Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Oljetrycksreducering ???

  1. #1
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743

    Oljetrycksreducering ???

    Varför kör man reducering på kanalen mellan oljepumpen och oljefilter/kylare, då dessa 2 reducerar tryck/flöde.

    Undrar bara, om det fins någon bra anledning att inte ha reducering effter filter/kylare???
    CD65R

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775

    Re: Oljetrycksreducering ???

    Citat Ursprungligen postat av Presho
    .

    Undrar bara, om det fins någon bra anledning att inte ha reducering effter filter/kylare???
    Mja, varför skall man ha så mycket olja i omlopp som endå inte behövs?

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Gislaved
    Inlägg
    3 743
    Hm.. jag ser detta som en schans att kyla oljan vid behöv då en storre mängd.
    Ser en oljetryck/flöde som vid belastning påverkas ej av oljefilterns kondition/sort och ser inte oljekylare som en reducerande enhet.
    CD65R

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 775
    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Hm.. jag ser detta som en schans att kyla oljan vid behöv då en storre mängd.
    Där har du en poäng.....men behövs det i verkligheten?

    Citat Ursprungligen postat av Presho
    Ser en oljetryck/flöde som vid belastning påverkas ej av oljefilterns kondition/sort och ser inte oljekylare som en reducerande enhet
    Jag ser det som en risk att köra fulltryck genom filtret under extrema förhållanden exempelvis -20 grader med en sadistisk chaufför.

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 744
    Medlem#
    10798
    Tänker du på överströmningsventilen vid oljefiltret eller reduceringsventilen i transmissionskåpan?

    Den tidigare öppnar om tryckfallet över oljefiltret blir för högt vilket kan ske om filtret är väldigt smutsigt. Man får då visserligen smutsig olja, men man får iaf olja till motorn.

    Reduceringsventilen ser till att oljetrycket inte blir för högt, högt oljetryck uppskattas inte av ex. turboaggregatet och ett onödigt högt tryck orsakar också en hög effektförlust.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •