Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilstein Sport VS Bilstein Racing?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 010

    Bilstein Sport VS Bilstein Racing?

    vill höra av er som kör med något av detta, är Bilstein racing dämparna värda dom extra pengarna , bilen som det gäller är og 900 som får sig reäla doser med bankörning, kör nu med monroe sensatra å Kilen, det kränger alldeles för mkt

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    På 99an kör jag Bilstein racing fram, vanliga bilstein bak (sport/sprint? Minns inte namnet...). Till det Kilenfjädrar och kränghämmare fram och bak (tagna från og900). Med en totalvikt på ~1240kg, 60/40-viktfördelning och R-däck fungerar det hyffsat. Har inte hunnit räkna på Hz-tal än, men spontant så skulle hårdare fjädring inte vara fel. Dämpningen känns väl rätt schysst, hade dock varit intresssant med ställbart så man kunde testat lite variationer för att se om man (jag... ) märker skillnad.

    Här finns en film där man möjligen kan se lite hur bilen uppträder på bana:
    http://www.idp.mdh.se/personal/mmt02/pr ... ragnar.wmv

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    Kan föresten nämna att jag även har en bruksholk (900 I16 -89) med Bilstein Sport runt om och Jamex-fjädrar. Den ger jänkefeeling jämfört med 99an. Gissningsvis dock mest pga skillnaden i fjädrar, men den hårdare dämpningen fram på 99an gör väl även sitt till.

  4. #4
    Grundladd virrgots avatar
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    122
    jäklar va fint 99:an verkar gå runt banan,va är det för bil som man "åker med i"?
    9-5 B235E+ fd. 900Aero-84

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 547
    virrgot> Det är en Opel Speedster.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 513
    Ragnar!=
    Akta skinnet!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Säg att man har lyckats hitta 4 åt bilstein sport för 2k(lite begagnade) ska man slå till lr köpa bilstein racing ändå? Ingen prioritet på komfort är i åtanke. Diffar trots allt 4000 kr i inköp emellan nya racing o beg. Sport

    Mvh/ micke

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Hej

    Jag kör racingvarianten runtom, tillsammans med kilenfjädrar. Jag skaffade fjädrarna först och använde några standardgasdämpare ett tag och tyckte väl att det gick hyfsat. Men efter monteringen av racingdämparna blev det en helt annan kontroll, framförallt på framhjulens frenetiska studsande när man kliver på ur kurvor. Jag har inte provat med r-däck än, kör med vanliga 215/40-17. Jag rekommenderar racingdämparna varmt. En annan prisvärd uppgradering är bussningssatsen till länkarmarna fram från http://www.classicsaabracing.com/chassie.htm, blir en helt annan bil.

    Mvh Kalle
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    504
    Vem säljer "Kilen fjädrar"?

    Skiljer dessa i hårdhet mot H&R?
    Mina är för mjuka
    Åker: GUL 9-3 Viggen-99 Min bil
    Ha en bra dag!
    /Knak (4690)

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Hej

    Jag vet inte vilka som är hårdast av dessa, men om man har lust att forska lite bland biltemafjädrarna finns det nog hårda tillräckligt. Jag tror beepbeep här på forumet hittade några som han var nöjd med, jag hittar inte tråden nu, men det kan ha varit på rejsa.nu han skrev också. Jag tycker mina kilenfjädrar är för mjuka och tänkte försöka hitta något passande på biltema.

    Mvh Kalle
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Jag kör racingvarianten runtom, tillsammans med kilenfjädrar. Jag skaffade fjädrarna först och använde några standardgasdämpare ett tag och tyckte väl att det gick hyfsat.
    Dock är det väl ändå ett kliv uppåt från vanliga dämpare till Bilstein Sport? Att gå från standard till Bilstein Sport/Kilen fjädrar med eventuellt nya bussningar bör väl ge en ganska markant skillnad i väghållning?

    Mvh/Micke

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Jo, det är klart att skillnad gör det säkert, beror ju på vad man är ute efter!
    Jag tror det var Gabriel GasRyder jag hade före Bilstein, jag vet inte hur de är jämfört med Bilstein Sprint, men de är väl inte helt kassa.

    Det blir ju dyrare att hålla på att uppgradera än att köpa det värsta direkt...
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Mjo men fick ett pris jag inte kunde motstå. 4st dämpare + 4 st kilen fjädrar för 2,5k , slightly used. Det är rätt stor prisskillnad mot typ 8k man får betala för 4st nya Racing + fjädrar.

    Aja, jag blir säker nöjd , i värsta fall får man väl uppgradera till racing om några år

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Skurup i Skåne
    Inlägg
    170
    Ja, det var ju ett pris som är svårt att motstå! Kommer bli stor skillnad mot standard. Finns ju lite andra småfinnesser som man kan göra med spindellederna om du söker runt lite på forumet.
    99T16 -83 VEMS (Såld)
    MB 300E VEMS
    0704267740

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    688
    Medlem#
    6934
    Undrar om jag hinner montera allt innan kinnekulle

Liknande ämnen

  1. Gula koni sport vs Bilstein sport
    Av dean i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-04-30, 19:26
  2. Bilstein sprint eller sport
    Av kapten65 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 13:58
  3. Skillnad på bilstein sprint och bilstein sport??
    Av ante__87 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-24, 12:50
  4. og900 Bilstein racing för hårda till vardags?
    Av HFR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •