Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Projekt:Luftfjädring og900 [Slut, bortbytt..]

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231

    Projekt:Luftfjädring og900 [Slut, bortbytt..]

    En liten presentation av ett projekt som började för några år sen och rullar på alltjämt.

    Bakgrunden var en 900Gls -81 som hade tjänat ut och var över.

    Istället för att köra den till skroten så tänkte vi att det får bli nåt roligt av den. Efter en del funderande så blev planen att bygga en buscab.

    Kravlista på projektet:

    * Cab med öppningsbara dörrar.

    * Piggare motor (=turbo)

    * Luftfjädring, för att om möjligt kunna hoppa med fordonet ;-)

    * Mer glidare än rejsbil

    Nånting såhär hade vi tänkt oss....



    För att inte trötta ut er kära läsare så tar jag och fokuserar på luftfjädringen eftersom motorbyten och tak-kapningar har behandlats på annat ställe.

    Eftersom det såg enklast ut så började vi bak. Det gamla övre fjäderfästet (struten) kapades bort och ett nytt fjäderfäste svetsades dit. Består mest av standardmaterialet i detta projekt, 5mm järnplåt. I bärarmen svetsades det undre fjäderfästet in. Bärarmen fick modifieras lite för att man skulle komma åt att skruva fast fjäderns fästbultar.

    Stötdämparen fick (kunde) sitta kvar där den satt. Dock modifierades genomslagsstoppet till att bli lite mer stumt. En isärkapad motorkudde
    (från ett annat svenskt bilmärke) och en aluminiumbit fick ersätta det gamla stoppet. När allt kom på plats så såg det såhär snyggt ut:




    Fram blev det lite besvärligare. Mycket trängre och framförallt den "ynkligt korta" övre bärarmen fick det hela att kräva en massa tänk. Efter att ha bott en helg under höger hjulhus så blev det till att ta hjälp av datorn. Genom att mäta och rita in geometrierna och simulera fjädringsrörelsen så blev det helt plötsligt, om inte lätt så iallafall enklare. För att hindra inte riskera att luftfjädern kan kantra så blev det undre fjäderfästet en pivotupphängd historia med ett parallell-stag som styr fjäderfästet till att ha en optimal vinkel. Det övre fästet är i princip bara en distans för att infästningen ska hamna lagom långt upp.

    Jämfört med orginalfjädern så sitter luftfjädern längre in eftersom den har större diameter.

    Stötdämparen sitter även här kvar i öriginalfästena. Dock har det undre fästet förstärkts för att kunna ta högre last eftersom stötdämparen, med ett nytt stödlock i överkant samt en gummimellanlägg på kolvstången, också tjänar som genomslagsstopp.

    Färdigt såg det ut såhär:




    Sen var det bara att montera ett ventil-paket (luft in/ut) till varje hjulställ:



    samt dra en massa luftslang. Allt mynnar i skuffen där en kompressor samt en 5 gallons (c:a 22 liter) trycktank finns.



    Till att sluta av med så krävdes lite eldragning för att kunna styra ventilerna och kompressorn.

    Det hela reg-besiktades och godkändes utan anmärkning av ASB.

    Hur funkar det då ? Gick det att hoppa ?? Nej inte riktigt, det är inte långt ifrån att det går att hoppa med bakdelen men stötdämparna "håller emot"... Förslag har inkommit att ta bort stötdämparna men det tror jag inte är nån bra ide. Har själv åkt SAAB95 med obefintliga dämpare bak och det var minst sagt en spännande upplevelse ;-)

    På att-göra-listan:

    * En snyggare manövrering av ventilerna.

    * Dessutom, samtidigt sätta in radiostyrning så man kan sitta brevid på en parksoffa och roa sig ;:-) Finns bra byggsatser på Kjell & Co. 2, 4, eller 10 reläer. Styr vad du vill upp till 30 meter från bilen, signalhorn, vindrutespolare. Plats för bus.

    * Snygga upp karossen, är just nu bara "fin under".

    * Montera en luftcylinder och titanblock under bilen. Ger ett vackert vitt gnistregn efter bilen. Av Harry Haffa minst lika populärt som neonrör....

    * Fixa klart cabställningen med bakre sidorutor och dörrtätningar.

    * Inredning och bättre ljud.

    Ja det finns nog att göra....

    Om nån är intresserad så bistår jag gärna med fler detaljer. Kolla oxo in

    http://go.to/saabcustom

    där mer finns att läsa. Har funderingar på att sätta luftfjädring bak på bruksbilen, dock inte av hopptyp. Men man kan ju lätt avpassa efter last.
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Jodå...

    Det rör på sig i projektet om än bedrövligt långsamt.....

    Ny uppsvetsad vänsterdörr och lite mer stereo....
    D.v.s. inget som syns

    Annars står den mest och väntar på besiktning 1:a november och sen vintervila..... förhoppningsvis ett ryck i vinter med taket....

    Nån som känner igen sig ?

    Håhåjaja
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  3. #3
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 050
    känns bekant detdär, men det är ett JÄVLIGT grymt bygge du har!

    mvh/Konrad S.
    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    74
    så fräck bil, du kan ju med lätthet säga att du har en unik kärra där
    Snubblade över din hemsida för ett tag sedan, eller din gamla hemsida, eller vad det nu är, måste verkligen säga att du saknar ju inte fantasi i alla fall

    Keep up the good work

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Hästevik
    Inlägg
    1 349
    Ett riktigt ballt bygge får jag säga!
    Rolig hemsida, vill se mer.....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Va det ett färdigt luftfjädringskit eller köpte ni lösa delar?

    Tyckte nämligen ut och in ventilerna såg ut att komma från VVS/Bygg branschen...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    VVS jo både rätt och inte. Ventilerna kommer från AirLift. Måste vara läckfria ventiler för att man ska kunna lämna bilen typ en vecka eller två utan att finna den trycklös när man kommer tillbaka. Det duger alltså inte med industriventiler. Kopplingarna du ser på bilden är vanliga VVS-doningar. Airlift tyckte att man skulle använda slang emellan alla komponenter men det tog alldeles för mycket plats så för att få det lite mer kompakt använde vi vanliga 1/2" och 3/8" mässing-kopplingar.

    Annars så är resten av komponenterna ifrån AirLift. Om nån skulle komma på idén att luftfjädra ett fordon kan jag varmt rekommendera att köpa direkt från AirLift. Finns leverantörer av luftfjädringsprylar här i Sverige men då får man betala 2-3gånger mer för samma prylar.

    AirLift är både snabba, trevliga och billiga. Jag stod i garaget och behövde mer slang. Ett mejl och två dar senare så hade jag slangen i handen,
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Scabben
    VVS jo både rätt och inte. Ventilerna kommer från AirLift. Måste vara läckfria ventiler för att man ska kunna lämna bilen typ en vecka eller två utan att finna den trycklös när man kommer tillbaka. Det duger alltså inte med industriventiler. Kopplingarna du ser på bilden är vanliga VVS-doningar. Airlift tyckte att man skulle använda slang emellan alla komponenter men det tog alldeles för mycket plats så för att få det lite mer kompakt använde vi vanliga 1/2" och 3/8" mässing-kopplingar.

    Annars så är resten av komponenterna ifrån AirLift. Om nån skulle komma på idén att luftfjädra ett fordon kan jag varmt rekommendera att köpa direkt från AirLift. Finns leverantörer av luftfjädringsprylar här i Sverige men då får man betala 2-3gånger mer för samma prylar.

    AirLift är både snabba, trevliga och billiga. Jag stod i garaget och behövde mer slang. Ett mejl och två dar senare så hade jag slangen i handen,
    Ja exakt snackade med ett svenskt företag och dom vill ha mycket pengar för ett kit...

    Airlift är det i USA?

    Hemsida?

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    inga mer bilder som är mer överskådliga av bilen...??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    inga mer bilder som är mer överskådliga av bilen...??
    Kolla på hans hemsida .. http://go.to/saabcustom
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Detta är en bra länk.

    http://www.easystreetair.com/index.htm

    De e en seriös firma det här. Dom bor i USA men det är inga problem att köpa grejor. Har man tur (vilket man inte har som SAAB-ägare) så finns det färdiga bolt-on-kits att köpa. Annars får man grunna lite och köpa delarna löst. Men de går bra det oxo. OM nån skulle komma på tanken att börja med sånthär så har jag lite kopplingar över... har inget mot att sälja dom

    Enda nackdelen med att köpa från dom är att dom lever i tum-delen av världen. Det är alltså svårt att hitta leverantörer av komponenter nån annanstans även om det bara är typ en koppling man behöver. Men AirLift är så snabba att ha att göra med så det är inget problem.
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Coolt projekt

    Lycka till med fortsättningen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    2 308
    Tanken har slagit mig, men då med min framtida ng900/og9-3cab...

    ... Jag har det faktiskt redan på taxin, men på en jättejättestor Renault Master är det inte fullt lika tufft!

  14. #14

    Ass coolt proj.

    Ass läckert projekt o riktigt snyggt lev d juh oxå...du verkar ha bra hand me metall.... Hur känns det att köra på luftfjädring? har fått för mig att det blir som att välja körstil lite me o hissa upp och ned bilen. alltså hård fjädring då man sänker och en skön åktur då man hissar upp stämmer detta eller? tack för ett grymmt proj :-P

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Jag har fått för mig att det ska svaja mycket om man kör med luftfjädring?

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Näe, svajigt är det definift inte. snarare tvärtom. Det beror mycket på last på fjädern och dimensioner. sen fär man inte glömma att man fortfarande har stötdämpare som tar de snabba rörelserna.

    Vehikeln ifråga är mycket hårdare bak än en vanlig 900 och lite hårdare fram. OM man kör i nåt av ändlägena blir förståss bilen ohemult stötig men det är ju inte så konstigt eftersom man då "står mot" ändlägesstoppen.

    Att den är hård bak beror på att bakfjädringen är dimensionerad att klara full last (typ 880 kg) men normalt är det 570 kg, blir stor skillnad per fjäder.

    Svajigt kan det bli OM man kör snikmetoden och har tvåkretssystem med gemensamma ventiler för båda bakhjulen resp framhjulen och låter krängningshämmaren "hålla ihop" det. Man spar 4 ventiler på det men är ingen höjdare när man kör in i en kurva och karossens krängning förstärks av att den fjäder som har högst last (ytter d:o) skickar över luft till innersidan.... kul fenomen..... Dumt att spara på ventiler alltså... (Å sen kan man ju inte ställa bilen på 3 hjul heller )

    Nå detta kan jag svamla om hur länge som helst. Kul ämne !!!
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Så va detta projekt avslutat för min del. Scabben har bytts bort mot en gammal SAAB95 från -69.

    Den nya ägaren önskas lycka till i den fortsatta förädlingen av Scabben och jag ser fram emot att se vad han kommer att åstadkomma.

    Far i frid på ny asfalt, mycket kul hade vi....var sak har sin tid....

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

  18. #18
    Steg 3 jonkas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    3 150
    Då förväntar jag mig att du dyker upp i din nygamla farkost imorgon onsdag då?

    Ska bli kul att se den.


    Mvh Jonathan
    Jonathan Nilsson STCS#4021
    Saab 90RWD Projekttråden | Saab 90 RWD på garaget.org
    Alfa Romeo 2000 GTV Bertone 1973

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    231
    Skulle gärna men den får ju inte vara med i klubben . Vågar inte ens nämna ordet turbo för den......då skrämmer jag ihjäl växellådan med blotta hotet....

    Men, jag kanske dyker upp i den iallafall framöver , dock inte på onsdag, det är en del att göra på den, lindrigt uttryckt. Ska oxo försöka dokumentera projekt LOW95 på hemsidan...

    Det får nog bli en snabbfix till sommarn och sen ta ett riktigt grepp till vintern...

    Vill ju för allt i världen inte missa Vadstena i sommar med den bilen

    / Kenth
    Bruksåker inte 900t16 83-00 HPD, med krokig framvagn vilar den sig i en lada :-( Tack för DEN hjälpen.
    Hobbyåker understundom 95V6 -69. Den som ingen turbo har, han får åka utan Bar

Liknande ämnen

  1. Avklarat projekt: EDU i og900
    Av bollman i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 21:17
  2. Kopplingspedal tar långt ned og900 -91, justering lr slut?
    Av tornros i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-06-24, 11:30
  3. projekt luftintag og900
    Av mr__saab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-09-27, 15:31
  4. OG900, Projekt SSE
    Av johamn i forum Projekt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-06-05, 20:48
  5. Ramlager slut??? og900
    Av svante_turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 20:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •