Jahopp då åker vi!
Jag kör sedan Juni månad en 9-3 Aero -01:a. När jag köpte bilen satt det en trimbox i, feritta 3" från turbo till katten, racekatt, feritta 2½" från katten och bakåt och så ett KN-sportluftfilter i original box.
Chippet är ett hopkok gjot av saabanställda och ska enligt chippsäljaren motsvara ett "Steg 3 chip" och enligt honom skall bilen leverera mellan 270 - 290 hästar. Detta tror jag är fullständigt bullshit, Visst bilen är rapp men inte "270 - 290 hästar rapp" För ett exempel så spinner den inte loss på 2:an med TCS urkopplad med halvtaskiga sommarmockasiner på och jag har dessutom problem att åka ifrån min polare som kör 9000 2.3 ltt BSR steg 1( ni kan säkert förstå att jag blir irriterad över detta ) Jag letar nu med ljus och lykta efter anläggningar i södra sverige ( bosatt i Blekinge ) efter anläggningar som kan mäta upp kraften på kärran min.
Jag pratade med Chipsäljaren och frågar honom vad som skulle kunna ligga bakom effektbortfallet ( om det nu är något sådant?! ) Han påstod att det kunde vara på sin plats att byta stift och att det kunde vara chall med DI kassetten. Detta låter lite konstigt för mig, eftersom stiften gått knappt 1000 mil och i övrigt går bilen klanderfritt.. inga spikar eller liknande. Vad tror ni?
Jag har mina funderingar kring att åka till någon känd trimfirma á lá Maptun, Nordic för att mappa om bilen vilket skulle kosta mig ca 6k. Kan det vara värt att göra detta?
Kilen jag snacka med på maptun påstod att jag tappar ca 20 hkr pga jag har monterat ett "open air" kit från speedparts och således får en högre temperatur på insugsluften, medans andra hävdar att insugstempen inte har så stor betydelse som många tror eftersom T7 korregerar detta genom att höja laddtrycket. Vad säger ni?
Så mina primära frågor är:
1: Vart i södra sverige kan jag mäta upp bilen?
2: Är det värt 6k att få bilen omtrimmad av en "känd" firma
3: Är det bara jag som är lite grinig av mig och jag ska ge fan i båda ovanstående alternativen?
Tack på förhand!