack och oljeskrönor sprids dagligen av folk som man kan begära ska veta bättre. Men det formilgen kryllar av korkade och totalt felaktiga uttalanden från allt från erfarna bilmekaniker till oljeförsäljare. Usch.....


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    16
    Ganska säker på att jag förstod rätt, för han ville mer eller mindre inte sälja oljan till mig. När en försäljare agerar på ett sådant sätt blir man ju lite fundersam.

    Han tyckte jag skulle gå på en 0/30 istället för 10/40... ingen stor sak men när de flesta haussar oil sludge problem blir man lätt snurrig.

    Tack Tony för klart svar!

  4. #4
    Det där med olja är som mycket snack..som att köra på helsyntet..kör på mobils delsyntet 10/40 en mycket bra olja..som är bra både för turbo samt lyftare..och sen så är den ju betydligt billigare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •