Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hjälp med felsökning 9000 2.0 T16 (laddtryck)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31

    Hjälp med felsökning 9000 2.0 T16 (laddtryck)

    Har, som vissa säkert minns, en SAAB 9000 CD 2.0 T -88, (165 hästars original, utan kat)..

    Misstänkte/misstänker att min turbo inte riktigt laddade som den skulle.

    Bilen har dessa "symptom":

    1. Nålen i bilens "laddtrycksmätare" går bara strax över mitten i det gula fältet, känns som bilen vill mer, dock går det "tillräckligt snabbt" i detta läge, accar fortfarande ifrån de flesta originalbilarna uppe i fart, men utan att vara expert på SAAB Turbos, känns det spontant som bilen skall gå snabbare....

    2. Effekten kommer, mer eller mindre, stegvis, knappt märkbart, men dock stegvis, såsom t ex den gör i varvvilliga standardfyror... "Borde" inte effekten komma väldigt plant, som den tydligen gör i OG 900:an ?

    3. Bilen gör: 0-100 på cirka 8,5- 9 sekunder, inklusive två växlingar, klarar det ej på tvåan, det ska den väl göra ?)

    4. Bilen gör 0-150 på cirka 9-10 sekunder, når cirka 145 KMH på trean, måste lägga i fyran för att nå 150, detta är väl inte normalt ?


    Hursomhelst, med den lilla kunskap jag har i ämnet, som jag fått tack vare detta forum, började jag med att undersöka slangarna från MV, alla tre SÅG hela ut vid en snabböversyn, överhuvudtaget hittade jag inget "uppenbart" dylikt fel i motorummet, det mest anmärkningsvärda är troligen att MV dock satt lös, den hade lossnat ifrån sina fästen...

    Testade även att rycka APC-säkringen under körning, vad detta ska vara bra för vet jag inte riktigt, det enda som hände då var att bilen gick nästan exakt som förut vad det kändes som, men att nålen på turbomätaren låg marginellt lägre ner, strax under mitten av det gula istället för strax över...

    Nästa steg utförde jag nyss, det enda som gjorde någon märkbar skillnad. Jag drog ur "W" slangen från MV, bilen kändes spontant lite snabbare över hela registret, men den verkliga skillnaden inträffade när turbon började arbeta för fullt vid cirka 3000 varv, bilen gick, vad det kändes som iallfall, märkbart snabbare, inte extremt mycket snabbare, men dock en vad det verkar kännbar ökning. Nålen ändrade sig definitivt, den låg rätt stabilt precis emellan det gula fältet och det röda/på gränsen hela tiden, jag baserar dessa mätningar på två fullgas acc på treans växel till cirka dryga 4500 varv, sedan vågade jag inte mer... Vad tyder detta på ? - Om jag förstått rätt så tyder detta på att bilen inte ens har grundladd i normala fall, men att den nu fick det när jag drog ur "W-slangen" ? - Isåfall, varför får jag ändå såpass "bra" prestande siffror om nu inte bilen laddar grundladd i vanliga fall...

    - VAD ska nu bli mitt nästa steg ?

    Jag funderar på att köpa en begagnad MV, och se vad som händer, ska även serva hela bilen, har ingen aning om när tändstiften/oljan/filtren byttes senast.. Jag har även ett rätt stort läckage på avgassystemet, mitt under bilen, som jag tänkt fixa...

    - Som sagt, vad ska jag göra härnäst, och vad kan ni säga om min bil utifrån den beskrivning jag har gett er ? - och nej, vill helst inte köpa en laddtrycksmätare i första taget, men om inget annat hjälper så kan det bli aktuellt...

    - Ser som vanligt fram emot svar av alla kunniga ...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    * bump -

    Kom igen nu, om jag söker runt på forumet i 10 timmar kan jag säkert hitta allt jag behöver veta, men efter att redan har försökt med detta i två dagar tycker jag det är bättre att jag startar en ny tråd, där man "tar om" allt, istället för att blanda ihop allt man läser, och spendera timmar på att sålla bland all information... Visst är det bra att forumsöka, men jag tycker inte att jag ska "behöva" göra det i detta fallet...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506
    Har EXAKT samma problem så lyfter tråden ytterligare
    9-5 Aero -02

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Vad "bra", då är vi två då

    ... Hoppas på att det kommer någon vänlig själ idag istället då...

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Hej.

    Det var mig en lång felbeskrivning

    Testet du gjorde med att rycka "W" slangen borde ha resulterat i att laddet "skenade" och du borde ha sett laddmätaren en bra bit in på rött för att avslutas i ett kraftigt "klipp" när tryckvakten går i.

    Så blev ju inte fallet vilket drar tankarna till turbon.
    Antingen:

    -Är den helt slut med kraftigt lagerglapp. = Känn efter.
    -Har den sprucket turbinhus så avgasena läcker förbi turbinen. = Titta efter.
    -Har den EXTREMT slapp wg-klocka som självöppnar. =Känn efter.

    Beträffand laddtrycksmätare....ingen tryckmätare i världen kan laga din bil....MEn det kan vara ett bra verktyg att använda i en felsökning så man slippe gissa.

    Bilen förresten....utan kat= 88a med fördelare?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Jaa, det blev "lite" långt, men kände att det var viktigt att skriva precis hur saker och ting låg till, antar att det är en av anledningarna till att det var glest med svar ...

    ... tackar för tippsen, ska se vad jag kan göra imorgon !

    Förresten, jag som är väldigt ny på just Turbomotorer, om turbon är "slut", hur kan den då ändå ladda såpass "mkt" som den ändå gör, och ändå få rätt OK prestanda ? - I min värld låter det märkligt att den skulle vara "helt slut", och ändå gå såpass "bra", för, jag upprepar, om man som sagt inte riktigt vet hur en sådan här bil ska gå, och inte mäter prestandan som jag gjort, kommer "Svensson" aldrig att märka att något är fel... Den upplevs ju forfarande som snabb...

    Och ang. "W-slangen" testet, varvade som sagt inte fullt ut, så någon spärr nådde jag inte, men som sagt, nålen låg mer eller mindre precis still på gränsen till det röda fältet hela tiden, och bilen upplevdes som snabbare...

    Vet inte om bilen har "fördelare" eller ej .. ska kolla lite mera noggrannt imorgon...

  7. #7
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 369
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Vet inte om bilen har "fördelare" eller ej .. ska kolla lite mera noggrannt imorgon...
    Om det första du ser under huven är en stor röd grej i ventilkåpan behöver du inte leta efter fördelare, och om det röda saknas så har du fördelare.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  8. #8
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 242
    Medlem#
    3186
    Kan vara så att tryckklockan till Wastegaten kärvar oxå.
    ///Mackanized
    Tillbaka

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 776
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Förresten, jag som är väldigt ny på just Turbomotorer, om turbon är "slut", hur kan den då ändå ladda såpass "mkt" som den ändå gör, och ändå få rätt OK prestanda ?
    Dåligt och onödigt "starkt" ordval från min sida, om turbon tex har dåligt axiallager kan man få fenomen att den laddar, men inte som den ska.
    Går bra i låg/mellanregistret men när trycket höjs flyttas axeln i sidled och man får dåligt laddtryck.

    Har du förresten letat luftläck, typ vacum/tryckslangar?

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506
    Hur har det gått med laddtrycket Plirum?
    9-5 Aero -02

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Inlägg
    31
    Har haft fullt upp med annat ett tag, men tänkte ge det en chans i helgen... Har tyvärr mer än en bil som ska fixas iordning ...

    Tänkte börja med en vanlig service först och främst, för det kan nog behövas... olje/bränslefilter, nya tändstift, och någon liter ny, fin olja... Sen får vi se vad jag börjar med efter det...

    Har du haft några framgångar i frågan då ?

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    506
    Citat Ursprungligen postat av plirum
    Har haft fullt upp med annat ett tag, men tänkte ge det en chans i helgen... Har tyvärr mer än en bil som ska fixas iordning ...

    Tänkte börja med en vanlig service först och främst, för det kan nog behövas... olje/bränslefilter, nya tändstift, och någon liter ny, fin olja... Sen får vi se vad jag börjar med efter det...

    Har du haft några framgångar i frågan då ?
    Nepp har också legat på latsidan. Men tänkte kika lite på det nu efter löningen.
    9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Problem med laddtryck - 9000 Turbo -89 HJÄLP!
    Av Freeedrik i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 20:27
  2. Felsökning laddtryck runt Norrtälje
    Av zwich i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-05-02, 18:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •