Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Är T25-tryckklockan kass?

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Är T25-tryckklockan kass?

    Märkte för rätt länge sedan att mitt GLT inte var stabilt utan sjönk ju mer varvet ökade. Ganska vanligt när fjädern i klockan börjar bli dålig har jag fattat det som. Ringde då en turbo-firma och beställde en begagnad klocka som dock var provtryckt och skulle vara riktig. Monterade och allt var frid och fröjd ett tag men nu har GLT även börjat sjunka med denna klockan.

    Frågan är då, är T25-klockorna så dåliga eller hade jag otur bara? Ska jag då köpa en ny T25-klocka för att slippa problemet eller finns det andra alternativ? Funderar lite på en klocka från en T3-turbo, har hört att de ska hålla bättre. Stämmer de? Passar de bolt-on?

    Förstärkta tryckklockar som man kan köpa lite här och där ligger ju ofta högre än 0,4bar. Ofta runt 0,6bar. Misstänker att det inte bara är att skruva ut den om man fick tag i en sådan?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    499
    Medlem#
    107

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Märkte för rätt länge sedan att mitt GLT inte var stabilt utan sjönk ju mer varvet ökade. Ganska vanligt när fjädern i klockan börjar bli dålig har jag fattat det som. Ringde då en turbo-firma och beställde en begagnad klocka som dock var provtryckt och skulle vara riktig. Monterade och allt var frid och fröjd ett tag men nu har GLT även börjat sjunka med denna klockan.

    Frågan är då, är T25-klockorna så dåliga eller hade jag otur bara? Ska jag då köpa en ny T25-klocka för att slippa problemet eller finns det andra alternativ? Funderar lite på en klocka från en T3-turbo, har hört att de ska hålla bättre. Stämmer de? Passar de bolt-on?

    Förstärkta tryckklockar som man kan köpa lite här och där ligger ju ofta högre än 0,4bar. Ofta runt 0,6bar. Misstänker att det inte bara är att skruva ut den om man fick tag i en sådan?
    hej! på min 9000cs ltt var det samma fel..jag tog en från min 9000T-86 o det var en T3 ..den passade direkt i klockans fäste men den har längre arm så min wastgate stod lite öppen så jag lade emellan en massa brickor mellan klockan o fästet + justerade sen armen till rätt glt..
    fast det hamnade på 0,5 bar men nu håller den det laddtrycket till varvstoppet. blev bra flås för så lite laddtryck ändå..väntar på trimboxen nu bara sen sen sen blir det dyrt med soppa
    9-3 verII -04 175hk

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Okej, är T3-klockan bästa valet då mao? Hur stor är chansen att man hittar en hel på skroten?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 247
    Jag har haft ett liknande problem, mitt GLT var lite ostabilt och när det blev lite högre laddtryck
    var laddtrycket väldigt ostabilt, specielt när man börjar närma sig 1,0 bar.
    Lösningen på detta vart till o byta till en förstärkt tryckklocka från en trimmfirma.
    Nu fungerar det perfekt, dock så är den nya klockan gjord för GLT på 0,6 bar .
    Men det verkar inte vara några som helst problem, dock är min bil chippad, vet ej hur det
    fungerar på orginal program.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    " Är T25-tryckklockan kass?"
    JA. det är helt rätt, garrett är ju inblandad och ingen är förvånad
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    " Är T25-tryckklockan kass?"
    JA. det är helt rätt, garrett är ju inblandad och ingen är förvånad
    Hehe... men hur ska jag göra då? T3-klocka? Det är ju fortfarande Garrett...

    Någon som har koll på vad en splirrans ny tryckklocka brukar ligga på i pris, på ett ungefär?
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    sprillans klocka är osunt dyr, har för mig det är över 1000kr

    det kan ju funka bättre med en t3 klocka helt klart, har inte haft strul med den biten på en t3 nån gång, bara allt annat som inte varit bra
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737
    Får nog bli en T3-klocka då.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re:

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Får nog bli en T3-klocka då.
    Provat om det funkar?

  10. #10
    Steg 1 Purexs avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Ronneby
    Inlägg
    1 724
    Medlem#
    6850

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Är det inte kanske bättre att köpa en klocka från en ex saab td04 serie, och göra nytt fäste?
    Där e en hyffsad klocka med rätt GLT, fast visst e det lite meck med att kanske få ihop.

    Har faktiskt inte provat!
    Seat Tarraco 2.0T -19,Saab 9000 A50 2.3T 98a SQR, Robin Hood(Super 7) Saab 2.0T5, Saab OG9-3 Aero, XT1200ZE, Flipper 620, Hobby 720kfu.
    Medlem #6850

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Hmmf får se om det funkar att byta mapsensor för mig annars kan det bli köp av en T04

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 570
    Medlem#
    5737

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Får nog bli en T3-klocka då.
    Provat om det funkar?
    Bra fråga, det var ju 6 år sedan.
    Nä, det sjönk såpass lite att jag lät det vara tror jag bestämt.
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: Re:

    Citat Ursprungligen postat av Garfield
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose

    Provat om det funkar?
    Bra fråga, det var ju 6 år sedan.
    Nä, det sjönk såpass lite att jag lät det vara tror jag bestämt.

    oki ja det var ett tag sen :P Men jag har typ samma fel eller nått Och det är ingen tråd här som avslutar detta problem.. Ska byta mapsensor med en och efter det blir det bensinpump och filter

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Tryckklocka är endast en kugg i spelet beroende av ballans mellan tryck och mottryck, på båda sidor av turbo.( varm o kall sida) som ska lira ihop och de är ren fysiskt faktor gentemot GLT + en bra MV. Kondition på turbos spelar oxå stor roll.
    MV funktion är också endast fysiskt ty den ska vara strömlös ( eller bromsa) vid inställning av GLT.

    Detta är min personlig resonemang.

    Med vänlig hälsning
    George
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    50

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Hej!

    Har själv problem med lätt svajande maxladdtryck, dock så är min bil försedd med förstärkt forge tryckklocka med fjäder för GLT på 0.7 bar med avstämt program.
    Max laddtryck ligger på ungefär 1,25 bar men det dalar ganska snabbt ner till 1,1 bar för att sedan högre i registret stabilisera sig på 1bar. Man kan se antydningar till att nålen på laddtrycksmätaren rör sig lite fram och tillbaks inget som känns dock, är detta ett normalt beteende på trimmade t5 bilar?
    SAAB 9000 A50 2,0t -98 MapTun steg1

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    jag har ett GLT på 0.2-0.3 så jag vet mitt problem :P Frågan är hur jag ska göra?

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    jag har ett GLT på 0.2-0.3 så jag vet mitt problem :P Frågan är hur jag ska göra?
    Antar att du har GLT 0,3 som dalar till 0,2 uppe i varvet.
    Om de inte finns luft läckage då har din turbin massor av sot, skadade blad … och impeller snurrar långsamare vilken gör att laddet i plenum blir lägre även tryck till klocka lägre men de är inte den som har öppnat klaffen de är din turbo som orkar inte.
    Med en friskt turbo blir samma procedur men då blir GLT 0.5 som dalar till 0,45 och de är helt normalt och klaffen öppnades av tryck.

    tilläg:Testa att korta av stången 7-8 VARV !!! de blir inte bättre för de då din turbo är nästan slut.
    Fjäder i klockan är logaritmiskt styv(menar efter vis gräns) och de hjälper inte att
    korta stången, endast i test syfte.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Citat Ursprungligen postat av George
    Citat Ursprungligen postat av Moongoose
    jag har ett GLT på 0.2-0.3 så jag vet mitt problem :P Frågan är hur jag ska göra?
    Antar att du har GLT 0,3 som dalar till 0,2 uppe i varvet.
    Om de inte finns luft läckage då har din turbin massor av sot, skadade blad … och impeller snurrar långsamare vilken gör att laddet i plenum blir lägre även tryck till klocka lägre men de är inte den som har öppnat klaffen de är din turbo som orkar inte.
    Med en friskt turbo blir samma procedur men då blir GLT 0.5 som dalar till 0,45 och de är helt normalt och klaffen öppnades av tryck.

    tilläg:Testa att korta av stången 7-8 VARV !!! de blir inte bättre för de då din turbo är nästan slut.
    Fjäder i klockan är logaritmiskt styv(menar efter vis gräns) och de hjälper inte att
    korta stången, endast i test syfte.
    oki, inget glapp i den iaf men kanske är sliten på bladen har inte så mycket erfarenhet ÄN. Konstiga är ju att den orkar upp 1-1.1bar när jag trycker fullt men det hackar lite oroväckande.. Har kanske en TD04 på lur så blir att byta lite tidigare då.

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 447

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    Haft samma problem och testat även med ny klocka, hjälpte inget.
    Som sist kan du binda fast klaffen så de är stängt, alternativ ta bort slangen från W och C .C –slang kan du täta med en skruv och ut o gasa .MV ska vara strömlös. Friskt turbo ska ladda över 2bar hur lätt som helst och din turbo ska ladda 1-1,3 vilken tyder att den orkar inte. Detta test ska vara secondert och man släpper på gasen i fall den laddar mer.
    Nu pratar jag om T25 och 9000-91 som jag haft strul.

    PS! min gamla turbo glappade inget heller.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    Bergsjö
    Inlägg
    79

    Re: Är T25-tryckklockan kass?

    ok.. Va illa Ja ska se om jag kan skruva några varv å se :/

Liknande ämnen

  1. Lågt laddtryck, kan tryckklockan vara kass på GT28RS?
    Av Alhbin 9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-06-07, 17:13
  2. Symtom på kass bakre länkarmsbussning? (Update! Kass diff)
    Av Jocke.T i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 15:56
  3. hur får man bort tryckklockan?
    Av saabster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 20:36
  4. Placering av tryckklockan?
    Av NORLUND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-03-18, 11:56
  5. Är tryckklockan kass eller vad tror ni?
    Av TobbenA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 13:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •