Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hjälp! Felkod Spjällhusstyrning, TCS?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119

    Hjälp! Felkod Spjällhusstyrning, TCS?

    Har en 9000 aero -91 med TCS som inte verkar vilja lira riktigt. Har haft ett "gäng" felkoder på den men det blir som sagt mindre och mindre. Har mätt upp samtliga ventlier och kollat givarna varav bytt en. Hade i början a´v veckan felkod på spjällhusstyringen samt nåt säkerhetssystem, säkerhetssystemen stod det man skulle kolla andra felkoder och om inte det hjälpte byta ETS styrdon.

    Efter att kollat alla felkoder har jag också bytt styrdon. Spjällhuset är nytt. Allting har också blivit kalibrerat på nytt efter bytena. Någon som har tips på vad som kan jävlas nu? Bilen går i nån mil och sen nästa gång man startar den är den nere i Limp Home. Funderar själv på om det kan vara potentiometern men vad tror ni? Finns det nåt annat som borde ge felkoden spjällhusstyning

    Tacksam för svar!

    MVH Putte

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    ingen som har en susning?

    får bli o nolla boxen imorn bitti igen då, knepigt att det alltid kommer innan man ska starta bilen, aldrig under färd.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona/Hasslö
    Inlägg
    488
    Har du bytt ventilen som sitter på torpedväggen ?
    //Dennis
    9-3 Aero-01**900 T8 special-89**ng900 2,0T-95**
    Med i RACE CREW (och har en GUL väst på sig)

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Nej jag har inte bytt den men mätt upp den så den ligger på 30ohm, låg kanske inte exakt på 30 men 29,5 ialf. den andra ventlien låg på 30,5 typ, vet inte hur kinkigt de där är men trodde dem var hela då.

    Nån som vet om den halva ohmen spelar nån roll lr? kan aldrig tro de men.

    Mvh

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Mjölby
    Inlägg
    166
    Åk en sväng till skroten och köp ett par, brukar inte kosta mycket, så har du iaf eliminerat det problemet.
    Dessa ventiler är den vanligaste orsaken till strul med TCS.
    Hade samma problem för ett antal år sedan med min 9000, verkstaden ville byta styrboxen, men sedan fick jag detta tips och efter byte fungerade allting klockrent.

    //Mattias

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    nyss varit och felsökt igen men positiva besked Mina felkoder på spjällhusstyrning hade försvunnit efter byte av ETS styrdonet så det var fel på det gamla som byttes ut. har nu en felkod kvar och det var säkerhetssystem aktiverat. det som stod i saabs verkstadshandbok var att kolla vacuumslangar till ventilen på toredväggen samt backventilen. om inte det hjälpte återstod byte av spjällhus samt ets styrdonet men de två sakerna är ju sprak nya! Får eventuellt backventlien i eftermiddag.

    Hoppas problemet är borta efter detta så chip kan monteras i helgen från Mats.

    MVH

Liknande ämnen

  1. Snabb hjälp med en felkod!
    Av saab_4ever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-18, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •