Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Upgradera efter hand.

  1. #1

    Upgradera efter hand.

    Jag går lite i giftas tankar.

    Jag har tänkt slå till på en saab! Den har egentligen allt som jag kräver av en bil. Men men nu till frågan.

    Kan man trimma(läs chippa) den i steg. Jag har inte råd att lägga ut 30k på en gång. Så jag undrar om man kan steg ett trimma den och sedan köpa till saker som avgassystem och kat utan att programera om den och få ett gott resultat?(om inte hur mycke kan det kosta att upgradera boxen ENDAST efterhand som man byter grejor)

    Eller ska man mesa runt med 225 hk tills man har råd med värre grejor.

    Sen en lite fråga till:
    Ungefär hur långt räcker kopplingen på en aero. Kan man klämma ur tre hundra hästar och lita på att koplingen håller?


    Ps. ett riktigt bra forum med mycket kompetent folk

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    749
    Mitt tips är att ringa runt och höra med div. trimfirmor. Många här rekommenderar Nordic, SQR, Maptun och Speedparts.

    http://www.sqr.se
    http://www.maptun.se
    http://www.nordictuning.biz
    http://www.speedparts.se

    Är det något mer är det bara att fråga. Som du skrev, finns mycket kompetent folk här!

    Välkommen förresten!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    150

    Det går väl bra

    Jag har haft två bilar jag uppgraderat i steg. En volvo V70 crooscountry och en saab 9000 2.0T. Jag har köpt sportluft och annan programvara. Något år senare annat avgas. Kopplningen bör bytas eftersom vridmomentet sliter hårt. Kör man med förstånd och inte fulgasaccelererar på låga växlar så håller kopplingen längre. Jag har inte haft några problem med kopplingar men med luftmassemätare som går åt helvete.

  4. #4

    Re: Upgradera efter hand.

    Citat Ursprungligen postat av ezy_rider
    Jag går lite i giftas tankar.

    Jag har tänkt slå till på en saab! Den har egentligen allt som jag kräver av en bil. Men men nu till frågan.

    Kan man trimma(läs chippa) den i steg. Jag har inte råd att lägga ut 30k på en gång. Så jag undrar om man kan steg ett trimma den och sedan köpa till saker som avgassystem och kat utan att programera om den och få ett gott resultat?(om inte hur mycke kan det kosta att upgradera boxen ENDAST efterhand som man byter grejor)

    Eller ska man mesa runt med 225 hk tills man har råd med värre grejor.

    Sen en lite fråga till:
    Ungefär hur långt räcker kopplingen på en aero. Kan man klämma ur tre hundra hästar och lita på att koplingen håller?


    Ps. ett riktigt bra forum med mycket kompetent folk
    Spara pengarna och satsa på något rejälare direkt.
    Du får köpa samma saker i olika storlekar om och om igen.

    Men som ofta sägs "Rich men buy once - poor men buy twice"

  5. #5
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370

    Re: Upgradera efter hand.

    Citat Ursprungligen postat av ezy_rider
    Eller ska man mesa runt med 225 hk tills man har råd med värre grejor.
    Allt eftersom plånboken räcker till:

    1. Byt till öppet K&N. En smula kontroversiellt, men bara en smula.
    2. Byt till 3-tums "downpipe" efter turbon.
    3. Väck med eventuell värmeplatta mellan topp och insug.
    4. Köp trimprogram i enlighet med ovanstående.
    5. "Uppgradera" resten av avgaset till free-flow beroende på ljudbehov.

    Citat Ursprungligen postat av ezy_rider
    Sen en lite fråga till:
    Ungefär hur långt räcker kopplingen på en aero. Kan man klämma ur tre hundra hästar och lita på att koplingen håller?
    Jag kör "290 hk/440 Nm" sen snart ett halvår och såvitt jag vet har kopplingen suttit där i 20.400 mil. Håller, än så länge. Som sagts tidigare; körstil påverkar i hög grad.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  6. #6
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    cedetes förslag är ganska hyffsat, men man kan även slå till på St1 hos valfri firma som uppgraderar programvaran till St3 eller mer för en symbolisk summa när man väl haft råd att montera 3" DP och halvsats, eller mer grejor.
    Så hade jag gjort (och har redan gjort för den delen).

    Mvh Stoffe

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 085

    Re: Det går väl bra

    Citat Ursprungligen postat av mange75
    . Kopplningen bör bytas eftersom vridmomentet sliter hårt. Kör man med förstånd och inte fulgasaccelererar på låga växlar så håller kopplingen längre. .
    Det som sliter mest på kopplingen mm är fullgasning från låga varv med höga växlar, !!!!
    Kör du med steg ett enligt ovan så håller kopplingen ganska bra, min aerokoppling höll 11.000 mil med skapligt mos.

    Det förslaget som cedete gav tyker jag är ok, har gjort så själv,
    -- på med luftfilter, steg 1 från Maptun,
    -- på med tretum, jag tog helavägen, bättre ic, större spridare, steg 2,5!! från samma firma, uppgraderingen ligger inte riktigt på samma nivå som första chippningen, kolla med fredrik
    -- jaa, sen vart det lite mer på vägen, läs min projekttråd så får du se.

    Lycka till
    Mats Fhinn/3499/

  8. #8
    tack för tipsen... Jag komer nog att försöka att upgradera efter hand.
    Jag känner en kille som är en hejare på att bygga om lastbils ic:ar så jag har den biten klar i alla fall

    tack tack

Liknande ämnen

  1. upgradera eller byta ut ljudet i 9-3 07?
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2010-07-17, 18:59
  2. 2nd hand 9-5 from greece
    Av geo i forum International SAAB related talk
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-14, 11:02
  3. upgradera koppling og 900 -90
    Av Pee in Cream i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-20, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •