Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: V-power?? nya soppan

  1. #1
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 960
    Medlem#
    6220

    V-power?? nya soppan

    Någon som har provat den nya soppan som shell har??
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448

    Re: V-power?? nya soppan

    Citat Ursprungligen postat av _oxygene_
    Någon som har provat den nya soppan som shell har??
    Ja, för över ett år sedan, i Norge.

    Då körde jag min vardagsMazda, en 626 från -89. På den så är det garanterat som att kasta pärlor för svin. Den har inga som helst problem med 95 Oktan så att tippa i högre är ingen ide. Dock så var det det enda alternativet som fanns tillgängligt då jag tankade.

    Egentligen gäller samma sak för en modern turboSAAB med. Alltså, har man inga problem med 95/98 samt att det inte är mappat för högre än 95/98, så ser jag föga ide med att köra på högre Oktan för svindyra slantar.

    Enda gångerna denna V-Power egentligen kan göra direkt nytta är om man av någon anledning kanske ligger och pressar så man ligger på spikgränsen och får problem med att tändning/laddtryck dras ned med 95/98. Skulle man i det läget ha haft V-Power på högre oktan i tanken så hade denna spikgräns flyttats upp ett par snäpp och löst eller dämpat detta problem.

    Att sen denna V-Power kanske kan inverka renande på förbränningsrummen på sikt är ju en annan sak. Men frågan är om det är värt en bra slant extra per liter, då det flesta inte har några uttalade problem med detta i vardagslivet.

    Mappar man specifikt för denna soppa, trimmat eller inte, så kan det ju bli lite mer nytta med den, men om det är värt det högre priset vete fan.





    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 818
    det hade ju varit bra om man hade mappat på v-power istället för race soppa då had eman sparat pengar istället dock så lär det ha spikat med önskad effekt men jag får ta att göra en mapp för v-poxer och se va gränsen gå rkan bli kul att se

  4. #4
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 227
    Medlem#
    3186
    Tony -> Var inte V-Power i Norge 95 oktanig bensin med en extra "rengörande" tillsats?
    har för mig detta var orsaken till att jag fortsatte tanka 98 oktan i min trimmade NG900 (Detta var 1992/1993)
    ///Mackanized
    Tillbaka

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 941
    Medlem#
    4181
    Jag har tankat Shells 99 Oktaniga V-power, dock bandat med 98 Oktan.

    Har kört 3 mil så än märker jag ingen skillnad
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 167
    Rörde på sig bra igår i några "erkända" långa uppförsbackar med 23 grader i utetemp.

    Vi vanliga dödliga får nog svårt att märka någon skillnad, men när det är svinvarmt är det nog inte fel (precis som expertisen säger ).

    Vi får se när någon "erkänd" svensk motortidning kommer med förhoppningsvis bra tester.

    ESP

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Danmark
    Inlägg
    161
    Hej.

    Har varit i Italien denna sommer. Körer normal poa 95 oktan. Tankade hele vägen til och från Italien V-power 100 oktan. Och vilkan skilnad det var. Det känns mycket lätt, att bilen hadde mer power. Och bränsleforbrukningen var ochså ok: 11 km/l.

    M.v.h.
    '93 9000 2,3 CSET.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Hammarby Sjöstad
    Inlägg
    331
    Saab 9-3 SC 2.0T Vector
    2007 - svart - automat - original

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 226
    Hänvisar till ovanstående länk och låser denna tråd.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. V-POWER
    Av glenn i forum Allmänt
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2021-10-12, 13:31
  2. Soppan försvinner mystiskt ifrån min 9000 2.0t16 -85
    Av Hedley i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-04-01, 15:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •