Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Motorn tappar ork...

  1. #1

    Motorn tappar ork...

    Har ett fel som jag börjar bli VÄLDIGT trött på. Det yttrar sig som så att när man är ute o kör så bara försvinner all kraft ur motor och soppaförbrukningen går upp till 1,5 liter utan att det händer ett skit.

    Växlar man sen ner o ger fullt så hostar och spottar den lite sen kommker kraften igen för att sedan åter försvinna efter ett par kilometer.

    Inte kul när bilen dricker som en häst men går som en snigel!

    bilen är en 9000cs 2,3t 92:a

    Mvh Kalle

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Hur låter dina tryckare?

  3. #3
    Jadu, den säger inte så mycket. Laddar inte heller för den delen.

    Men Den går upp till grundtryck genom hela registret så jag tror inte det är fel på den

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Citat Ursprungligen postat av Tossken
    Jadu, den säger inte så mycket. Laddar inte heller för den delen.

    Men Den går upp till grundtryck genom hela registret så jag tror inte det är fel på den
    Förstod du vad jag menade ?
    Tryckarna sitter mellan kamaxel o ventil som en" kudde" och sköter ventilspelet.
    Får man smuts i dessa eller har lågt oljetryck börjar dessa låta illa (slammrar) och det "hör" knacksensorn och styrsystemet drar i alla säkerhetssnören som finns för att åtgärda det den tror är spikningar.

    -Tändningen ändras.
    -Laddtrycket sätts till GLT nivå.
    -Soppa läggs på.
    = bilen går uruselt, laddar dåligt och tar mycker soppa.

    Så ändrar min fråga lite:

    Låter motorn illa?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Magnetventilen?

  6. #6
    Den går som en klocka! (den tickar alltså i ventilerna :-)

    Det låter faktiskt som att det skulle kunna vara felet, men det är ju inte så hela tiden utan det kommer o går lite under körning.

    Hur kollar man tryckarna då eller rengör dom?

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 353
    Personligen tror jag de är spridarna de är fel på.
    Kan komma och gå lite så tills en eller flera lägger av helt.
    För är de bara lyftarna så ska den INTE dra så mycket soppa.
    Men den går ner på laddtrycket helt klart.
    Har du kollat tändstiften och se om dom är blöta när de inträffar?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindesberg
    Inlägg
    1 244
    Har du mätit dig fram till bränsleförbrukningen eller är det via färddatorn ?

    Om det är via färddatorn kan man mistänka bränslepumpen, lägre bränsletryck så är
    spridarna öppna längre tid för att kunna leverera samma mängd bränsle som den ska vid normalt bränsletryck.
    Färddatorn räknar ut bränsleförbrukningen via spridartiderna och hastigheten.
    Saab 9-5 Sedan 2.0T Maptun Steg1 E85 BioPower
    http://www.garaget.org/?car=302321

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653
    Det är nog så att endera får du byta tryckarna alternativt ta ner och rengöra, jag hade nog använt mig av ren motorolja.. samt givetvis kontrollera oljekanaler till tryckare så de inte slammat igen..
    Kan det va så att den börjar närma sig 20-25000mil?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Kan inte vara lamdan som är fel på då?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  11. #11
    Lyser inte check engine när lambdan är kass?

    Tryckarna sitter alltså nånstans under ventilkåpan?

    Bilen har gått 23000

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    442
    Kolla tändkasseten också!

    Kan mkt väl var den också. Polaren hade precis samma problem. Han testade min DI och då funkade det normalt igen!
    Saab 900 2.0T -95 Nordic Individuell
    Saab 9-5 Aero SC -02 Nordic St2
    http://www.garaget.org/BACKLER

  13. #13
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 773
    Citat Ursprungligen postat av Tossken
    Tryckarna sitter alltså nånstans under ventilkåpan?
    Ja, under ventilkåpan och under kamaxlarna.

    Citat Ursprungligen postat av Tossken
    Det låter faktiskt som att det skulle kunna vara felet, men det är ju inte så hela tiden utan det kommer o går lite under körning.
    Och när ljudet kommer börjar bilen gå dåligt
    Låter som typiskt tryckarproblem men innan börjar riva med detta rekommenderar jag att du försäkrar dig om att det är det felet.
    En vant "ventryckar-öra" hör ett par dåliga tryckare direkt så det är åtgärd nr 1.

  14. #14
    Som genom ett mirakel så upphörde problemet nästan i fredags!?
    Det krånglade lite fortfarande så jag körde och köpte en burk hostmedicin (CRC engine flush) som jag hällde i oljan o sen hällde jag på ny fin Mobil1 olja och nu har problemet försvunnit helt

    Får väll se hur länhe det varar.
    Så det känns nästan som att det har suttit skit i dom därra tryckarna eller nått.

    Bryr mig inte så mycket om vad det var för fel, bara det funkar nu o det gör det!

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av 900 Viggen
    Kolla tändkasseten också!

    Kan mkt väl var den också. Polaren hade precis samma problem. Han testade min DI och då funkade det normalt igen!
    Har redan bytt tändkasetten två gånger. Ett bra sätt att kolla om kasetten är kass det är att kolla på stiften, är där svarta prickar på porslinet så är det kasetten. På min första hade jag ett svart streck och nummer två brann upp...

Liknande ämnen

  1. Tappar laddtryck när motorn är varm
    Av Christof i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-07-10, 22:48
  2. Motorn säger brrrrr och tappar dragkraft ?????
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-11-19, 17:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •