Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Nybörjare som ska serva... HJÄLP!

  1. #1

    Nybörjare som ska serva... HJÄLP!

    Har precis köpt en 900v6, har aldrig ägt Saab tidigare. Den är importerad från USA och saknar service bok. Har gått 25.000 mil, så det lär börja kosta. Hur som helst vill jag byta kamrem och göra en stor service och få reda på alla fel.

    Ringde Saab i Akalla, de skulle ha 6400 kr för det. Är det billigt/dyrt? Ägde Volvo innan, och Saab är dyrare...

    Jag bor i Stockholm, undrar om någon har tips om en verkstad eller mekaniker som kan Saab och är ärlig.

    Jag är beredd på att åka några mil om någon duktig finns på annan ort.

    Läste att Akalla sög, ville bara få det bekräftat, och bli serverad ett annat alternativ.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    846
    Skulle rekomendera dig att kolla vad någon SAAB-verkstad utanför Stockholm tar, har läst att tex SAAB Bilforum i Kungsängen ska vara både bättre och billigare än SAAB Akalla.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Tack, ska ringa dem och kolla!

    De var dyrare än de i Akalla...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    241
    Statoil Veddesta har en bra auktoriserad Saabverkstad. Sen har du ju Saab-Service i Solna Mats Riesel
    Källv. 1, 171 48 SOLNA 08-82 12 06
    Mobiltfn 070-891 88 61eller
    Saab-service i Solna Bo Söderlind
    Repslagarev. 9, 171 48 SOLNA (vid Industriv.) 08-82 50 33
    Fax 08-470 56 40

    Alla tre har här på forumet fått beröm.

  5. #5
    Tack!

    Mats är på semester, och Bo svarar inte...

    Får försöka igen, men de var de jag hittade på gulasidorna.

    Statoil låter bra, får ringa och kolla...

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    776
    Kolla med www.promotor.nu

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Ja strunta i Akalla direkt, halvt om halvt utförda jobb till extrema priser. Man skulle kunna tro att de använder oljefilter från Bang & Olufsen.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Glömde ett par verkstäder! Tullinge bilservice är också jättebra! Lövdalens bilservice i Huddinge är auktoriserad serviceverkstad och är liten med bra bemötande. Tydligen finns det också en gammal tysk gubbe i Hägersten som påminner lite om Bosse bildoktorn som lär vara kanon på Saab och Opel.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  9. #9
    Den gamle gubben i Hägersten måste jag ha! Min finske gubbe som jag har anlitat i tio år har gått i pension. Jag vill ha en liknande som jag litar på. Känns som om man lätt blir lurad.

    Synd bara att det är lite långt till dessa.

    Jag har nu några bra som jag kan ringa till. Tack så mycket. Om någon kommer på någon till, helst i Stockholm. Säg till. Jag avlägger rapport sedan.

  10. #10
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 615
    Hehehe! Han är helskön, jag pratade med honom en gång och frågade om han kunde pressa ur en bussning som jag hade plockat loss innan jag hade egen press, och han snackade säkert en kvart i telefonen, och när jag kom dit blev jag säkert där över en halvtimme på en kopp kaffe också medan han stod och pressade. Mycket trevlig!
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  11. #11
    Har hittat en liten firma i Bromma som heter Autocenter:
    http://www.saabservice.home.se/atc/index.htm
    Tel: 280202 (semester till den 11-aug)

    Ligger nära där jag bor. Skulle vara drömmen om de var ärliga och billiga!

    Någon som hört talas om dem?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Spontan reaktion:

    Bilen har gått hela 25000 mil. Varför ska du då vända dej till en DYR märkesverkstad?? Vilken verkstad som helst klarar att byta kamrem och olja... åk till nån gammaldags bensinmack!!!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Autocenter har jag haft mina två senaste bilar hos (og900 och 9000).
    Jag har varit nöjd, vettiga priser och ärliga, Tech2 har de också.

    Nu har jag en 9-5 och kommer att börja lämna in där de har aukt. stämpel. Mest för maskinförsäkringens och tredjehandsvärdets skull.
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  14. #14
    JA DEN HAR GÅTT JÄTTELÅNGT ENOR! HÄLL I SPILLOLJA ELLER SKROTA SKITEN!


    Eftersom serviceboken är helt blank efter 25000 mil, tänkte jag för mitt eget psyke och näste ägarares göra bilen en tjänst och unna henne en stor service. Eftersom jag ändå måste byta kamrem, så blir det inte så mycket billigare att lämna in den till Billiga Berra med spilloljan än hos en auktoriserad Saab verkstad. Hela min förfrågan baserades på att jag ville ha en duktig Saab mek som jag tror på. Efterssom den här bilen kommer nog att besöka verkstaden flera gånger, vill jag känna att jag litar på denne, samt att det blir bra gjort till ett vettigt pris.

    Jag tycker också om min bil, och skiter i hur lång den har gått. Jag anser att den förtjänar lika mycket kärlek om inte mer vid 25000 mil som vid 4000.

    Hansa: autocenter är inte auktoriserade alltså? Vad innebär det att de har Tech2? Var kommer du att lämna in din pärla.

    Autocenter låter bra, Mats och Bo i Solna också! Någon av de tre blir det nog för mig...

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu från Nacka!
    Inlägg
    327
    Citat Ursprungligen postat av 900v6-94
    Hansa: autocenter är inte auktoriserade alltså? Vad innebär det att de har Tech2? Var kommer du att lämna in din pärla.

    Autocenter låter bra, Mats och Bo i Solna också! Någon av de tre blir det nog för mig...

    Nä, Autocenter är inte auktoriserade, de är dock, så klart, Saabverkstad.
    Jag minns inte hur många år de har jobbat med Saab men fler än jag har levt i alla fall.

    Min förra 9000 var av den problemtyngda varianten 2.3T-91 med TCS, den klarade de av i alla fall, och den var där många, många gånger.
    Dock inte alltid de använder Saab-originaldelar men om du ber om det så tror jag nog att de gör så.

    Sen är ju V6:an lite speciell, kolla vad de har för erfarenheter av den, den har ju inte rosat marknaden precis och alla kanske inte har haft så mycket med den att göra.

    Tech2 är analysdatorn som är ett måste om man skall klara av en bil som din. Plugga i, datorn säger vad som är fel, laga, cleara koder.
    Något förenklat kanske

    Hur som helst, för att kunna klara av din bil måste man ha en dylik.

    Själv tänkte jag gå över till Promotor i Åkersberga, de har ett grundmurat rykte, Mats Riesel (ej auktoriserad) har jag också mycket bra erfarenhet av. Dessutom ligger han bra till när man som jag bor i Solna på gångavstånd.

    Som extra info kan jag säga att Polisen i Västerort lämnar sina Saabar hos Mats Riesel, detta efter att ha sagt upp bekantskapen med Svenska bil i Akalla. Alltid säger det något.
    --Gjort slut med Audi och kör 9-3SC 08--

  16. #16
    Tack för ett bra svar!

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 234
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av 900v6-94
    JA DEN HAR GÅTT JÄTTELÅNGT ENOR! HÄLL I SPILLOLJA ELLER SKROTA SKITEN!
    Eh... va??

    Spillolja?? Skrota?? Det enda jag menade var, att märkesvärkstäder har bara en enda fördel: När man lämnar dom där så fortsätter nybilsgarantin att gälla, men det gäller ju ändå inte din bil.

    I övrigt är märkesverkstäder ALLTID dyrare, och ALLTID jättebra på att föreslå fullständigt huvudlöst omotiverade "förbättringar" eller "reparationer" som ingen behöver på en begagnad bil.

    Eftersom jag ändå måste byta kamrem, så blir det inte så mycket billigare att lämna in den till Billiga Berra med spilloljan än hos en auktoriserad Saab verkstad.
    Du sa ju förut att märkesverkstaden ville ha SEX TUSEN för att byta rem... TROR du verkligen att det tar dom... vad blir det... 10 timmar att byta remmen??? Ockrare är vad dom är.

    För övrigt tycker jag du är oerhört orättvis och taskig mot småföretagarna när du påstår att småverkstäderna skulle slå på spillolja i en bil.

    Jag tycker också om min bil, och skiter i hur lång den har gått. Jag anser att den förtjänar lika mycket kärlek om inte mer vid 25000 mil som vid 4000.
    Jaavisst!! Det är dina pengar!! Jag vet bara att jag själv aldrig skulle strö ut dom på en jätteservice för uppemot 10 tusen (som det SNABBT blir när en märkesverkstad börjar "peta och tycka"), på en bil i 30-tusenkronorsklassen... bättre då att göra vanliga åtgärder som kamremsbyte och oljebyte, och i övrigt laga saker om/när dom pajar....
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    366
    900v6-94: Klart att bilen ska ha kärlek!
    Lemansblå 9000 CS 2.3i -92

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrort!
    Inlägg
    1 918
    PROMOTOR i åkersberga...världensbästa saabverkstad!!!!! www.promotor.nu
    Reality beats fiction.
    Vardagsbil: BMW 120D M-Sport.
    Finbilar: Saab 9000 Aero . BMW M3 Kompressor.

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    56
    Hej, väcker liv i en gammal tråd, på första sidan av denna tråd talas det om en gubbe i Hägersten som ska vara kanon på Opel och Saab....vet någon vem detta är?

    p.s
    Är i akut behov av en bra & billig Opel meck.

Liknande ämnen

  1. Hjälp en nybörjare med båtköp.
    Av Tobbev i forum Off Topic
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2014-06-17, 10:20
  2. Chip hjälp till nybörjare
    Av ThimmyB i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-04-21, 11:46
  3. nybörjare
    Av Fp730a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-02, 14:58
  4. serva eller inte serva...?
    Av oso i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 10:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •