Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Kvittrande ljud från baktorkare...

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Kvittrande ljud från baktorkare...

    På sista tiden så har min bakrutetorkare (på en 9-5 kombi 2001:a) börjat "kvittra" ordentligt när man använder den.
    Ljudet är en blanding av "metall mot metall" och "lätt vibrerande"... om någon förstår...

    Jag har provat med att byta torkarblad men det ändrar inte ljudet...
    Ibland, efter att man spolat _mycket_ så tystnar ljudet efter 3-4 svep av bladet men det återkommer så fort torkaren stått stilla en stund...

    Är det ett känt fel? Finns det något man kan göra/smörja för att få den att gå tystare??

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    STOCKHOLM
    Inlägg
    164

    torkare

    hej! det är ett kännt fel! bara att byta motor så blir du av med problemet! skulle ej tro att det är någon ide att lägga ner en massa tid och försöka smörja eller dylikt.
    9-5 Aero FaceLift Edition.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448

    Re: torkare

    Citat Ursprungligen postat av aeroc
    hej! det är ett kännt fel! bara att byta motor så blir du av med problemet! skulle ej tro att det är någon ide att lägga ner en massa tid och försöka smörja eller dylikt.
    Åfan...
    Har samma problem jag, fast jag har redan lagt ner massa tid på att att försöka smörja...
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Pris?

    Finns det någon som vet pris på en dylik torkarmotor (bakruta) till en Saab 9-5 kombi 2001:a...?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 548
    Medlem#
    829
    Kolla med www.sdcc.se
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    En möjlig lösning...

    Efter att ha kollat med SAAB och fått priset på en ny motor (endast material) på 3046:- så blev jag lite mer benägen att kolla om jag kunde göra ngt själv...

    Och ev. har jag löst åtminstone mitt "kvittrande"...
    Om man viker bort plastkåpan som sitter över motorn (det sitter två munstycken där som spolarvätskan riktas med) så ser man en nippel i stål. Nippeln är fix och hela "torkarhuvudet" snurrar runt nippeln. Nippeln ska täta mot plastlocket med en o-ring som ligger i en "kopp" (som åker ner över nippeln). På min bil var o-ringen i delar och hade dels pluggat igen spolarvätskeutblåsen samt gjorde att nippeln inte riktigt bottnade när locket är nedfällt...
    Efter lite rengöring och mha en ny o-ring (alldeles för liten egentligen men den verkar funka) så är torkaren _helt_ tyst och sprutet i spolarvätskemunstyckena är otroligt mycket starkare än förut...

    Så mitt tips är att ni som har "knirrande" baktorkare kollar upp o-ringen. Om man snäpper loss locket så ser man direkt om o-ringen är hel eller ej...
    Man kan ta bort hela locket från armen genom att vika undan det och sedan dra bort det (sitter med två snäppfästen) för att rengöra...

    Spola också lite med locket bortfällt för att spola ur nippeln från gamla o-ringsrester samt för att kontrollera att det verkligen kommer spolarvätska....

    Värt ett försök i varje fall!

Liknande ämnen

  1. Kvittrande ljud från bromspedal OG9-5
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-05-27, 10:26
  2. Kvittrande ljud från bromspedal???
    Av sku i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 21:30
  3. Kvittrande ljud från 9-3 SS
    Av Mattssi i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-19, 20:25
  4. Kvittrande ljud från AV? (SS Aero)
    Av Expressoblack i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 22:15
  5. kvittrande ljud från turbon
    Av _coffe_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-10-24, 13:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •