Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 36

Ämne: Behövs sportluftfilter vid trim?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150

    Behövs sportluftfilter vid trim?

    Behövs ett sportluftfilter vid trim. Jag har ett JT sportluftfilter i orginalboxen. Orginalboxen är uppborrad med x antal hål för bättre flöde. Dock har jag inte borrat undertill.

    Jag har läst så mycket om dessa sportluftfilters dåliga reningsgrad och har därför inte vågat sätta ditt mitt öppna filter.

    Bilen en saab 9000 2.0t med bsr steg 1+ halvsats 3".

    Tacksam för svar.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    546
    Behöver ej filter..
    Jag kör med original pappfilter i original låda.
    Ska dock sätta dit grövre insugsrör..
    Saab 9-5 -01 Automat

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    nä de behövs inte men varför vara rädd för lite smuts. varför försaka dom hästarna när en turbo till din kostar typ 1000kr. folk hinkar ju ur T25 på löpande band.
    trimma e dyrt å 1000kr e små grus när man snackar trimm kostander.
    väldigt många kör med öppna filter och det är en mycket lite med turbo ras. så de e brara att slänga dit tygtratten gasa och se glad ut.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  4. #4
    Skulle faktiskt vilja rekomendera K&N sportlufts filter ! Riktigt bra , inbillar mig att bilen går bättre

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150

    Smuts i motorn är ju inte så bra

    Visst turbon är inte så dyr men när man aldrig bytt turbo själv eller har garage så blir man mer beroende av att allt funkar. Min saab är ju importerad men det kanske är samma turbo till alla 2.0t oavsett motorstyrka?

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    2 272
    gå den gyllene meddel vägen och kör då med insatsfilter och en modifierad luftsnok.
    9-5 Sportkombi 2,0T -99, Ng900 2,0T -95
    Ng 9-3 2,0T -05 ss

  7. #7
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Till 9000 kan man göra såhär om man vill ha ett stort filter med bra reningsförmåga
    http://forum.saabturboclub.com/phpbb1/v ... light=mann
    ///Mackanized
    Tillbaka

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Nja, det där med att sportfilter skulle släppa igenom smuts är bara lögn. Men visst, köper du ett på danmobility eller liknande så kanske... Nä du, satsa på ett riktigt filter från Pipercross eller K&N så tjänar du lite spoolup och får ett gött insugningsljud på köpet! Dessutom kan du få det specat till hur mycket effekt du tänker plocka ut.
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av razor
    Nja, det där med att sportfilter skulle släppa igenom smuts är bara lögn. Men visst, köper du ett på danmobility eller liknande så kanske... Nä du, satsa på ett riktigt filter från Pipercross eller K&N så tjänar du lite spoolup och får ett gött insugningsljud på köpet! Dessutom kan du få det specat till hur mycket effekt du tänker plocka ut.
    '

    Skulle gärna vilja se et test som visar att Pipercross och K&N inte släpper igenom lika lite skräp som ett orginalfilter.
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 768
    Citat Ursprungligen postat av MgnusH
    nä de behövs inte men varför vara rädd för lite smuts. varför försaka dom hästarna när en turbo till din kostar typ 1000kr. folk hinkar ju ur T25 på löpande band.
    trimma e dyrt å 1000kr e små grus när man snackar trimm kostander.
    väldigt många kör med öppna filter och det är en mycket lite med turbo ras. så de e brara att slänga dit tygtratten gasa och se glad ut.
    Turbon är ju inte allt......
    Funderat på vart luften tar vägen sedan?
    Luft innehållande damm från en asfaltsväg är fin-fint slipmedel för ventilstyrningar, kolvar med ringar och cylindrar.

    Citat Ursprungligen postat av razor
    Nja, det där med att sportfilter skulle släppa igenom smuts är bara lögn.
    Jasså? Då får du gärna förklara för mig hur ett sportfilter placerat i original luftfilterburk som håller samma mått som originalfiltret kan öka flödet

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Ni som är tveksamma kan ju ta och gå in på " www.dalhems.com " och klicka på "airfilters" i menyn. Där står mycket intressanta saker. Bla detta om hur ett sportfilter ökar luftströmmningen. Jag har dock aldrig skrivit att pappfilter är SÄMRE än sportfilter. Däremot så renar ett sportfilter av bra fabrikat TILLRÄCKLIGT!!! Varför tror ni annars att WRC-bilarna kör med sportfilter. Där är det väl dammigt om nåt!?!?
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    Citat Ursprungligen postat av razor
    Varför tror ni annars att WRC-bilarna kör med sportfilter. Där är det väl dammigt om nåt!?!?
    För dom har motorer som gräs och ett bättre renande filter blir för lätt igensatt? Ungefär..ja. Varför sätter man inte dit oljefilter som renar bättre trots att det finns? För det är drygt att byta filter i parti och minut? troligtvis..
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Har aldrig och då menar jag aldrig hört talas om en motor som rasat pga luftfiltret. Och som sagt detta gäller naturligtvis luftfiltermärken av seriös kvalité. Och du "airflow", har inte dom oljefilterna du pratar om ändå visat sig tillräckliga eftersom dom nu monteras... kan ju vara likadant med luftfiltren... men, vad vet jag.
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 652
    som nån klok herre sa, allt är relativt. Vad är tillräckligt rent för att en ventil inte ska få pisk? Vad är tillräckligt rent för att ett kompressorhjul inte ska slipas till, få obalans och spricka? Tydligen är oljefiltren inte tillräckligt renande, då det behövs oljebyten med jämna intervall och ÄNDÅ blir det beläggningar i oljekanaler.
    De bättre oljefiltren renar ner till 25micron(typ K&N:s nya), dock finns oljefilter som renar ner till 2micron. Givetvis får det då ta större utrymme...
    Ett sandblästrat kompressorhjul är ingen skön syn. Ett enkelt knep är att ta en näve sand från backen, hälla i det sportiga filtret och skaka om. Allt som kommer ut hade kommit in.. Gör sen samma med ett pappfilter. Döm själv.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Finland
    Inlägg
    1 129
    Citat Ursprungligen postat av razor
    Nja, det där med att sportfilter skulle släppa igenom smuts är bara lögn.
    http://www.bobistheoilguy.com/airfilter/airtest1.htm
    Brukis 9-3 Viggen, "bone stock"
    Leksak 9-3 2.0T Stående 1700m, 313m/h http://www.garaget.org/?car=164450

  16. #16
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Hmm, undrar varför herr eklund kör med Pappfilter, samma sak med de flesta andra som kör rallycross
    ///Mackanized
    Tillbaka

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Citat Ursprungligen postat av razor
    Ni som är tveksamma kan ju ta och gå in på " www.dalhems.com " och klicka på "airfilters" i menyn. Där står mycket intressanta saker. Bla detta om hur ett sportfilter ökar luftströmmningen. Jag har dock aldrig skrivit att pappfilter är SÄMRE än sportfilter. Däremot så renar ett sportfilter av bra fabrikat TILLRÄCKLIGT!!! Varför tror ni annars att WRC-bilarna kör med sportfilter. Där är det väl dammigt om nåt!?!?
    Med tanke på vad Dalhems i övrigt har i sitt sortiment så tar jag inte de seriöst... De där avgasprylarna är ju tuffa. En sådan och lite annat smått och gott från den firma gör ju att bilen blir en superduper bil...

    WRC och Standardbilar? Du har aldrig tänkt på att man tänker lite olika där? Tror du de bryr sig så mycket om motorn kommer att klara av att rulla 30.000mil?

    Visa mig bromspapper på en Saab runt 300hk som fick så mycket mer kraft att det är värt att riskera att förstöra motorn på! (Från Dalhems eller dylika firmor ej godkänt)
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 864
    Denna då?

    http://www.dalhems.com/luftfiltersidor/cyclone.html

    Shit ett måste på bilen, varför sitter dessa inte standard?
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  19. #19
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 831
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Hmm, undrar varför herr eklund kör med Pappfilter, samma sak med de flesta andra som kör rallycross
    brist på pengar

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    163
    Märkliga människor här på forumet. Jävligt taskig attityd får jag säga. Jag anser att Dalhems är en mycket seriös firma, framförallt med tanke på hur länge dom hållit på. Betydligt längre än de flesta som gör inlägg på detta forum. Och det här med cyclone, vad var det för ett jävla påhopp. Har du ingen jävla distans? Men ni som vill, kör med era pappfilter. Jag bryr mig inte om det. Men snacka heller skit om sportfilter. Så dåliga är dom INTE!
    Nordanvind gör mig stark.

    Fräser och planar de flesta metaller om du behöver.

Liknande ämnen

  1. Sportluftfilter NG9-3 B207
    Av Pelle 230HK i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2021-11-25, 09:14
  2. Ny chassisats behövs fort, 9-3og, hjälps behövs
    Av Haziza i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-01, 17:21
  3. vad behövs för trim/chip på en LTT saab 9000 cde -96
    Av arnego36 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-08-24, 12:05
  4. sportluftfilter
    Av gosarn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •