Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: 900 aero t8 co halt

  1. #1

    900 aero t8 co halt

    Hur justerar man CO halten på en 900 aero t8 -89 ?

  2. #2
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    igentligen går det inte astt göra det på en bil med ke-jetronic, för att det finns inget hål i godset på bränslefördelaren mellan "vågen" och bränslehuvudet som det kör på K-jetronic men det gör att borra ett hål i bränslefördelaren så att du kommer åt at skruva ändå. dock inget jag rekommenderar dig att göra då man ska veta man man pysslar med.

    jag har gjort det på en tidigare t8 jag hade, funkade fint då.


    BTW: den heter inte t8 aero utan "special" en aero fanns endast med t16motor.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älvsjö / Stockholm
    Inlägg
    329
    Det är ju lambdasonden som styr CO-halten på den bilen.
    Den typen av lambdasond har bytesintervall på 10 000 mil.
    Det vettigaste du kan göra är nog att köpa en Bosch-universalsond (ej att förknippa med skräpsonder från tex Biltema). Den heter 0 258 986 502 och säljs bla på Meonomen.

    Sen måste ju naturligtvis alla delar i tändsystemet vara fräscha, tändingen rätt inställd, luftfiltret fräscht, alla turboslangar och packningar justa osv...
    Men sånt har du väl redan kollat, eller hur?

    Mvh / Bert #141

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    igentligen går det inte astt göra det på en bil med ke-jetronic, för att det finns inget hål i godset på bränslefördelaren mellan "vågen" och bränslehuvudet som det kör på K-jetronic men det gör att borra ett hål i bränslefördelaren så att du kommer åt at skruva ändå. dock inget jag rekommenderar dig att göra då man ska veta man man pysslar med.

    jag har gjort det på en tidigare t8 jag hade, funkade fint då.


    BTW: den heter inte t8 aero utan "special" en aero fanns endast med t16motor.

    Det gör det visst det, sitter en insexskruv en bit ner på fördelaren, går alldeles utmärkt på T8 Specialen iaf då jag har en sån själv o höll på o fittla med just CO skruven när jag precis köpt bilen.

    Så ta du en lång insexnyckel o skruva på bara, tänk på att det är ganska känsligt.

    BTW: ORKA bry sej att kommentera om nån skriver T8 Aero, ALLA vet ju vilken bil han menar ändå, så SNÄLLA lägg ner med att kommentera hela tiden....ganska jobbigt att läsa.

    MVH
    Filip
    Saab 9-5 Aero Kombi -06
    Saab 9-3 2,0t CombiCoupé 5dr -01

  5. #5
    Steg 2 Saabens avatar
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Hagfors
    Inlägg
    2 077
    Citat Ursprungligen postat av -StronG-
    Citat Ursprungligen postat av Saaben
    igentligen går det inte astt göra det på en bil med ke-jetronic, för att det finns inget hål i godset på bränslefördelaren mellan "vågen" och bränslehuvudet som det kör på K-jetronic men det gör att borra ett hål i bränslefördelaren så att du kommer åt at skruva ändå. dock inget jag rekommenderar dig att göra då man ska veta man man pysslar med.

    jag har gjort det på en tidigare t8 jag hade, funkade fint då.


    BTW: den heter inte t8 aero utan "special" en aero fanns endast med t16motor.

    Det gör det visst det, sitter en insexskruv en bit ner på fördelaren, går alldeles utmärkt på T8 Specialen iaf då jag har en sån själv o höll på o fittla med just CO skruven när jag precis köpt bilen.

    Så ta du en lång insexnyckel o skruva på bara, tänk på att det är ganska känsligt.

    BTW: ORKA bry sej att kommentera om nån skriver T8 Aero, ALLA vet ju vilken bil han menar ändå, så SNÄLLA lägg ner med att kommentera hela tiden....ganska jobbigt att läsa.

    MVH
    Filip

    du verkar ju bry dig iallfall...


    dessutom verkar det vara vissa bränslehuvuden på kat bilarna som har möjlighet att skruva.

    har sett flera som har varit igengjutna så att säga så det är inte alls säkert att han kan justera.

Liknande ämnen

  1. Hög HC halt mm
    Av TheMuffinMan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 10:21
  2. Hög HC-halt 9-5 2,0t
    Av Plingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 21:22
  3. 9-3 AERO -02 med hög Co / Hc-halt samt slö..
    Av Mickemannen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 23:25
  4. För hög CO- Halt
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 21:29
  5. co halt!!
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •